Jag har fått offert på markarbetet på min tomt.
Avser bygga ett 1 1/2 plans hus med en platta på mark.
Bottenplattan är ca 100kvm samt ett garage på ca 35kvm. Tomten är på knappt 100kvm.

Jag undrar om det är något som saknas i offerten eller det är något annat jag bör tänka på eller som verkar lurigt.
Beskrivning:
Schakt ingår med 0,5m under färdigt golv vid platta på mark. Det ingår återfyllnad runt grunden med befintliga massor.
Schakt för vatten, dag och spill ingår 15m från anslutningspunkt. Schakt för el+tele ingår med 15m från anslutning. Vi säåtter en samlingsbrunn för dagvatten /drän + takvatten). Vi drar in vattenslangen i skyddsslang vid sida av spillen på av ritning avvisad plats. Vi lägger fiberduk + 20cm makadam på terrasserad botten. Vi bygger 50kvm hårdgjorda ytor.
Grovplanering av hela tomten, utläggninga av befintlig matjord.

Grundläggning för enkelgarage. fördröjningsmagasin för dagvatten.

Följande material ingår i priset
Allt rörmaterial till dagvatten, spillvatten, vattenslang, dränslang, takvattenedningar, uppsamlingsbrunn, spolbrunn, el och telerör till ovanstående angivna sträckor.
Grusmaterial 200ton fördelat på 75 ton makadam och 125 ton bärlager.
Fiberduk till väg och grund.

Följande ingår ej
Sprängning med urgrävning.
Maskintid vid sprängningsarbeten.
Sprängning rörande kringarbeten, pålning och trappning.
Extra dränering.
Extra fyllningare eller andra grundförstärkningar.
Borttransport av överblivet fylle, berg.
Tippavgifter ingår ej.

Tacksam för kommentarer

/Pajen

Det som tillkommer är väl matriel o arbete för avloppet? + anslutning till kommunalt avlopp om du skall ha det?
priset ökar om dom måste gräva ur mera.
Om fyllet är otjänligt att använda till återfyllnad av avloppet måste dom ta annat som t.ex. sand o det kostar oxå extra.
Det var det lilla jag kunde bidraga med ;)

Det verkar vara lite lite 'grus' som ingår. Beroende på vad Geo-undersökningen säger så borde entreprenören kunna offerera mer riktigt. Vi fick använda 800 ton istf de 400 som ursprungligen offererats. Om entreprenören tar 200kr per ton så blir det i värsta fall en massa extra pengar för grus som du inte tagit med i kalkylen! Vår KA berättade att de flesta entreprenörer som han stöter på använder en fast kalkylfaktor per kvadratmeter platta oberoende av de verkliga markförhållandena. De är lata säger han... Så se till så att du får en ny offert och att du också får reda på vad 'extra grus' kostar i material resp. i maskinkostnad och arbetstid.
/Jonas

Hej Jonas
Tack för ditt svar. Blev dock lite fundersam avseende din kommentar om att jag bör ta in ett fastpris oavsett markförhållande. Risken är väl då att min entreprenör använder både hängslen och livrem så att priset blir onödigt högt?

Beträffande mängden grus så borde jag be att mer ärn 200 ton ingår?
Det skall räcka till hus, enkelgarage samt ev 10m avlopp, vatten etc.

/Pajen

Hej Pajen,
Jag tror inte att du egentligen kan kalla det ett fast pris som du får från en markentreprenör - eftersom att de friskriver sig ifrån en mängd 'tilläggsarbeten'. Det jag ville veta själv var en mer realistisk prisbild (som kräver lite engagemang av entreprenören innan offert) så att du inte plötsligt har 100 000:- eller mer i oförutsedda kostnader - egentligen helt i onödan (som jag resonerar). I vårt fall så blev det 801 ton som användes mot de uppskattade 800 ton som offert nr 2 hamnade på (ifrån 400 ton som var utgångsofferten). Jag blev gladare över att veta den verkliga kostnaden och entreprenören slapp ha en sur kund... ;) /Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.