Som entreprenören sade så kan det bli dyrt det här, om tjälen blir djup.
Nu har vi inte mer än nån enstaka minusgrad, och hinner det bli tjäle så handlar det om decimeter. Inte sjutton skulle det kosta nåt mer för att gräva upp en tjäle på en till två dec. tjäle. Jag menar inte tar det nån märkvärd längre tid?

Kort o gott!
Mvh

Det är väl så att det är mycket som tar lite extra tid. Bar en sån sak som att slå ner riktkäppar blir en krånglig sak.. Marken och grunden måste täckas varje kväll med presenningar eller värmemattor.... en liten grävmaskin klarar inte att gräva i fruset material... Man får inte anlägga med fruset grus eftersom det sätter sig när marken tinar osv...

Så det är många småsaker som blir dyrare..

Jag kan tala om vad som händer för oss för närvarande.

Vi har tagit in en firma för att göra våran grund och det började med att grävaren (16-tons hjulgrävare) inte tog sig genom tjälen som var upp till 120cm djup, trots den milda vintern. Han fick åka och hämta en sådan där stenknackarpigg till grävaren och hacka upp hela området som skulle grävas.....det tog nästan tre dagar extra inklusive tiden för bortgrävningen.... :(
Sedan så tillkommer massorna som måste fyllas upp för att ersätta det frysta.....450kubik ungefär för våran del....plus tiden för att packa det nya materialet.

Mao en fördyring på närmare 100.000:- för våran del ,mot om vi skulle gjort det under tjälfria förhållanden. :(

Dessutom verkar allt ta längre tid under vintern, både för grundläggarna och för VVS-killen osv.

Så har ni möjlighet så se till att bygga grunden när det inte är kallt.

Tack för era insikter.

Nu handlar det bara om 10 cm ungefär tjäle. Så jag känner t.o.m. efter era inlägg att vi inte kommer få problem. Nu har vi haft MAX -3 grader dagtid sen i lördags den 22 januari.

Men merkostnaden förstår jag om det behövs värmemattor o dyl.

Hade

Om en vecka kan det vara 20 -grader då är tjälen kanske 1 meter, det är vinter

Tänk efter själv hur kul det är o jobba utomhus den här årstiden så förstår du varför grundläggning vvs m.m tar längre tid...

Man tycker ju att de borde jobba fortare under vintern för att hålla värmen uppe och för att komma in i värmen fortare ::)

Starfighter skrev:
Man tycker ju att de borde jobba fortare under vintern för att hålla värmen uppe och för att komma in i värmen fortare ::)
Jag hoppas du var ironisk! ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.