Min tomt sluttar. På en sidan huset ligger marknivån i normal höjd med huset. På andra sidan ligger marknivån cirka 50 cm lägre så att det krävs en stödmur. Annars hade kanten på betongplattan legat fri.

Jag skall bygga en ny stödmur mot betongplattan. Den jag har idag ligger en meter från kanten.

Hur nära kan man gå kanten på betongplattan med en sådan mur ?

piloten skrev:
Hur nära kan man gå kanten på betongplattan med en sådan mur ?
Du kan gå ända fram till plattan. Vill du ha det riktigt stabilt och bra. så borrar du in några armeringsjärn i plattan. Å de vill du ju! :D

Tack för svaret.

Jag vill gärna ha ett par decimeter mellan grunden och muren, men funderade på om muren har någon stabiliserande funktion för betongplattan. Jag vill ju inte hitta huset i Öresund  ???

piloten skrev:
Tack för svaret.

Jag vill gärna ha ett par decimeter mellan grunden och muren, men funderade på om muren har någon stabiliserande funktion för betongplattan. Jag vill ju inte hitta huset i Öresund  ???
Njae, stödmuren i sig ska varken göra till eller från för husets grund. Det är ju jätteviktigt att du gör ett bra grundjobb under muren så att den inte sätter sig med tiden.

L-stöd är att rekommendera, eller platsgjutet dito.

Den måste muras alltså ? Det räcker inte med att bygga den av lösa stenblock som "limmas" ihop ?

Underarbetet till muren är viktigt har jag förstått.

Vad bör man lägga för fyllnadsmaterial mellan grunden och muren ?

piloten skrev:
Den måste muras alltså ? Det räcker inte med att bygga den av lösa stenblock som "limmas" ihop ?

Underarbetet till muren är viktigt har jag förstått.

Vad bör man lägga för fyllnadsmaterial mellan grunden och muren ?
Tänk dig att den muren måste hålla så länge som huset är tänkt att stå på samma plats. Rasar muren riskerar huset att få sättningsskador.

Att som du säger "limma" ihop stenar fungerar, men jag skulle helt klart rekommendera att du lägger några tusenlappar extra och sätter riktiga L-stöd. Prefabricerade sådana är lämpliga. En murad mur riskerar alltid att skadas genom vatten, frostsprängning, dålig vidhäftning etc.

Du bör (skall) använda stenkrossprodukter. Som dränernade material använder du 8-16 eller 16-32. Till packat material använder du exempelvis 0-35 eller 0-65, lite beroende på hur högt du ska fylla etc.

Kom ihåg geoduk och packa alla lager väl för att undvika sättningar!

Magnus_Nordmark skrev:
Tänk dig att den muren måste hålla så länge som huset är tänkt att stå på samma plats. Rasar muren riskerar huset att få sättningsskador.
Kan ju tänka sig (troligt) att man vill byta muren innan det är dags att huset skall rivas. Den som finns där nu har väl stått i 10-15 år (av lös knäcksten).

L-Stöd, vad kostar detta ?
Är det snyggt eller måste det vara gråbetong ?

Hur bör man med "bottenplattan" i L-stödet. Kommer detta inte nära emot betongplattan i mitt fall ?

Hur skall jag då göra med husets dräneringsrör. Skall detta hamna över eller under L-stödet ?

Jag kanske har missuppfattat dig lite här.. Hur långt från plattans kant kommer muren att hamna? om det avståndet är längre än murens höjd så räcker det med en murad eller "limmad" mur som du beskriver. Då är inte muren i sig "bärande" av huset utan står mest för att hålla emot massorna under huset.

Husets dräneringsrör/-slang lägger du som vanligt under/utanför plattan.

L-städ finns med flera olika strukturer och modeller. Finns bland annat med dansk sjösten, strukturgjuten som knäcksten bla... www.skanska.se

Låt oss säga att det är ungefär samma avstånd på ytterkanten från muren. Om jag monterar ner den gamla muren och gräver bort alla jordmassorna till den marknivå som kommer att råda up murens utsida så kommer den utskjutande kanten på betongplattan att vara i jämnhöjd med marken. Det vill säga betongplattan fortsätter ned under denna nivå.

Är du med på hur jag menar ?

Dräneringsröret ligger en bit under plattans undre kant..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.