10 397 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Markarbete startar innan bygglov klart?
Är det dumt att starta upp markarbetet innan bygglovet gått igenom?. Kommer ju få ett högre byggkreditiv under den tiden
, men vi har fått ett fast pris på hela markarbetet och offerten gäller i en månad pga av att han som skall göra grunden har tillgån till sprängsten under den tiden. Finns det fler nackdelar att göra så? Är det någon som gjort så? ???
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Du måste ha marklov för o schakta + hur vet du var huset kommer att hamna.... + hur vet du ATT du får bygga? 
Jag ställde samma fråga till en dam på bygglovsnämden i min kommun, men hon sade nej.
Då mailade jag istället hennes chef som vidarebefordrade det till en herre som handlagt de ärenden på granntomtarna, och han ringde precis mej nu och tyckte att dom kunde låta mej göra schakt och återfyllnad osv innan då dom tyckte min placering av hus inte skulle vara något problem att godkänna senare... Så ring o kolla!
Då mailade jag istället hennes chef som vidarebefordrade det till en herre som handlagt de ärenden på granntomtarna, och han ringde precis mej nu och tyckte att dom kunde låta mej göra schakt och återfyllnad osv innan då dom tyckte min placering av hus inte skulle vara något problem att godkänna senare... Så ring o kolla!
Vad menar din markentrepenör med att han bara har tillgång till fyllnadsmassa under en period? Du kan alla gånger få tag i fyllnadsmassa när som helst. Skall huset ligga i norr om Stockholm så har jag fyllnadsmassa/sprängsten över om du vill ha i mars månad.
Börja schakta utan bygglov? Det "får" man nog bara göra om man heter Peab eller Ncc eller bryter på skanska ... ;-)
Lika bra man fyller på hur det gått. Trivselhus som vi bygger med har lämnat in ett marklov som de kommer betala för ;D. Detta pga av att marken skall väsentligt förändras, (som komunen kallar det).Därav var ett marklov tvunget. Säljaren tyckte vi kunde chansa det ville inte markkillen
Klart det går att få tag på sprängsten någon annanstans och att markentreprenören säkert gör sig en hacka också. Men de behöver väl sitt leverbröd också. När jag tog dit en annan snubbe så kunde han inte lova pris föränn de gjort markprover som jag skulle få bekosta etc. Samt tyckte priset jag fått lät billigt.
Fast pris på markarbete känns ändå bra för oss att få så man slipper en kostnad man inte räknat med.
tack för alla inlägg
Calle
Klart det går att få tag på sprängsten någon annanstans och att markentreprenören säkert gör sig en hacka också. Men de behöver väl sitt leverbröd också. När jag tog dit en annan snubbe så kunde han inte lova pris föränn de gjort markprover som jag skulle få bekosta etc. Samt tyckte priset jag fått lät billigt.
Fast pris på markarbete känns ändå bra för oss att få så man slipper en kostnad man inte räknat med.
tack för alla inlägg
Calle
Klicka här för att svara