Hej! Jag håller på att leta efter hus och har lite frågor på vad man ska räkna för schablonkostnader för tex dränering av ett litet hus (ca 60kvm basyta)? Någon som har ett tips? Behöver inget exakt pris... Någon som dessutom har ett schablonpris för att lägga om ett tegeltak på samma husstorlek?

Tar tacksamt emot alla förslag...Vill bara veta ungefär vilken marginal vi ska ha vid budgivning...

som jag fattat det ligger det runt 2000 löp meter runt huset.

Sen beror det hela på vad du tänker dränera med! Isodrän eller likande, platon eller liknade..

platon är billigare, och är helt tät.
Isodrän, isolerar samt dränerar och låter källaren att andas.

Vilket som är bäst får man ta reda på själv (gissa) finns 2 olika skolor som lovar att deras metod är bäst.

Sen kan man ju göra det mästa av jobbet själv om man orkar o ha tid. då klarar man sig otroligt mycket billigare undan.

Taket är beroendå på matreal val samt hur taket ser ut (Taklutning, valmat, snetak överallt osv)..

ska man behålla tak pannorna?

beroende på dessa faktorer så runt en 250kr/kvm - 500 kr/kvm skulle jag tro..

Vi har ett hus i enskede till vilket vi begärde in offert på dränering (en långsida och två kortsidor).
Första offerten låg på 89.000 ink moms, den andra 49.000....
Så det hamnade mellan 2-3000kr/m men då var de två offerterna ganska olika i omfattning.

Det slutade med att vi bestämde för oss att omdränering inte var nödvändig.

Per-Erik skrev:
som jag fattat det ligger det runt 2000 löp meter runt huset.

Sen beror det hela på vad du tänker dränera med!  Isodrän eller likande, platon eller liknade..

platon är billigare, och är helt tät.
Isodrän, isolerar samt dränerar och låter källaren att andas.

Vilket som är bäst får man ta reda på själv (gissa) finns 2 olika skolor som lovar att deras metod är bäst.

Sen kan man ju göra det mästa av jobbet själv om man orkar o ha tid. då klarar man sig otroligt mycket billigare undan.

Taket är beroendå på matreal val samt hur taket ser ut (Taklutning, valmat, snetak överallt osv)..

ska man behålla tak pannorna?  

beroende på dessa faktorer så runt en 250kr/kvm - 500 kr/kvm skulle jag tro..
Platonmattan är tät, men bildar tack vare sina "knoppar" en luftspalt mellan muren och mattan. Det gör att muren får andas fritt och dessutom blir helt fri från vattentryck från marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.