Grund & Markarbeten
Draven: Jag har vattnat i 5dgr nu... på min platta till garaget 65kvm, sen vattnade jag fram tills jag började mura på husets platta 126kvm ca 3dgr. Inga sprickor här inte ;)
Magnus_Redin: [citat] Minimerar höjdskillnaden ut mot infarten och gör infarten stadig utanför plattan och sedan ingenting fören kanten blir sliten och problemet som järnet skulle skydda emot uppkommer?
spocks_beard: Intressant fråga men torpargrunden ska ju ha sina ventiler som ska sköta den luftväxlingen. Tror inte att du behöver oroa dig för att plastmattan är för tät, timmerhus är "luftiga" i konstruktionen. Det är i alla fall vårat. När jag tog bort socklarna i hallen för att tapetsera om så märkte jag tydligt att det var ordentliga luftspalter mellan golv och vägg. Kom ned en morron när
Magnus_Nordmark: [citat] På jobbet beställde vi dem färdiga från en "smed", men det finns säkert att köpa. Svetsningen är ju inte märkvärdig så det klarar du säkert. Galvat järn r att föredra med tanke på utsattheten för salt, vatten etc, Kankse funkar med kallgalv me.
BobTheBuilder: Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar med "skikta". Singel och makadam är väl samma sak när det gäller dräneringseffekten? Det är dräneringseffekten du vill åt, så det är bara att välja mellan singel och makadam. Iofs ska du ju inte packa gruset, så det är nog smidigast med singel. Ja, 30-40cm singel räcker nog. Men du måste ha markduk mellan singlet och jorden som
phoebe: HEj oj det kanske låter konstigt,men det står på torpargrundsstenar och gammel gubben som bott här har grävit ut källare(inte helt)därav finns det rum,det ser ut som han har murat upp väggar precis innanför stenblocken. Det ser inte helt ut som att det är stadigt men men. så därför sägs det tydligen fortfarande att det är torpargrund.
Haagbard: [citat] Jag gjorde ju en vanlig brädform, i den några cm ner från kanten skruvade jag yttre tröskeljärnet, sedan ovanpå tröskeljärn ett en regel/planka som är avfasad motsvarande önskat fall, och sedan innre tröskeljärnet i nivå med färdiga plattan. Lite svårt att förklara, men på detta vis blev ju porten trots att den var isolerad helt försänkt innanför vägglivet. Vill du
Calle_L: Hur gjorde ni? Blev det avfuktare? Bytte de ut gipsksivorna??.
roli: [citat] Det är "vanligt" stenmaterial fast storleken ligger inom fraktionen 2-5 mm ungefär. Dvs man har "silat" materialet genom en sikt så att inga stenar är mindre än 2 mm och inga är större än 5 mm.
robbanl: Jag hittade denna site är det vad du letar efter? http://www.sbteknik.se/
Jesca_j: Det brukar krävas att grunden är åtkomlig med lastbil/kranbil på en eller två sidor. Behöver ni förbättra bärigheten får ni stå för den kostnaden alternativt kostnaden för en större kran med längre räckvidd som når från vägen. Kolla med husleverantören vad som gäller i ert fall.
LeifA: Hej! Jag är i färd med att köpa nytt hus, ett stenhus byggt i Leca på platta. Huset som är byggt 2004 är konstruerat, ritat och byggt av den tidigare ägaren, vilket gör mig extra försiktig och inser att behovet av att besikta fastigheten är extra viktigt. Det jag är speciellt angelägen att kontrollera är grundarbetet. En överlåtelsebesiktning är genomförd av säljaren och i
kimmen: Dra alla avloppsrör dit dom ska i marken. Eftersom du verkar vara noga med mycket isolering (30 cm) så ska du inte kasta dom pengarna i sjön genom att bygga in köldbryggor under hela plattan med en massa avloppsrör. :-/
petervincent: Har pratat med Stockholm vatten och det finns inget dagvatten som går parallellt med avloppet. Därför är det omöjligt att ansluta dagvattnet. Trist, bor på en bergssida, det blir svårt att bli av med vattnet utan sprängning alternativt uppgrävning av den lilla tomt som finns.
h_elen_a: Ok! Jag är lugn(are)... :) Det är fortfarande en del stenar och sand kvar på uppfarten som de ska köra bort, så vi kan inte inspektera så noga. Men jag är lugn angående de vita märkena och ska kolla efter sprickor! Tack för att du lugnade en orolig själ!
Honken_byggare: Jag körde ett spår på två sidor med ett såg för leca, lättbetong mm sedan högg jag av blocken med yxa. Sågen är en fogsvans modell större ca 60cm långt svärd och de stora tänderna av coremant. Tänderna ser ut som tänderna på ett cirkelsåg men som sagt av coremant så de är outslitliga. Jag använde det såget under hela mitt bygge dvs ca 1000 kapningar plus alla dörr och
Johan Gunverth: Låter slarvigt. Min närmaste granne har sin 70-talsvilla stående direkt på berget och fick hela grundmuren spräckt med vattenläckage som följd. Då ver det ändå 250m till sprängområdet. Sprängaren hade tagit det säkra före det osäkra och satt upp mätare på hus ändå upp till 150m, med det hjälpte ju inte. Försäkringsbolaget betalade hans skador eftersom ingen hade gjort fel.
Scout: Tack Shrek ! Det verkar som vi har samma tankar... Blev aning stressad när min ambitösa granne hade putsat sin mur på insidan en dag när jag kom hem ;)
Magnus_Nordmark: [citat] Skiftfog är fogen mellan de olika lagren av block. Alltså de vågräta fogarna som håller ihop blocken. Du lägger ett armeringsjärn i varje "dike" i blocken, plus att det är bra om järnen ligger inuti själva bruket. Vid skarvar så lägger du järnen omlott 30cm. (Enligt formeln järnets diameter [mm] x 4,8 = Överlapp [cm] ). Eftersom det blir en 7m lång vägg med 4 skift = 3
rosebuddy: Hej! Sand, heter färgen och den är ljust, ljust brungul. Blir nog 05special.
quilding: Goddagens! Hörde med Corroventa om deras CTR 200 var lämplig att använda i krypgrund och fick det korta svaret att det var den inte. Någon som har nån ide om varför? Är det bara det att de vill sälja nytt till mig eller går den verkligen inte att använda?
Harrywill: Hej, Förstår nu att att jag skulle varit mer detaljerad i min frågeställning ::) Området är en biluppställningsplats som sluttar något ut från huset, denna fortsätter sen in och ska bli en innergård/uteplats mellan vårt hus och carport. Total storlek är undefär 100 kvm. Vi tänker lägga någon form av marksten i storlek 140x210 (ungefär-troligtvis ???) Priset jag är nyfiken på
sirbo: Finns nog inget bra svar på detta då det varierar. Superviktigt att speca vad som skall göras och vad som ingår. Tex Ingår en byggväg ska det också specas om det ingår täckning med material eller om det bara är utjämning av befintliga massor. eller vad bortkörning av material kostar. Ofta får man höra 600+moms per lastbilslass. Sedan när offerten kommer tillkommer grävaren och
lilla_ivy: Timringen är 16x7, relativt stor. Skall undersöka möjlighet med pressening på ställning. :)