Grund & Markarbeten
Mats: Taskigt elbolag ni har. Vi har elskåpet på deras stolpe utanför tomtgränsen men de märker glatt upp den hela vägen in i huset åt oss
Mats: Vill du köpa ett så närmaste bygghandel eller möjligen clas ohlson. VIll du hyra ett så prova med tex cramo eller ramirent. De senare brukar ha betydligt bättre priser. Tänk bara på att kolla om priserna är ink moms
nyholm: Fyllnadsmassor sökes till pågående bygge i Täby Kyrkby. Alla tips välkomna, stort tack på förhand! :) Peter 08-6997266
hajof70: Taskig planering och därmed kort framförhållning. Måste hämtas idag och/eller imorgon fredag (15/7) Finns 2-4 lastbilslass massor (jord, lera, småsten och sten upp till 50cm) att avhämtas i Mälarhöjden. Ring 073-3671716
Rena: Hej! Vi ligger så långt söderut man kan komma, Höllviken. Här är det bara sand så det kanske inte skall vara några problem.
Ubbe: [citat] Du menar alltså isolering på UTSIDAN balken och under plattan ? Betongen biter alltså tag i lecablocken såpass bra att det blir i princip lika starkt som en vanlig armerad betongkantbalk?
Magnus_Nordmark: [citat] Vad bra att måtten stämmer nu! =) Det är lite klurigt att få till allt, gäller att tänka en gång extra.. ;-) Med avloppet och sådant som kommer lite fel så är det inget att oroa sig för. Det är otroligt svårt att få det exalt alla gånger. GÖr som du föreslog och gräv ur lite, kapa långt ner och dra upp det mer exakt..
Maskot: Hänger på med en fråga om fästning av stolpskor i berg. Jag skall göra en stor spaljé på berghäll för att skärma av mot grannen. På denna skall en stor klätterväxt klättra (Bokharabinda). Berget sluttar ca 0,8 m på 3 m. Har tänkt en konstruktion 3 m bred och 2-3 m hög med stolpar i minst tre stolpskor uppstagade med järn och med tvärsgåeende virke mellan stolparna. Även om
Betongkeps: Ok, jag får fundera lite till, vill helst undvika att "trappa" Försöker nu hitta en gammal klurig gubbe som kan lägga ett riktigt stengärde och "maska bort" lite höjd
jcfolke: Har inte koll på Uponors rör, dom enda priser jag sett är Rinkaby och Byggmax, men vilket märke på rör detta är har jag inte en aning om. Blev annars rekommenderad av killen som ska gräva åt mig att ta upp tegelrören, tvätta ur dom och lägga tillbaka dom igen, eventuellt med böjar och centreringsringar i plast emellan för att dom inte ska glida isär. (Beijer i Ängelholm har såna
Chao-Li: [citat] I mitt fall beställde jag 12 ton / 0-32 och 9 ton 8-16. I denna beställningen bjöds jag på frakten. Och med tanke på att det var en ganska liten beställning och 2 frakter för dom, så får jag tacka för deras dagskassor. Eller är tonpriserna lite höga kanske... ::)
Chao-Li: Nja, alla utan golvvärme fryser nog om fötterna på vintern. Tvivlar på att skivorna gör susen för det. Själva har vi i familjen investerat i såna där lurviga morgontofflor. Billigt, bra och effektivt.. ;D
joen1: Är det någon som har byggt sin grund med legalett systemet? http://www.legalett.com/ //Jörgen
mats_g: Kolla med (NCC) Ballast Dom brukar ha återvinningsmatriel /mats
Chao-Li: Nån grävfirma borde finnas även i Umeå ( ;D ). Kolla med dom. Jag tror inte man behöver betala per löpmeter, utan be om ett fast pris för hela jobbet istället. Min svärfar dränerade om hela huset med källare och jag har för mig han fick betala 30 000kr för hela kalaset. Priset då uppgjort på förhand...
Chao-Li: [citat] Tycker jag lät lite mycket. Ingick rubbet då eller? En platta är nog inte orimligt. Det skulle bli ca 4 kubik betong i så fall, 4-5000kr beroende på vart du bor. Dräneringen kanske du kan lägga en bit utanför kanten om det är lättare där. Om platta... Glöm inte kolla rännlängden! ;D
DanielByggare: Om plattan blir synlig? Så tänk på att flytspackel kan få en helt annan färg/utseende än betongen i övrigt...
Mats: visst går det. Jag utgår från att gräsmattan hamnar såpass högt att vattennivån inte blir ett problem. En variant är som du sa att gjuta en mur för att dela av dammen men jag skulle inte göra så utan istället skulle jag lägga en rejäl stenmur längs avgränsningen och sen fylla upp med lite finare matrial tex 16-32 mellan de större stenarna. Lägg även lite 16-32 på insidan om
lassemajja: Tack för tipsen! Fick ringa runt halva stockholm för att till slut få tag i en kille som hjälpte mig. Företaget heter Geo survey i fruängen!
Chao-Li: Tjena Draven! Hur fick du in din "quote" utan att den ser ut så här? [citat]
Chao-Li: Allt ser ju jättebra ut. Markarbete och gjutning var en fröjd att se. Bra bilder och upplägg. Fast mura tycker jag är astråkigt... :-X
kurt: I ett annat inlägg här så diskuteras ju murar av stenkross i gabioner http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1116493862 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1117483935 http://www.gorsahar.se/Crosslink.jsp?d=314&a=5498 Det blir ju billigare än gjuten mur, men den tar ju också lite mera plats. Man kan blanda in jord
Chao-Li: Jag får ta dig på orden och prova blanda själv nästa gång. Man har kanske varit lite för bekväm av sig innan... Eller okunnig ???
Chao-Li: Att vattna med havsvatten om man måste är okej, förutsatt att plattan är bra vibbad, inga sprickor, inte för tidigt och framförallt att inte armeringen tittar ut på sidorna. Vad det gäller Ölandsbron, så var problemet att dom blandade betongen med bräckt vatten, typ de stora pölarna bredvid havet för att spara ca 350 000 kr på bygget, som kostade 100 miljoner och med resultatet att
Stefan_E: Kolla här http://www.byggfaktadocu.se/10/company/00/56/41/product240964_10.html
dwedin: Jag håller på att gjuta en grund till garage och kommer att använda mig av Norsjobetongs emccon balk, sk L balk. Den är 400mm hög och jag kommer att lägga två lager 100mm thermisol Cellplast och 100mm betong till själva plattan. Detta ger ett utrymme på 100mm kvar som jag tänkt fylla med kapilärbrytande grus, vilket skulle innebära följande... 100 mm grus, 200mm isolering samt 100 mm
robbanl: Glömde skriva det naturligtvis det gjorde jag även på den andra muren och skall göra det på den kommande, men man kan aldrig bli påmind för mycket gällande dränering :)