2x50mm kanske vore lagom. Hellre det än 1x100mm med tanke på att du får föskjutna skarvar vilket är bättre om det ska fungera kapilärbrytande. Annars kanske 2x40mm...

Ju mer du isolerar desto varmare blir det.. ;-)

Här kommer ett till bud:

Vår grundentreprenör rekommenderade 10 cm utan golvvärme och 20 cm med golvvärme. Jag tycker det låter rimligt.

arny skrev:
Här kommer ett till bud:

Vår grundentreprenör rekommenderade 10 cm utan golvvärme och 20 cm med golvvärme. Jag tycker det låter rimligt.
Jag skulle nog också rekommendera de siffrorna. Gärna uppdelat på två lager med tanke på kapilärbrytningen..

Å jag funderar på isolertjockleken i ett icke konstant uppvärmt garage.

Hur ska man tänka då ?

1. Lite isolering för att bryta kapiläreffekten.
2. Tjock isolering för att undvika att tjälen går ner.
3. Det kvittar

Angående betong till plattan... 10cm tjock platta, 20cm höga kantbalkar (10cm platta + 10cm).

Armering: 6mm matta med 15x15cm rutor. 2x12mm järn klossade i botten på kantbalkarna och 2x12mm järn ovanpå mattan vid balkarna.

Jag borde ta betalt för sån här rådgivning.. ::) ;)

Jureit: Jo det är väl trevligt om man kan bidra med lite kunskap, fast det lönar sig dåligt.. ;-)

Jag kom också på att jag glömde bredden... 30cm är lagom (och vanligast).

Glöm inte kantskoningen där som garageportarna skall vara. Använd galvat vinkeljärn, ca 50x50mm, med påsvetsade armeringsjärn.

Då kan jag kanske sno denna tråden och fråga vad för kantellement ni avser, och vad dom kostar och var man köper dom?

jureit skrev:
Jag tänker ju 1:an i det fallet.

Om det är rätt eller inte får vi säkert snart veta.
Det vore ju bra om det kunde räcka..
Men jag är lite rädd för tjälen, den lyfter marken ca 1-2dm på den tilltänkta byggplatsen ???

Nu har även jag fått svar på mina dimensioneringsfunderingar ;)

jureit skrev:
Tackar igen.

Järnet är uppe på den visualiserade listan.

Har en liten fundering kring det här med isolering igen. Vad tros om att köra 3x3 cm istället. Då skulle man verkligen kunna förskjuta alla skarvar från varandra. Kostnadsmässigt är det ingen skillnad.

Visst kan du använda 3x3 om du vill, men jag tror inte att vinsten blir så stor. Snarare blir det mer arbetssamt och tunna skivor är jobbigare att hantera (ömtåligare). Jag hade valt 2x5cm.

Spontant skulle jag säga 9 cm lecablock

Jureit: Angående galvade kantstålet. Vi jagade runt och hittade till slut på Fredells. Förra veckan hade de två kvar (250cm) varav jag köpte den ena. På kundtjänstkillen verkade det som om de inte skulle få in fler och placeringen i butiken var lite på undantag.

Glöm inte att ta ur kantelementet så att du får betong under järnet. Isoleringen håller inte att köra bil på.

Så här gjorde jag:
kant.jpg

Tog ut ca 10cm av kantelementet under L-stålet. Fasade av isoleringen. Skruvade en planka i kantelementen som gjutform utifrån.

För att få rätt höjd på stålet hängde jag den på ett antal armerings-stumpar som jag stack ner i kvarvarande kantelementet. Sen förborrade jag och drog i två skruvar genom plankan in i stålet. Det kanske var over-kill, men det höll i alla fall.

Min platta är också 40kvm. Kom gärna ner och kolla om du tror att det är till någon hjälp. Bor ca bakom Tyresö skola.

/Micke

Om du ska ha takskjutport så missa inte att göra fall från den punkt där portbladet möter golvet (insidan väggen) och utåt, annars med fall från ytterkant på plattkanten så kommer regn som hamnar där och på portbladet att rinna in i garaget........men ska du ha bonnjärn i tröskeljärnet så antar jag väl att du ska ha vanliga bonnportar också ;)

Själv gjorde jag dubbla tröskeljärn med fall mellan till mina bonnportar eftersom dom hamnade en bit in i Lecaväggen........alltså så att portarna stängde mot det innre vinkeljärnet.

jureit skrev:
Fan vad du rörde till det för mig nu då!  >:(
Jag gjorde ju en vanlig brädform, i den några cm ner från kanten skruvade jag yttre tröskeljärnet, sedan ovanpå tröskeljärn ett en regel/planka som är avfasad motsvarande önskat fall, och sedan innre tröskeljärnet i nivå med färdiga plattan.

Lite svårt att förklara, men på detta vis blev ju porten trots att den var isolerad helt försänkt innanför vägglivet.

Vill du bara ha enkla "logdörrar" så kan det ju räcka att ha själva portpanelen utanför plattkanten/tröskeljärnet och sedan låta portarna täta innåt mot ett skruvat litet vinkeljärn eller nå´t.........oj va jag skriver, du kanske inte fattar någe eller ? ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.