Grund & Markarbeten
farid: Jag vill ha tips att hur kan jag bli av med fyllnadsmassor . jag ska spränga och det blir mycket över . Hjälp med några tips .
Shrek: Tja, det kanske stämmer att tegelstenarna suger ur fukten, men det går ju att motverka genom att man vattnar dagligen i ett par veckor och plastar in muren så fukten bibehålls. Jag vet ju i och för sig inte om det hjälper, men om det är som du säger så borde man ju kunna blötlägga tegelstenarna ett par dygn före murningen och sedan vattna och lägga plast. OBS du får inte ta detta
Magnus_Nordmark: Tvättat behöver du inte ha, det tvättas ju av regnet sen. Använd 8-16 eller 16-32. 8-16 är mer skonsamt mot rören och är lättare att hantera. Å andra sigan är 16-32 lite glesare. En smaksak.
Nix: Vi har ingen plast. Lagret är mellan 70cm och 1 meter. Det räcker gott och väl för att jag inte behövde specialstudera stighöjden. Det går att göra egna undersökningar av sådant. En hög glasbehållare fylld med material och en massa vatten i botten. Sedan kan man se hur högt det "klättrar". Jämför tex smågrus och sand i motsvarande försök. Ett par fördelar är att det inte blir
gaia: Undervåning - krävs det inga byggställningar och finns det inte många fönster dörrar i den så börde det gå snabbt och smidigt att putsa. Putsmaterial är inte så dyrt (kalk,cement,sand) och det blir mindre arbete än med plankor ;). Hör med någon firma om dom kan fixa det för mindre än 15000. Chansen finns! Skulle föredra putsning för att inte blanda organisk och oorganisk
Magnus_Redin: [citat] Det borde kunna bli lite konstigt om det nya huset är mindre än det gamla och det sticker ut lite gammal grund i en del kanter. Jag vet inte om det spelar någon roll annat än rent estetiskt. Om det nya huset belastar marken på samma sätt som det gamla och det har stått stabilt i många år borde det nya inte röra på sig. Om du spettar bort delar av den gamla grunden kan det
Sly_fox: Kanske en dum fråga men vad var det som blev kvar att göra? För mig låter det otroligt billigt.... :) speciellt i sthlmsområdet. Du skriver att "grovplaneringen är redan utförd som en del i entreprenaden, brytning och uppgrävning av stubbarna likaså."
eyescream: Ska göra om vårt fritidshus till permanent, håller på med grnden nu, tänkte borra i berget, men problemet är där badrummet ska vARA går berget ner. Det vi nu funderade på är att gjuta denna del, för säkerhetsskull, men min fråga är, kan man fylla med något mtrl, och sen gjuta? Och hur lång tid kommer det ta innan badrummet (3,4x4mx0,5) torkat så man kan kakla och bo där? Skumma
Chao-Li: [citat] Det gamla "underarbetet" kanske inte är riktigt bra, så då gör du förstås ett bättre. ;) Fler synpunkter, forumgudar?
hempularen: Ja fast att få häva ett kontrakt är en mycket omständig procedur, såvida ni inte har en väldefinierad paragraf i kontraktet rörande resultatet från besiktningen. Om ni vill häva så diskutera det med en jurist först. Exempelvis så har villaägarförbundet gratis rådgivning. Kom också ihåg att man kan förlora både mindre och mer än handpenningen om man drar sig ur på ogiltig
MrMagic: Tjällden i Arlöv har nog också, ofta till bra pris dessutom.
Postman: Jättebra svar. Jag fick det bekräftat av kommunen också. VI har dessutom en fet stenbumling på tomten som måste bort. Funderar på att spränga den med smygdynamit. Eftersom hödskillnaden skulle bli för stor så får jag givetvis lägga tillbaks smådelarna efter att den spräckts. Håller jag mig inom lagens råmärke då?
Harley: Tycker personligen att XPS är lite overkill som "vanlig" markisolering. Är dock medveten om att EPS är sämre ur fukttransport synpunkt men frågan är om inte EPS är "bra nog" förr hade man ju bara grus under betongplattan. Vet massor av hus inkl mitt eget som har använt EPS utan bekymmer
Scout: Vi i Villa hade en artikel nyligen om hur man kunde bättra på sin trappa. http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=1900
Draven: Ska gjuta i morgon och undrar hur stora fall ni har på golvbrunnarna ska gjuta med vanlig betong och tänker då göra fallen under gjutprocessen. I garaget 1m i diameter ? I duschen ? Tvättrummet ? I bastun ? Under badkaret ? Tacksam för svar ..
Klumpen: Tjena! Ska dränera mitt souteräng (stavas?) hus i sommar och jag undrar om man behöver göra nåt/några "tittrör" uppåt så att man kan spola om de skulle behövas eller kika ner i och se efter om de verkar funka med dräneringen osv? hur går man till väga isf, spelar lutning på dessa nån roll och vad för sorts rör ska man isf använda? Mvh erik
Beemer: Du bör ta in flera offerter till för att kunna jämföra just ditt bygge. /Björn
Pake: jag fick ihop ca 44000kr för 80m2 200mm isolering, armering och 14? hörn.. + 10% Hur kommer huset att se ut? *nyfiken* 14 hörn.. /Mvh Pake
Rypos: Rörfirmor säljer optoslang. Det är i princip vanlig PEM 32/26.
Ranchn: Hade lite svårt att komma på en bra rubrik. Men här är mitt bekymmer som jag tänkte ni kloka kunde hjälpa mig lite med. Mitt gamla hus skall rivas för att det sedan byggas ett nytt hus på samma plats. Idag har jag en gammal torpargrund. Under köket är det utgrävd för "ståhöhjd" 150 cm ovan mark och 50cm under mark. Jag skall riva huset och grunden själv. Kan jag använda den gamla
Chao-Li: Tjena! Konstigt att du inte fått svar än... Jag kan lämna några synpunkter i alla fall. [citat] 0-32 är nog lättare att få riktigt komprimerat. [citat] Överväg att beställa färdig betong om du överstiger 1-1/2 kubik, beroende på hur tjock platta du vill ha. [citat] En padda, typ LF 80, paddar ca 15 cm sidledes utanför "paddkanten", så du behöver inte köra precis på väggkanten.
Olie: Vår platta göts den 2/2 och huset kom på den 21/2 (taktätt), nu kan vi lägga parkett (med åldersbeständig plast under). Men vi måste vänta säkert ytterligare 2 månader (försening) innan golven i våtrummen kan läggas. Vi har anlitat auktoriserad fuktkontrollant (fuktmätning enl. AMA 98 och RBK). Jag tror att många fler byggen skulle bli försenade om fler anlitade auktoriserade
spocks_beard: Hej Är det nån som installerat en avfuktare i krypgrunden på en gammal timmerkåk och kan berätta om det vart varmare golv? Borde bli det iom. att man stänger ventilerna ??? Den unkna lukten man känner ibland från grunden, försvann den?
grimpa: Tjena Har följt diskussionen här ett tag vad som gäller dränering av husgrund och kommit fram till att jag ska/måste dränera mitt hus. Grundförutsättning: Köpt ett hus ursprungligen byggt 1882. I mitten av 70:talet lyftes ??? huset och en källare grävdes. Man murade lecasten och inredde källarn med träväggar och isolering. I källaren finns garage, kallförvaring och biutrymmen.
Snus: ja.. en bekant gjorde så men han skar ett spår och sedan "bröt" han skivan..
Shrek: Just nu är jag mest nyfiken på var "Lilja" tog vägen. Han startade ju tråden som nästan har brunnit upp pga alla engagerade amatörer och proffs. ;) Vad hände i samarbetet med entreprenören. Det kan ju vara sedelärande för oss andra att höra hur ni redde ut situationen. ???
kimmen: AB-04 är som Mr Z skriver endast för näringsidkare. Som privatkund ska man istället ha ABS-05 (Allmänna Bestämmelser för Småhusentreprenader).