Grund & Markarbeten
cubix: Många grustag tar emot både sten och cementprodukter utan kostnad
fremag: Då bör det inte göra så mycket om jag tar bort röret. Det sticker upp på min uppfart och är i vägen när jag ska gjuta ett fundament för en blivande mur. Enda nackdelen är förstås den dagen det blir dags för omdränering (vilket inte borde bli snart eftersom förre ägaren dränerade för två år sedan).
Magnus_Nordmark: Hmm, någon singel eller fint grus skall du då inte tänka på att ha under en gräsmatta, då lär du aldrig få någon fukt att stanna på somrarna. Enklast, och vettigast med tanke på gräsplanerna, är att få tag på vanligt schaktfylle som består av jord, lera och lite smått och gott... Toppa med 15 cm bra matjord så är saken biff.
stenhus05: Vi spränger också om ca 1 vecka. I Sollentuna iofs så kanske lite väl långt. Mvh/stenhus05
WES: Om någon behöver fyllnadsmassor i Luleå kan ni kontakta mig här eller via ett direktmeddelande. Vi börjar gräva i morgon och kommer snart att ha ca 300 kubik överskottsmassor som vi måste bli av med.
goranr: 60000 för 60 kvm, wow :D. Vad bör det kosta om man låter byggfirma göra grundarbete och platta? Jag fick pris från en byggfirma i Malmö skulle ha 3000/kvm för bara plattan (oisol), 150000 totalt för att förlänga ett 30 kvm garage till 60 kvm. Någon som kan rekommendera någon i SV Sverige? Bör man isolera nya plattan trots att gamla plattan ej är isolerad? Väggar o tak är isolerat
olldur: Ca 350 enheter fastberg skall sprängas i Tyresö. Hör av dig med direktmeddelande om du är intresserad.
olldur: ca 300 enheter fastberg kommer att finnas tillgängligt för den som är intresserad. Tidpunkt enligt överenskommelse, men inom 2-4 månader. ::)
JanneH: Okay! Tackar! Då kommer den dumma frågan; vad är kantisolering, även om jag har mina misstankar ;-). Janne
dymlingen: Idag hämtade jag en betongblandare som jag ärvt. Jag får väl åka och köpa resten av materialet till veckan. Mot den gamla husgrunden tror jag att jag ska gjuta extra hög sula då den var ganska ojämn under marknivå och vissa stenar stack ut ganska mycket. Grunden blir 3x8m med fyra sidor och ca 1m hög. Jag har ytterligare några frågor: Kan man använda billig OSB till formen? Vad är
Mats: Skulle också vilja säga att plattan är bäst om den är rätt gjord. Nuvarande hus står på plintar och det blir lite kallare om fötterna på det viset. Fördelen är att jag inte får några fuktproblem innan havet stiger ca 10 meter. På lång sikt ska jag bygga om och ersätta plintarna med en källare.
Mats: sant. Nu ska det bara grävas undan 5-6 kubik morän sen kan jag padda och skotta tillbaka singlet
gaia: [citat] Har samma konstruktion i mitt hus från 1938. Luftspalten är tänkt för att isolera ( luften isolerar) och att skydda inneväggen mot direkt vattenbelastning. Det brukar också finnas små ventiler i ytterväggar så att den fuktiga spaltluften har någonstans att ta väggen när själva väggen blir uppvärmt av fex solen eller inomhusvärme. Det blir ingen "korsdrag" inne i spalten
David: Lättare att hantera och ger mindre påfrestning på Lecan. Vid en tillräckligt hög och lång mur måste man annars gjuta i stället. mvh David
RoTe: [citat] Hehe, vi letar hus men det finns ju fan inga vettiga. Nej det är inte knutby. ;D
stenhus05: Tyvärr lite kort om tid....Hade ett par helt orimliga offerter på sprängningen som har ratats (oseriösa och dyra - härlig kombination). Var egentligen på gång med bygget för ett år sedan och då fick vi priser på runt 90:- kubiken, vilken prisutveckling vissa branscher har!!!
Per-Erik: tja.. Dränering.. på 60 talaet.. Kan ha varit lite rör (Tegel eller dålig betong) i botten, med lite grus runt i bästa fall.. Vatten från stuprör.. gick väll bara rakt ner up på backen eller ner i dräneringen.. Slutsats är väll att man inte var så noga med dräneringen på den tiden.. värre är det ännu tidigare. Som mitt hus.. eller hus i mitt område.. Hus gjutna rakt på berget
Mats: Storleken har betydelse, åtminstånne i detta fall och eftersom de tryckluftsdrivna är större och starkare så tar de bätter
husmyran: De gjorde både vår grund, avlopp (trekammarbrunn med markbädd) och borrade brunn (det var inte de som borrade utan en UE). Vi är nöjda med arbetet, några mindre missar men i det stora hela bra utfört arbete och de är lätta att ha att göra med. Kan vara svåra att få tag i på telefon.
Draven: [citat] Nja det är lättbetong väggar vi ska mura ca 25kg /st 2,4m upp. Sen undrar jag hur stort hål jag ska göra i cellplasten för golvbrunnarna 50x50cm samt 20cm djup ? Det är 7st golvbrunnar som ska gjutas fast. HUr mycket cement och sand kan behövas tro ? Behövs en blandare eller räcker det med en större hink ?
BobTheBuilder: Japp, 4 cm fel kostar 1400 spänn. (0,04 x 40 / 2 x 1700kr) Jag hade inte en tanke på att det kunde dra iväg så pga några centimetrar.
Magnus_Nordmark: Jösses, det är nog enklare att ändra planlösningen. Att sätta en bilmaskin i en platta med golvvärme kräver att man vet exakt var alla slangar gång nånstans, och det vet man sällan. Dessutom är det tätare med slangar just kring fördelaren... Är det omöjligt att få till planlösningen ändå så vore nog det det enklaste..
Lina: Jaha, ska man skratta eller gråta? Vid en årlig liten besiktning av vår krypgrund (alltså vi själva som kryper ner och kollar) upptäcker vi en blöt fläck på plasten. Tittar uppåt och upptäcker ett rör som det droppar lite, lite från. Hmmm, vad kan detta vara? Spanar i tvättstugan som ligger ovanför den våta fläcken. Upptäcker till vår förvåning att vi har en golvbrunn under
Magnus_Nordmark: [citat] Hehe, såna problem har en armerare varje dag på jobbet.. ;) Tre cm täckskikt bör det vara i alla fall. Annars kanske du kan sänka nätet lite längst ut? Men jag tror du klarar dig utan L-järnen..
stenhus05: Nja, det låter ju minst sagt som att det blir väldigt dyr fylle, såvida man inte bär stenen dit själv :P ;) mvh/stenhus05
zyce: Köpt ett hus från -75 med krypgrund (yippie?!). Vi har haft en besiktningsman som har kollat grunden och fick förslag att rensa ut eventuell byggskräp och 5cm grus. Lägga på en markduk och sedan på med singel + ålderbeständig plast. Det var några veckor sedan han var där och nu när vi kollar runt på markduk så blir jag inte riktigt klok vad för duk man ska ha. Någon som har ett