Vi har köpt ett fritidshus, ett gammalt timmerhus som renoverats under 80-talet. Då revs allt (utom själva timmerstommen) ut och ersattes av nytt material. Man lade nya golvbjälkar och på det golvbrädor och överst plastmatta.

Min fråga är nu om plastmatta är bra med tanke på att vi har torpargrund? Jag tänker på den fukt som eventuellt kan bildas där i grunde - med plastmatta på alla golv tänker jag att fukten stängs inne där nere.

Kan det vara bättre att riva ut plastmattorna och slipa upp de golvbrädor som finns där och på så sätt låta grunden andas?

Intressant fråga men torpargrunden ska ju ha sina ventiler som ska sköta den luftväxlingen.
Tror inte att du behöver oroa dig för att plastmattan är för tät, timmerhus är "luftiga" i konstruktionen. Det är i alla fall vårat.

När jag tog bort socklarna i hallen för att tapetsera om så märkte jag tydligt att det var ordentliga luftspalter mellan golv och vägg. Kom ned en morron när det var -20 (i mässingen ;D), och det var rejält kallt kan jag säga.
Jag drevade i gullfiber runt golvet för att inte svimma av golvdrag. Så "luftigt" är det i.a.f. i vårat timmerhus från 1911.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.