Hm, har funderingar kring rubriken. Är det vettigast att göra alla avloppsrörsdragningar i gruset under själva plattan och kanske även vatten till köket eller ska man lägga det i isoleringen i plattan istället? Ska ha 300mm isolering om nu någon undrar. Ska man även dra vattnet där eller är det dumt? Man kan ju alltid dra det i väggen, men det kanske inte gillas å andra sidan?
Så vad rekomenderas?
Ska använda vattenburen golvvärme, så om jag lägger kallvatten i plattan kommer det bli lite uppvärmt så man får spola lite längre innan man får riktigt kallt om jag gjuter in vatten i plattan. Men som sagt, hur tycker ni jag ska göra, och vad är er motivering?

Avloppet drar du i gruset och svänger upp innan du lägger första lagret isolering, pga fallet så kan det även bli en bit upp i isoleringen. Kallvatten drog jag ovan på första lagret isolering och varmvatten ovanpå sista lagret isolering. Innan du gjuter så ta mycke kort med (väggarna utritade). Vis av erfarenhet så är dessa kort guld att ha när man skall sätta innerväggar.

Dra alla avloppsrör dit dom ska i marken. Eftersom du verkar vara noga med mycket isolering (30 cm) så ska du inte kasta dom pengarna i sjön genom att bygga in köldbryggor under hela plattan med en massa avloppsrör. :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.