16 541 läst ·
9 svar
17k läst
9 svar
Vattna platta på mark?
På onsdag ska jag gjuta 40kvm garageplatta. Jag får hjälp av två betong-gubbar och hoppas på att de lyckas med fall och stålglättning så pass att jag slipper spackla.
Det är alltså rätt viktigt att plattan blir helt sprickfri.
När ska jag börja vattna?
Hur mycket?
Hur ofta?
Kommer att vara bortrest hela midsommarhelgen och kan därmed inte sköta vattning. Funderar på att skaffa en befattnings-dator så att jag kan ställa in intervall-vattning.
Kan man vattna för mycket?
Ska jag öppna brunnen så att det inte samlas vatten i "fall-gropen"?
Tack på förhand.
/Micke
Det är alltså rätt viktigt att plattan blir helt sprickfri.
När ska jag börja vattna?
Hur mycket?
Hur ofta?
Kommer att vara bortrest hela midsommarhelgen och kan därmed inte sköta vattning. Funderar på att skaffa en befattnings-dator så att jag kan ställa in intervall-vattning.
Kan man vattna för mycket?
Ska jag öppna brunnen så att det inte samlas vatten i "fall-gropen"?
Tack på förhand.
/Micke
Du kan aldrig vattna för mycket, bara för tidigt! Betongarna hjälper dig att se när det är dags att slänga på vatten (i samband med slipningen). Sen är det bara att ösa på! Strunta i dator, ställ en vattenspridare på plattan och låt den gå, det är lika bra det. Låt brunntäckningen vara kvar så stannar vattent bättre på plattan. Som sagt, det går inte att få för mycket vatten på..
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Menar du att jag ska låta vattnet stå på dygnet runt i fyra dagar?
Har annars hittat en bevattningsdator på Jula för 199kr. Med den kan man ställa in bevattningsintervall från 1 minut till 24 timmar.
Har annars hittat en bevattningsdator på Jula för 199kr. Med den kan man ställa in bevattningsintervall från 1 minut till 24 timmar.
Vill du ha en sprickfri platta MÅSTE du vattna mycket. Gärna med en presenning över också. Som jag tidigare skrivit, så vattnar jag mina plattor ca 15 ggr per dag i kanske en månad.
Vissa fundament som görs, läggs helt under vatten en lång tid...
Är det även sommartider så måste du verkligen vattna mycket.
Kan du ställa datorn så det vattnas helt ett par ggr i timmen är det okej.
Efter kanske drygt ett dygn då.
Vissa fundament som görs, läggs helt under vatten en lång tid...
Är det även sommartider så måste du verkligen vattna mycket.
Kan du ställa datorn så det vattnas helt ett par ggr i timmen är det okej.
Efter kanske drygt ett dygn då.
När jag gjorde garageplattan på 13*6,4 meter så var där två golvbrunnar med fall till, jag tätade bägge golvbrunnarna före gjutning så att betongen inte skulle rinna ner......när det sedan var dax att vattna så fyllde jag helt enkelt "golvfallen" med vatten, hade lyckats få plattan så bra med bara "slangvattenpass" och vanligt pass att plattan precis blev vattentäckt ända ut till kanten runt om, efter någon vecka var det bara att iklädd stövlar kliva ut och pilla upp golvbrunnarna 
Detta var förövrigt hösten -00 så detta med vattning behövde man inte bry sig så mycket om följande veckor......det löste sig per automatik s.a.s
Jureit, ytterligare en anledning till att ha fall på plattan och golvbrunn
Detta var förövrigt hösten -00 så detta med vattning behövde man inte bry sig så mycket om följande veckor......det löste sig per automatik s.a.s
Jureit, ytterligare en anledning till att ha fall på plattan och golvbrunn
Fick tipset av vår gjutare att först vattna på plattan när den är gjuten och sedan täcka plattan med emballage/byggplast som man sedan häller vattenpå. Eftersom att det blir kondensunder så behåller plattan sin fuktighet tills den brännt färdigt.
Plattan tror jag behöver mer än kondensen faktiskt. Haagbards tips rekommenderar jag, men som sagt, inte för tidigt.
Däremot kan man ha emballage/byggplast över och vattna under.
Jag skulle ändå inte rekommendera detta, för hydriseringsprocssen bör vara på "naturlig" väg med vatten/luft.
Stängs ytan på plattan kan sprickor uppstå inifrån efter kanske ett år (kanske inte) men risken finns. Man vill ju inte att betongen ska expandera i efterhand...
Synpunkter?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden