Grund & Markarbeten
jcfolke: Man kan också låta lasern lysa genom en glasstav, vilket bör ge en linje vinkelrät mot glasstaven. Iofs, ingen roterande laser, men man får i alla fall en linje, vilket är bättre än en prick
andersmc: Jag hade helt klart dränerat krypgrunden om jag varit i din situation. Även om betongen i sig inte tar skada av fukt, så kan det bli mögel på den fuktiga betongen, och det vill du ju inte. Dessutom kommer fukten att krypa i betongen och kommer till slut i kontakt med trä.
jimmy_1969: Hejsan, Funderar på att köpa en sommarstuga med torpargrund med uppmurade block runt husgrunden. Dålig dränering och underdimensioneradventilation för grunden har orsakat fukt i bjälklager. Jag tänker byta bjälklager och trossbotten och lägga nya innegolv. Dock så skulle jag vilja undvika att tabort alla inneväggar (d v s ej bärande gipsväggar). Inredning såsom kök och dyligt
Svedalahem: Jag glömde nämna muskelvärk från slägghantering som en orsak till att inte spräckkilar och slägga är att föredra... Motion lär jag få ändå på kuppen!
Mats: Som jag fattar det så ska du undvika 90 gradare i stammar och så vidare. Detta eftersom rensverktygen inte tar sig förbi en 90:a. Förra huset hadde 90:s böjar och där var det bara soda som gällde för att få ren vissa rör.
Mats: Det kan nog vara en god tanke att köra med lite blötare betong också iom att jordkanterna suger vätska
Mats: JAg är inte heller någon expert men jag hadde också lagt pkaton eller dylikt för att få ett avsånd mellan golv och betong. Sen kommer ett litet knep jag lärde mig en gång i tiden. sätt några distanser tex masonit bakom golvlisten och vips har du avluftning till platonen
Magnus_Nordmark: Om det är skapligt sommarväder så bör du kunna spika syllen efter ett dygn cirka. Känn på stenarna om dom sitter bra.. Gör dom det så är det bara att köra..
Torparkungen: Tack för svar, Jo, jag hade fukt på frigoliten i somras precis som du säger, och jag hoppas att det inte kondenserar mot reglarna som sitter direkt mot frigolitens ovansida genom de små spalter som är mellan de spontade skivorna. Krypgrunden är jag iaf. väldigt glad för, eftersom jag då kan ha koll på allt underifrån. Rör, avlopp och annat. Svejs! /Anders
Starfighter: Här finns en del tips: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1084361360;start=0#0
Draven: [citat] Nu menar en del att du behöver bara fylla upp med singel en 30-50 cm ovanför dräneringsröret ? Sen fyllmassor (jord och dyl ) är det ok ? Trodde man behövde fylla upp med singel Makadamm ända upp till ytan ca 2m för min del ?
tiggre: jag håller med dig i det du säger david, men du måste ändå hålla med om att de bör påpeka att skador kan uppstå innan de börjar köra runt väl? en liten (ganska långsökt) liknelse, om jag hjälper nån med en dator så påpekar jag j_vligt noga om de riskerar förlora nåt data INNAN jag petar på nån trasig hårddisk eller dylikt...
Canuto: Glömde att säga att jag skall bygga till befintligt hus med en 60 m2 på platta på mark, vilken i så fall kommer betydligt över nuvarande källaregolv. Ändrar det förutsättningarna för dränering eller inte? (Tänkte strunta i dränering även för tillbyggnaden)
joen1: Är det någon som har gjort sockelelement av leca sten istället för vanliga isolerade sockelelement?
moken: Har idag varit o kollat när han grävt lite och diskuterat... Han har grävt fram VA, el/teleanslutningarna ut till gatan och börjat karva till fast mark lite där huset ska stå. Troligen slipper jag fylla med så mkt berg som jag trodde från början, så jag kommer lägga dränering på bottnen endast, ingen uppe i makadamen. Schaktbottnen görs ju med fall direkt, så det blir mest bara att
Framerate: [citat] Har man bytt ut massorna eller fyllt upp så bör man padda. Kan bli hur mjukt som helst annars.
Andjon: Hmm. Kanske felbedömde vikten. Men det var ingen minigrävare iaf. Att marken består av mkt fast lera gör att stenens vikt är av mindre betydelse, den sitter iaf. Vad det är för typ jord är nog det spelar störst roll, har man grus går det ju att handgräva. Den lera vi har, får man inte ner en grävspade i, utan att först perforerat med spett.
Canuto: Betr. elkabeln har jag ingen åsikt direkt eftersom jag inte vet bestämmelserna, men visst tycker jag att en skarv på en kabel borde skyddas, minst lika mycket som själva kabeln, kanske t.o.m. mera! Helt klart skall man lägga geoduk eller dylikt vid dränering! Gör man inte det försämras dräneringseffekten gradvis med åren, eftersom de olika materialen, jord, grus e.tc. blandar sig med
tullmejs: Det är ett trevligt alternativ. Fast det som vill växa är till förbluffande stor del påtagligt oattraktiva örter i stil med tistlar, piffigt varvat med halvkala fläckar. Och det hela gränsar till en någorlunda skött gräsmatta, så det ser bara ut som en del av gräsmattan som ser för risig ut. Bra förslag, men det blir grus. Just nu lutar det åt grus utan geotextil... (en vacker dag
zeb7890: Jo, jag får väl dela på ansvaret! Lurar på att låta sätta in vattenradiatorer i gamla huset och golvvärme i det nya med en jordvärmepump som värmekälla. Kompletterat med en vattenmantlad braskamin som ger trygghet vid elavbrott och lagom stora (valfria) motionspass på vedbacken. Kan det bli problem att reglera temperaturen mellan radiatordelen o . golvvärmedelen? De kan väl inte ha
Eva_Sthlm: Hej Vår tomt grovplaneras just nu, och det är också min bedömning att det där inte är grovplanering. Efter en grovplanering ska det bara behövas läggas jord ovanpå. /eva
Mats: Det ska vara rätt hyffsade bumlingar dock innan en störe grävare får backa. en kubiksstenar är inget som helst hinder om bara grävaren kan graäva runt dem så att han får ett bra grepp
stenhus05: Hej! Undrar om det finns någon som snvänt Jackons produkter (t ex L-element & isolering) till platta på mark? Blir lite tveksam eftersom de enligt sin egen tekniska deklaration inte har någon certifiering för isoleringen eller elementen. Någon med mer info? Mvh Stenhus05
Stinger: Beror på vem man anlitar transport ligger runt 460 kr/tim exl.moms. Vissa vill även ha en tippavgift spjut 250, mindre sten 200 kr per lass exl.moms. nu har det äntligen börjat lösa sig , hälften borta.
Magnus_Nordmark: [citat] Dammsugare behövs inte om plattan är bar... Spola lite vatten så blir det renare än dammsuget...
Magnus_Nordmark: Hmm jag ska försöka reda ut några begrepp i alla fall. "Kross" är benämningen på krossat berg, alltså grus som är krossat. Motsatsen är naturgrus som har tagits upp ur marken oc hdärefter sorterats. Man delar upp krossgruset i olika fraktioner med mått på hr grova stenarna är. Exempelvis 8-16 är stenar som är mellan 8 och 16mm. Makadam är från 8-16 upp till ca 32-64. 0-18
steffen: Vi har samma förhållande under vår öppna plintgrund. Jag fyller med sand och makadam 8-16 efter det att plintarna är gjutna. Jag drar med ett dräneringsrör från den nivå där vattnet når upp till "kanten" på den vattenfyllda graven. Detta för att vattnet snabbare ska lämna grundmassorna. Vattnet/fukten finns som ytligast under lagret med makadam och skulle det nå ytan så ventileras