Har tidigare berättat om att jag skulle starta med plintsättningen för vårt fritidshus. Jag har nu satt 61 plintar på berg med olika längder, från 40 cm till 250 cm. Det har flutit på fint då de två 12 mm järnen i berget har självstagat plintröret så att ingen stödställning behövts överhuvudtaget. Det var bara viktigt att få in lodet rätt så stod röret så fint så.

Men, men...det var plintarna i sidan det...

Eftersom jag har plockat upp och gjutit rören ett efter ett så var min plan att använda en laser för att säkerställa vågplanet vid varje gjutningen med en skruv genom röret vid laserpunkten. Inget fel på den tekniken om man har en tillförlitlig laser !!!
Att hyra en på Cramo under hela gjuttiden var inte att tänka på, så jag gick till den där butikskedjan som trots namnet inte bara har bildelar för att inhandla en rotationslaser....det skulle jag inte gjort.

Hela plintplanet lutar nu i en fin utförsbacke med 8 cm på 14 m!!! :-/ :-[ :'(

Jag har nu framför mig att kapa 60 st plintar ner till säkerställd våghöjd med ett riktigt avvägninginstrument.

Misstag är till för att lära en något nytt säger man ju så jag ska bli bättre på att kolla av mina ideér med andra innan jag sätter igång.

Till er andra säger jag, köp inte laser av denna firma för att säkerställa våghöjder.

Har beställt en dyr jävla laser och blir livrädd av ditt inlägg, Torparn. Ska man inte kunna lita på de dyrare instrumenten heller? Hur kollar man att de stämmer?

mvh
David

Eftersom jag är helt nojig när det gäller sådana här saker så går det ju alltid att kontrollera med ett snöre o ett vattenpass. Jag har en utmärkt liten sak hemma - ett snörvattenpass. En liten libell du hänger på snöret så du kan se att det är i våg. Ingen rocketscience men mycket användbart.

David skrev:
Har beställt en dyr jävla laser och blir livrädd av ditt inlägg, Torparn. Ska man inte kunna lita på de dyrare instrumenten heller? Hur kollar man att de stämmer?

mvh
David
Är inte helt hemma på laser, men när man köper andra fina instrument så brukar det ibland följa med ett kalibreringsbevis :)

Torparn:

Du säger att man ska kolla ett avvägningsinstrument, men hur sjutton går det till med en rotationslaser ?

Är man inte helt bortkollrad i så fall ?

Jag hyrde en från Cramo för att kolla av plintplanet och resultatet från det gav den felbeskrivning som jag angav ovan. Men nu säger du att det inte är säkert att instrumentet var tillförlitligt. Det enda jag kunde göra var att lägga långpasset på plintarna närmast varandra och detta indikerade att lasern hade haft rätt då jag kunde se en liten avvikelse från vågplanet i den riktning som lasern hade märkt ut. Men detta är ju bara förhållandet mellan de båda. :-/ ???

steffen skrev:
Torparn:

Du säger att man ska kolla ett avvägningsinstrument, men hur sjutton går det till med en rotationslaser ?
Borde det inte fungera med något så lågteknologiskt som en vattenfylld halvgenomskinlig trädgårdsslang? Om fina instrumentet och vattennivåerna i slangändarna stämmer överens när man håller dem vertikalt är det ok.

Att "mäta åt två håll" borde väl funka även för rotationslaser? Jag ska förklara hur jag menar:

-börja med att ställa upp instrumentet vid punkt A. Sätt ut en höjd precis intill instrumentet på lämpligt föremål. Rita ett streck på en käpp, på fasaden eller vadsomhelst.
-Sätt ut samma höjd med hjälp av instrumentet en bit bort på samma sätt. Vi kallar den punkten B.
-Flytta instrumentet intill punkt B. Justera höjden på stativet tills lasern hamnar i nivå med markeringen vid B vi nyss satte ut.
-Kontrollera nu om markeringen vid A sammanfaller med lasern. Det SKA den göra. Om inte är det fel på instrumentet (eller handhavandefel).

Inga problem!

Jag har samma biltema pass som dig och mitt ex är bättre helt klart. Det största avstånd jag kommer att bygga med det blir 8 meter och på det avståndet ser det ok ut.

Jag har kollat mitt mot mitt vanliga med planka och punkter metoden och de är hyfsat eniga. Ska jag kolla nått längre så får det bli vattenslangsmetoden

Börjar få ordning på "vågorna" nu....har kapat 42 plintar av 60..puh. Jag har använt vinkelslip och diamantkapskiva av proffskvalitet och det har skurit som varm kniv i smör. Har sedan finslipat med en Hilti diamantslip så det är slätt som en barnrumpa på ovansidan. Men man är ju inte tränad som Karl-Alfred i underarmarna så det är lite bortdomnat för tillfället.

Fick ordning på vågplanet med en planlaser av god kvalitet. Jag hade ju den andra mätningen från Cramolasern att utgå ifrån när jag sas vände på mätningen och gjorde lägstaplint till 0-plint och plockade ner de andra till dennas nivå.

Hur underbart är det inte att lägga ögat utmed plintraden och se en perfekt linje.

Tack för tipsen när det kärvade ! ;) :) :D ;D

Jag har nu vägt av mitt laserpass mot slangpasset. felvisning 1,25 mm per meter. räcker gott för trädgården och nu vet jag hur jag ska anpassa höjdmåtten på grundbygget så nu ska det nog bli tillräckligt plant även med lasern.

Hasse_f, den metod som du beskriver är helt riktig. Även om man hyr eller lånar den allra bästa lasern SKA man alltid kontrollera den med den här "motmätningen" som jag kallar den. Det kan hända mycket från att den kalibrerades tills du ska lita på den.

Just en snurrlaser kan med fördel flytta runt till tre punkter med t.ex. avstånd runt 10 m så man får en bra bas. Vissa är självjusterande i våg, men det finns en gråzon och det är lugnast att inte lita blint på dem.

Med en vattenfylld trädgårdsslang som man kan dra ut till laserns maxmätavstånd kan man få en mycket god kontroll även av ett precisionsinstrument. (Clas Ohlsson 30-4010 129:-, är en bra förbättring, klara plaströr i ändarna med en bit måttband bakom vattenytan går lika bra).

Den gula billiga satsen med trepunktsstativ med inbyggd liten rak laser i ett vattenpass har flera svagheter men med lite tålamod kan man justera den till att bli riktigt bra.

Jag har ett långt gammalt pass som jag satt en peklaser (för overheadbildvisning) på. Den är finjusterad så att jag satte passet inuti ett 12 meter långt tjockt spikrakt stålrör på en grannfirmas rörlager. Finjusterade sedan de två slangklämmor som höll den fast i passet genom att ha ett mål i rörets andra ände med samma höjd. Totalkostnad ca 60 kr och lite pill.

Nästa projekt blev hemmagjord snurrlaser med ett fäste på en skruvdragare som sitter i en trekantig 22mm spånskiva med tre träskruv i hörnorna för finjustering. Med passet (öst-väst och norr-söder) ställer jag skivan i våg utanför målområdet (grunden). Skruvdragaren sitter i en enkel ställning spikat av träklossar och hålls fast av gummicord (lastbläckfisk), peklasern i en enkel adapter av en gammal chucknyckel.

Med ovan beskrivna metoder kommer du lätt inom halva breddan av den röda strålen i precision. Med en röd fläck på 3 mm och 10 m bas blir det minst bättre än plus/minus 0,3 mm per meter och det bör räcka för de allra flesta situationer.

J
Man kan också låta lasern lysa genom en glasstav, vilket bör ge en linje vinkelrät mot glasstaven. Iofs, ingen roterande laser, men man får i alla fall en linje, vilket är bättre än en prick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.