Tjena!
Har byggt ett nytt nus och murat en 7 varv hör leicamur som grund. Utrymmet under det nu byggda huset är ventilerat enl. föreskrifter och nu till det intressanta; jag har isolerat bjälklaget underifrån med 50mm spontad frigolit! Är det någon som provat detta och har erfarenhet av det? Synpunkter? Jag tror på det, men det skulle vara mkt intressant att höra andras/era åsikter om den lösningen.
Däremot har jag inte isolerat grunmuren och inte heller plastat grusbädden under själva huset. (Den har förresten sprängsten under sig).

MVH
Anders

Man ska inte ha organiskt material (trä) i krypgrunden. Att placera en del av bjälklagets isolering under bjälkarna innebär att temperaturen höjs hos bjälkarna (relativa fuktigheten minskar) vilket borde innebära att mögelrisken minskar.

Plastfolie på marken har man för att förhindra att fukt dunstar upp från marken, men om det kapilärbrytande skiktet är tjockt borde det väl inte kunna dunsta upp fukt om inte vattennivån står högt vill säga.

Tanken med isolering på grundmurens insida är att höja temperaturen i kryputrymmet, vilket är positivt ur mögelsynpunkt. Funkar ju så åtminstone vintertid, fast mest fuktproblem med krypgrunder har man på sommaren, då det kan vara varmt och fuktigt ute. På sommaren kan temperaturen i kryputrymmet vara lägre än utetemperaturen och om det då kommer in varm och fuktig luft i kryputrymmet kan kondens uppstå.

Tack för svar,

Jo, jag hade fukt på frigoliten i somras precis som du säger, och jag hoppas att det inte kondenserar mot reglarna som sitter direkt mot frigolitens ovansida genom de små spalter som är mellan de spontade skivorna. Krypgrunden är jag iaf. väldigt glad för, eftersom jag då kan ha koll på allt underifrån. Rör, avlopp och annat.
Svejs!
/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.