I samband med att jag bytade ut vattenledningen in från gatan till huset, upptäcte vi att huset inte har någon dränering. Överaskningen var stor, eftersom vår källare är, kan man säga, helt torr.
Om man borrar ner i marken, som mest består av gammal sandsjöbotten, ligger grundvattnet c:a. 20 cm under källaregolvet.
(Tomten ligger c:a. 150 m från strandlinjen av Öresund.)
Jag tänkte lägga en dränering, "fall i fall", men en som "begriper" det hela, avrådde från att göra detta, eftersom en dränering ev. kan sänka grundvatten nivån, kan man få sättningar i huset. Tilläggas kan att huset har stått så här i 75 år utan problem vad jag vet.
Fråga 1: Kan en dränering i detta fall orsaka mera skada än nytta?
Fråga 2: Eftersom tydligen klimatförändringar orsakar, inom bara några tiotal år, att grundvattnet stiger: Kan det vara idé att lägga en dränering nu, även om den bara skulle fungera om grundvattnet stiger?
Tack alla ni som kan ha synpunkter i ärendet!

Amatörsvar: folk verkar överlag vara tveksamma till att dränera när det inte finns nåt problem. Och grundvatten dränerar man kanske inte bort i första taget heller; låter som ett läge för en pump den dag nivån stiger.

Glömde att säga att jag skall bygga till befintligt hus med en 60 m2 på platta på mark, vilken i så fall kommer betydligt över nuvarande källaregolv.
Ändrar det förutsättningarna för dränering eller inte?
(Tänkte strunta i dränering även för tillbyggnaden)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.