Grund & Markarbeten
Macke202: Behövdes bara rätt snits på det och lite mer vatten, fäster fint nu. :)
Husdoktorn: Tack för tipsen. Förstår att här finns mkt pengar att tjäna på eget arbete efter att ha ringt runt till lev idag. Det lutar åt att byta blindbotten själv. Kommer ta prover och skicka för analys för att se vilka kusar som växer där. Ordnar med resterande åtgärder själv också (åldersbeständig plastfilm o.d.) Ska kontrollera fler lev av krypgrundsventilatorer. Verkar vara mest
Daniel_s: Håller med va extremt noga med att kontrollera detta. Hur fick ni dom att gå med på fast pris? Har ni vägt av tomten, hur beräknar dom sprängningen osv?
zyce: Själv har jag köpt en Homedry från Hemmabutikerna och där försökte dom inte alls trycka på mig den. Iofs så har de kanske inte den största kompetensen inom avfuktningsområdet utan vet mer eller mindre vad som står i papperna från tillverkaren. Funderade på två mindre vanliga kondensavfuktare för c:a 4000:-/st men slog sedan till med Munters Homedry. Tyvärr har jag inte haft
Wigert: Jag kan rekommendera blästring, tog bara några timmar och blev RENT. 5000 kr kostade det för 35 meter grund, ca 1.30 hög. Sen andas väggen fint ut till Pordränskivorna!
Magnus_Nordmark: Det undviker du genom att skura och eventuellt stålslipa tan under härdningen. Det bryter "huden" som annars bildas.
poj_hstd: Hej. Jag skall göra en altan på liknade sätt och tänker gräva ca 50cm. Längst ner tänker jag använda sulformsblock, verkar mycket bekvämare än att bygga en gjutform. Min fråga är, skall socklen fästas i källarväggen på huset? Ovanpå min sockel skall det gjutas betonggolv med golvvärme. POJ
morsan: [citat] Ehum... Har du varit inne i en torpargrund/krypgrund någon gång ??? Spindlar - råttor (var bor du?)/möss kanske men hellre där än inne i huset. Varifrån kommer dammet ??? Blomrabatter vid husväggen/grunden är inte lämpligt pga dräneringen, det växer så dåligt
Martinsson: Jag har fått uppskattning på 1500kr/ton för handläggning eller 150 kr/m2 för 4 cm tjockt.
kaffeburk: Undvik grus!!! Allt med jämn storlek eller runda korn rör sig. Bara makadam och stenmjöl duger. Sand är ännu hemskare. Till 75 kvm räknar jag ca 7,5 kubik makadam (020 bärlager) vilket går bra att hantera med spade och skyffel. Större storlekar kräver nästan bob-cat. Detta ger ett bra bärlaker 10 cm tjockt. Räcker fint om inte bilar skall köras. Sedan bör du har 5 cm stenmjök
snuttjulle: Visst den släpper igenom fukt men eftersom det är trä så finns det en risk att den suger upp fukt och inte torkar upp tillräckligt fort så att dett börjar växa i den.
AndreasK: På tisdag skall vi gjuta vår platta. Dock så har det blöst en del och det har då hamnat en hel del löv under armeringen, vi har gått över med en dammsugare och sugit upp det mesta. Hur noggrann skall man vara?? Får det finnas några löv kvar bland isoleringen när man gjuter?
Lurvnos: Krångligt blir det nog främst vid installation i ett gammalt hus. När marken i krypgrunden inte är plan, och inte är genomsläpplig, dvs täckt med singel/leca. Fast inte var det så besvärligt... "Det finns inga problem, bara lösningar du ännu inte hittat" ;D Du kan nog lita på att fuktmätaren visar ett representativt värde för hela grunden; en kondensavfuktare fläktar på rätt
snuttjulle: Priser har jag ingen koll på men jag fick ganska bra pris tycker jag på isodrän av de som tillverkar dem. Länna företag i Stockholm. Namnet har jag inte framför mig. Och 2 meter låter nog lite mycke om du har normala fönster ner i källaren då man normalt bara isolerar den delen under mark om jag har fattat det rätt.
Benz2: Bästa medlemmar! Jag "måste" reparationsgjuta i/~0,5 m utmed en leca-"sarg" utmed en platta på mark. Orsaken är att en Quatro-kulvertslang (Wirsbo) skall in i huset från ett nybyggt pannrum. :) Har Ni något hum om andelen leca/grovbetong/vatten? I Google så ger ett antal olika ordkombinationer "ingeting"... Mvh & tack på förhand Tony, 7-Härad
ostni: Gränsen ligger vid 72%, men kan vara högre under ett par veckor utan att det gör skada. Om det är lägre än 60% finns det risk att trät torkar ut blir förstört. Ett riktvärde är 60% - 72%, men självklart blir det toppar, som sedan går ner. Vad skulle hända med Vasaskeppet om man tog bort vattnet ;)..........man får inte torka sönder trät.
jessica: Putsad fasad kan hamna på runt 150'.Men det skiljer sig ju från stor till liten stad och stl på huset. Men någonstans där har dom flesta jag känner hamnat på.
zankan: [citat] För betongens vidkommande istort sett hur länge som helst.... Så länge det inte sker anrikning av salter är det lugnt..... Sen är det andra detaljer som styr...Vad har du för miljö/korrosivitets klass på betongen, täckskikt osv....All betong mår dåligt av luft i längden men merparten av dem är beräknade på 100 års hållfastheten.....
Sabai: Det kan väl vara bra om vattnet stannar där istället för att rinna längre in på tomten - fyll isåfall bara upp så att det blir enklare att klippa men lämna lite för att stoppa vårsmältan.En tanke bara...
BAS: Då man bygger väg ska den vara "bomberad" d.v.s. lätt krökt så att vattnet rinner åt sidorna. På så sätt kommer rännilarna inte gå hela vägen ner utan föras ut mot sidorna. Ja, asfalt skulle vara en bra och relativt billig lösning (jämfört med betongsten e.d. ). Om du bomberar vägen och ev. lägger asfalt så kom ihåg att lägga plattor eller gör ränna i asfalten på sidorna
ZoeKezako: Hej! Vi bor i en gammal skånelänga från mitten av 1800-talet (dock med träfasad) och skulle vilja göra om grunden i en del av huset. Är det någon som vet hur detta ska göras på bästa sätt i ett sådant gammalt hus. Som det är idag tror jag att där ligger makadam, isolering och sedan innergolv direkt på. Detta känns inte tillräckligt. Dels så är golvet väldigt kallt och dels så
ValterP: Jag använde 1 del Murkalk E (Optiroc) + 3 delar sand + vatten. Petade in med slev, pensel etc. Lät torka en stund, sedan spola rent med slang/stril, då syns stenarna och gruset, ej så vitt. Blev snyggt. ValterP Ang rörspisar o kakelugnar - se: www.dataphone.se/~ncteknik
andy72: det du behöver är en vält för att klara den tjockleken. Kontakta din lokala maskinuthyrar firma så har dom olika diagram på vad dom olika maskinerna klarar av.
morsan: Beror väl på vilket hus det är och hur hög grunden är ;) Vilket tycker du själv är snyggast?