J
Vi har nyligen flyttat in i ett hus med källare byggt -42. Det har enligt tidigare ägare alltid varit problem med fukt i källaren, och då främst golvet, under sommaren.

Vi har dessutom tänkt använda källaren lite mer än till förråd och har därför tänkt sätta 100 mm isodrän på usidan av källarväggen och lika tjock cellplast med puts ovan jord.

Ivrig och envis som man är började jag gräva för hand och trodde att detta skulle vara en lätt match. Efter ett par meter gav jag upp och ringde efter en lokal grävfirma.

Vid deras besök i går ifrågasatte han nyttan i att överhuvudtaget sätta isodrän, men när jag berättade att jag även skulle sätta cellplast ovan jord köpte han detta.

Han såg också att jag hade tegelrör placerade i sulans ovankant som dränering. Att rören borde sänkas var en självklarhet, men sen gick våra åsikter i sär igen. Jag hade tänkt mig att riva upp de gamla tegelrören och ersätta med dubbelväggigt dräneringsrör. Enligt grävkillen var tegel det bästa man kunde ha för dränering, och om rören var i OK skick var det bästa att enbart ta upp rören, rensa dom och sedan lägga tillbaka dom igen. Någon som har en åsikt om detta eller gäller det även här att 'smaken är som baken'?

Grävkillen tyckte även att det var onödigt att låta botten på schaktet ha en svag lutning på max 1:2 (enl. isodrän rekommendationer) utan tyckte att man grävde med en lodrät kant från sulan och neråt. Jag litar mycket på hans kunskaper när det gäller markförhållandena i området, men vill ändå ha någon annans åsikt.

t.p.f
Johan

Nu har inte jag jobbat med isodrän nånting så det kan finnas skäl som talar emot mina åsikter här.

Om jag hade gjort en dränering på mitt hus hade jag grävt ner till ca 10 cm under PLATTANS underkant (vööd högsta punkten). Därefter hade jag lagt fall på någon procent runt hela huset.
Därefter geoduk i botten på schakten, ner med dräneringsslang (svart modell) och på med 8-16 singel. Om du vill använda isodrän eller platon bestämmer du, men givetvis geoduk mellan dränmaterialet och återfyllningsmaterialet.

Där du har hägsta punkten ska du dra up två stigarrör, ett som går till varje riktning på dräneringen, så att du kan spola igenom slangarna om de skulle tätna.

Angående tegelrören så har jag aldrig hört om någon som lagt tillbaks dem.. Jag hade aldrig lagt ner dem igen.

Hoppas mina svar har hjälpt dig lite.

jcfolke skrev:
Vid deras besök i går ifrågasatte han nyttan i att överhuvudtaget sätta isodrän, men när jag berättade att jag även skulle sätta cellplast ovan jord köpte han detta.
Nog var han ärlig för man kan inte dränera sej ifrån den markfukten som tränger genom underifrån golvet. Du hade väl inga fuktskador på väggarna så inget skulle bli bättre efter dräneringen. Men för isoleringens skull så har grävningen en mening ...
gaia

J
Vi har även planer på att någon gång i framtiden försöka sänka golvnivån i källaren, eller i alla fall få till en rejäl isolering under källargolvet. Är detta något som är möjligt, och vad ska man i så fall tänka på när man gräver för ny dränering? Jag tycker i alla fall att det låter troligt att man borde lägga dräneringsslangen på en nivå som är under tänkta nya nivån på källargolvet?

Behöver man 'bygga på' sulan undertill när man sänker källargolvet eller man ska se till så att man inte gräver sig under sulans lägsta punkt när man sänker källargolvet?

t.p.f

dränering skall läggas under plattans nivå.......dreneringen tar upp eventuel stigande vatten underifrån....

Ett hus byggt -42 har förmodligen ingen platta alls i botten. En vanlig grundläggningsmetod, (som jag även sett på mitt eget hus), var att mura källarväggarna först och senare gjuta betonggolven i källaren. I mitt fall var källargolven ungefär i nivå med överkant av andra laget betonghålsten. Detta betyder dels att det blir extra riskabelt att gräva ner djupare än grunden utan att ha lutning mot väggen (eftersom konstruktionen utan platta inte är lika stabil som om det varit med platta), och dels att man måste gräva ner till cirka 40-50 cm under källargolvet för att komma ner till underkant grund. Om jag inte minns alldeles fel så anger Pordrän att man inte behöver komma ner djupare än 50 cm under golvnivån även om muren går ännu djupare.

Va,orkade du inte gräva ::)haha,jag förstår dig.Vi hade också en grävare.Men min svåger grävde allt för hand :o

Jag har dränerat med Isodrän och geoduk och hela rasket.(Med ISODRÄN-skivan andas grundmurarna naturligt istället för att kallsvettas som i en gummistövel)
Självklart skall du behålla dina tegelrör om du har det.Det finns inget som slår dom idag.Vi trodde att vi skulle behöva byta dom men alla idiotförklarade oss när vi sa det. .Så vi tog bara upp och tvättade dom och la tillbaka dom iegn som alla sa.Dock så köpte vi "svängar" som vi satt i hörnorna.Vi grävde oss ner till en liten bit under  plattan.Lutningen var jag inte md på..så den vet jag inte något om.Sen la vi singel runt rören och hela vägen upp till marknivån.

Det kvittar ju hur fint man gör det inne om det inte är ok utifrån.Skall du sen kanske lägga klinker så är det ett tips att borra lite hål i holvet innan så golvet får lite extra lufthål.

Lycka till!
Men du är nog redan klar nu...

J
Är inte klar ännu. Bra folk har mycket att göra så det är ännu ett par veckor innan grävaren kommer hit och det händer något.

Var kan man hitta 'svängar' till tegelrör? Har också hört något om att det finns plastringar man skjuter in i ändan på röret som ser till att skarvarna hamnar rätt. Var kan man hitta sådana?

Enligt isodrän behöver man ju inte lägga singel hela vägen ända upp, utan bara över dränröret. Vinner man väldigt mycket på att ha singel med hela vägen upp, eller det duger bra med att återfylla med dom gamla massorna (sandjord)?

//Johan

Hej på er alla ville bara gratulera till den bästa beskr jag sett av platon matta,,"Jag har dränerat med Isodrän och geoduk och hela rasket.(Med ISODRÄN-skivan andas grundmurarna naturligt istället för att kallsvettas som i en gummistövel) "
Tackar för den beskrivningen Jesicca,
mvh Magnus J

Jag funderar på att tillverka en stövel av Platon och undersöka om den är nån skillnad i dräneringseffekt av min fotsvett jämfört med en stövel av gummi... Vad jag vill komma till är att jag är tveksam till denna, i och för sig ganska roliga, jämförelse. Om man har en väldigt tajt gummistövel på foten (typ en storlek för liten) så känns det som det blir fuktigt och dålig rörelse på luften. Men man dränerar ju inte med gummi dikt ann mot källarväggen (jfr gamla tiders asfaltsmassa direkt på grunden). Platonmattan har ju en luftspalt som gör att Platonmattan inte sitter dikt ann mot källarväggen. Den rätta jämförelsen borde väl vara att säga att Platonmatta är som en stövel, något för stor i storleken, som har en luftspalt som gör att fotsvetten kan ta sig ut. Eller? Jag kan hålla med om att det finns argument för och emot Platon och Isodrän/Pordrän. Men det jag undrar är om Ni som utrycker bestämda åsikter i frågan har något empiriskt vetenskapligt stöd för att Platon är så kasst som ni påstår, eller om det bara är tyckande och gissningar? Det verkar, som vanligt på detta forum, vara som så att dom som valt Isodrän/Pordrän är övertygade om det man valt är bäst. Men så funkar kanske människan, undertecknad inkluderad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.