Grund & Markarbeten
Magnus_Nordmark: [citat] Vi brukade använda 45x95 till längsgående stöd. En liggande i ovankant på formen och en liggande på berget som du drar fast med confix i berget. Spika ca varje halvmeter-meter. Varje meter ca måste du också spika en överliggare mellan formhalvorna som håller ihop formen.. På insidan av de liggande reglarna fäster du formskivorna, typ 13mm plywood. På utsidan fäster du
Helan: Har någon gjort en grud och sedan hackat och yxat i den för att den ska se ojämn ut och efter det putsat. Vi behöver tips för att det ska se bra ut till vårat gamla timmerhus vi ska sätta upp. Har hört att man kan göra så, men har någon gjort det i verkligheten? Ps, i hörnen lägger vi några stora stenblock som kommer att se ut som hörnstenar och ska inte putsas
IoI: Vi köpte vårt hus 1999. Huset (från 1989) har krypgrund. Det finns en tillbyggnad från 1998 som också har krypgrund, men till skillnad från ursrungsdelen så är inte tillbyggnaden gjord så man kan inspektera den. Nu har jag bänt bort fasadplankor och knackat bort luftningsventiler för att kunna titta in, och har upptäckt vissa fuktproblem. Spontant tycker jag att utrymmet verkar
Bananen: Du ska i stort sett kunna gå på betongen om du ska glätta för hand. Sitta på knä med en plyfa med handtag brukar funka bra.
morsan: Vet inte om de här är vare sig rejälare eller billigare :-/ http://www.acodrain.se/?path= Här finns det också http://www.jafovvs.se/
Mats: Är också inne på 45X195 alternativet. Tycker du att det bli för smalt så lägg två lager korsvis och bygg tillräckligt stora plattor. Det håller om det inte är alltför löst under
Annie: Funderar lite löst på att lägga på flis på vår rundpaddock, där vi ska rida lite i vinter, som en provisorisk lösning innan vi kan lägga på det riktiga underlaget om ett år. Flis är ju ganska billigt och vi har lerjord under, då binder ju flisen bra. Har lagt lite bark i en lerig hage och det har fungerat bra. Nån som har erfarenhet av flis som underlag på gårdsplan, hage e.dyl?
Scout: Hmmm blir inte markbetong halkigt ? Kan du inte lägga up priset här i forumet ? Och de priser som figurerat tidigare på forumet... är det inklusive grundarbetet eller är det "bara" gjutandet av själva plattan ?
chili: Tack för svaret! Det där med stuprören borde vi nog också fixa.
sville: Klart man kör 8-11 om man inte tycker det är kul att slita ut sig, men visst, var o en gör som de vill......
Mats: Håller med fullständigt. Det finns ett hus på vägen till jobbet som har gjort ett rugggigt snyggt stenparti i en slänt. Enbart nästa runda naturstenar mellan 10 och 40 cm i diameter
sirbo: Har själv tänkt och provat i samma banor och gett upp efter ca 5 m3. Har du inte obegränsat med tid och stark rygg så ta en sprängare. Kostar en duktig slant men du kan lägga energi på annat. Om du ändå är sugen så prova men se då till att göra ett ordentligt prov dvs nagga inte bara ute på kanten utan gör ett helt snitt dvs ända in. Det är det sista längst in i snittet som är
cammis: Än en gång: Snälla, vore tacksam för tips på en pålitlig markentreprenör. Vi har köpt en tomt i Nacka och behöver hjälp med sprängning och grunden. Har fått så skumma offerter, där priset skiljer flera hundra tusen! Någon måste ju känna sig nöjd med "sin" entreprenör? Är det verkligen INGEN på hela forumet som har en enda rekommendation? :'(
chris47: Mattorna kan gå ända ut. Alltid överlappande mattor i skarvar. Jag la två järn i botten och två på mattan som gick ända ut. Var noga med att förstärka med extra matta över avloppsrör eller liknande. /CC
Milli: Hemmakatten: Tack för all info! Tack o lov finns det en kommunal vattenledning att gå på så det bekymret slipper vi :)
synpunkter: Jag har en liten hall på 1,5 kvm (vindfång) i ett 30-talshus. Bjälklaget (mellanbjälklag källare - plan 1) är lite lustigt. Det består av (underifrån räknat) ca. 5 cm betong. På betongkakan, eller på klossar, ligger reglar. Mellan reglarna ligger koksaska ca. 15 cm tjockt. På reglarna ligger spontade brädor, masonit och kork o plast. Jag tänkte nu riva upp golvet, det går ingen
robban44: Vi har totalentreprenad på vårt hus men grunden gjordes av Comab i Höör, blev mycket bra.
Mats: Det beror på vad du har under och hur hårt det är. Dessutom måste man fråga sig hur det ser ut med vattenförhållandet. Har du ett hårt och torrt matrial under så bör det räcka med att ta bort jorden och lägga en geoduk för att förhindra att gruset sjunker. Har du mycket vatten som rinner över tomten så kan du behöva lägga ned drännering för att hålla infarten hyfsat torr. Har
Magnus_Nordmark: Hej! Plattor brukar man göra 100mm tjocka. Hur mycket isolering du vill ha under är en smaksak. VId nybygge använder ma noftast 200-300mm cellplast. Du kan läsa mycket om sånt här här på forumet, använd sökfunktionen.
sunemangs: Hej, Vanligt idag är ju platt på mark men cellplast som isolering. Fick se bygglovshandlingar för ett annat nybyggt hus och det var Thermogrund som används som system. Är detta standard när det gäller moderna platta på mark. Såg ut som det skulle vara lekablock i yttre grundmuren som vilade på "sträng betong"???
zeb7890: Ja, då lägger jag pvc den första biten fram till den lilla stenkistan där dräneringen slutar. Den är kanske i minsta laget för regnvatten o dränering - en meter djup - så det får bli ett antal meter ny slang därifrån till ännu en kista så att det inte står vatten i röret som kan frysa!
JLT: [citat] Är det inte lite skillnad på jord/grus och lera? Om man har lera så förstår jag om fukt kan tränga upp upp grunden. Har själv samma typ av "platta" som du hade, några cm betong ovanpå grus. Har inte märkt av uppträngande vatten. Men man har kanske haft tur ;) Annars håller jag med om man man inte ska använda källaren till bostadsutrymme. Dock duger det bra till tvättstuga,
El_-micke: beror på markförhållandet........men bottna med 10-15cm krossgrus som packas väl............å återfyll med krossgrus ca 30cm ...........å packa
El_-micke: 30cm djupt räcker gott.............lite grus runt röret skadar ju aldrig.......å ett makeringsband 10-15cm över röret
per11: Ok jag ska kolla närmare på spec. på Isodrän / Pordrän. Vilka fabrikat fungerar bäst om man tänker köra typ isodrän, mest lättarbetat prisvärt e.t.c. ? Det finns kanske fler fabrikat än dessa två?
zeb7890: Enligt butiken som säljer kaminer skall röret under plattan vara 150 mm med tanke på luftmotståndet som uppstår i kanalen! Valde ett 160 mm spirorör med en förminsknig till 100 mm i mynningen vid golvet.
Jesca_j: De jag sett som tjälskyddat med halm har inte lagt någon presening över halmen. Undvik helst också att ytavtäcka innan ni lägger på halmen.
JacOB: Någon som vet ett ungefärligt pris/kostnad för en yrkesman/män att mura med Leca block, 30 alt 35 cm tjocka. Muren är i själva verket en 2 meter hög sockel till en krypgrund. Total längd blir 40 mtr med med 10 hörn. Ytan blir följaktligen 80 Kvm som även skall grovputsas från utsidan i sin helhet samt finputsas 1 mtr från ovankant. Återfyllnad ca 1.5 mtr kräver ordentlig armering