Jag skall göra en del trädgårdsarbete om några veckor och har tänkt hyra en minigrävare ehn helg till det. Tanken slog mig ju då att jag kanske skulla passa på att dränera huset samtidigt.
Huset är ett suterränghus i vällingby (stockholm) byggt på 50 talet. Källaren är inredd idag, och jag har inga egentliga fuktproblem. väggen mot marken har inga synliga fuktskador eller så. Det enda jag egentligen kan kommentera att bottenvåningen på sommaren kan känna aningen instängd och att luften är lite rå eller fuktig. På vintern när värmen är i gång märks ingenting alls.

Så, frågan är då om jag ändå skall passa på att dränera när jag har en grävmaskin tillgänglig, och vad använder jag i så fall för material. Isodrän eller Platon verkar vara vanligast, och då jag inte har något riktigt fuktproblem tycker jag mig läsa att den isolerande funktionen hos isodrän är den mest passande av dom, stämmer det?

Vart gör jag sedan av vattnet från dräneringen? Håller på och försöker undersöka om det finns någon befintlig anslutning till dagvattensystemet i gatan, om detta inte finns, vad kostar en sådan anslutning?

Vad behöver jag mer tänka på innan jag börjar? Behövs några andra tillstånd eller vad mer behövs göras?

/Henric

Sök i forumet så får du många tips! Vi hade lite fuktproblem och valde pordrän. Det fanns redan anslutning till dagvatten för både dränledningar och dagvatten.

Om du inte har problem kanske du skall vänta. Å andra sidan är det ju skönt att ha klarat av destruktiva markarbeten innan ni gör om trädgården :D

Se till att du har FULL koll på var el, telefon, vatten, avlopp och liknande går in i huset. Är du osäker så begär utsättning av ditt elbolag och telia.

Sen hoppas jag att du inte räknar med att hitta med dräneringen på en helg, det tar tid!

Du kanske ska anlita ett proffs? Om du alldrig kört en minigrävare förut så tar det nog två helger och fyra veckor... -minst

Min bror skall få gräva, han har kört det mesta i last och grävmaskinsväg så den biten skall inte vara något problem.

Eftersom det bara rör sig om en vägg som ligger mot marken så har jag faktiskt tänkt fixa det på en helg, är det alldeles för optimistiskt tror ni? Det rör sig om kanske 8-10 meter som det behöver grävas en bit på. Resten av grunden ligger i marknivå och där är det kanske en halvmeter eller så som skall grävas.

Fick svar från stockholm vaten i går också. Dom sa att det gick en kombinerad (eller om dom kallade det gemensam) ledning från min tomt till deras rör i gatan. Så som jag förståg det på henne så var det både avlopp och dagvatten i samma. Är det möjligt eller missförstog jag henne?

Markering av kablage skall jag tänka på. Skall kontakta dom snarast för att få det utmärkt. Tack!

Henric skrev:
Det enda jag egentligen kan kommentera att bottenvåningen på sommaren kan känna aningen instängd och att luften är lite rå eller fuktig. På vintern när värmen är i gång märks ingenting alls.

/Henric
Om jag bodde i ditt hus så skulle jag låta bli att blanda om i marklager som idag fungerar som dränering.
Rå fuktig luft kommer du inte ifrån på detta sätt eftersom det är kallare i undervåningen än ute och luften kommer att kännas fuktig i alla fall. En avfuktare eller värme på är det minst jobbiga lösning. Håller du något högre temperatur i källaren än ute under sommartid så blir luften fräshare.Eller stäng alla ventiler och avfukta och du får samma resultat ;).
En dränering och mattor är befogat om du tänker anlägga en trädgård som lutar neråt mot husgrunden och du förväntar dej större vattenbelastning på källarväggarna.
Annars skulle jag låta bli att röra i något som fungerar trots att alla andra tycker att man skall dränera om gamla hus oavsett behovet ;D
gaia

sneckarn skrev:
Du kanske ska anlita ett proffs? Om du alldrig kört en minigrävare förut så tar det nog två helger och fyra veckor... -minst
Håller inte med alls! Dränerade själv om för ett par veckor sedan och hyrde minigrävare över en helg. Jag hade aldrig suttit i en grävare tidigare. Har man en viss koordinationsförmåga går det nog bra att lära sig gräva, förvånandsvärt exakt. Vi kärrade bort ganska mycket massor för hand, det tog mest tid, inte själva grävandet. Vår dränering är ganska omfattande ca 23x12 m plus en avstickare till stenkista 30 m, dock inte så djup. Grävningen gjordes med marginal på en helg. Mitt råd är snarare att ha maskiner till hands som kan köra undan schaktmassorna, om de nu ska bytas till dränerande material, singel etc.

Vi dränerade om vårt själva och att gräva upp runt vårt hus tog 8 timmmar med en minigrävare.Nu skall du ju inte gräva själv.Men det hade du klarat annars ;).Gäller bara att hittar alla spakar så man inte dänger in i fasaden med skopan ;).

Då det bara är en vägg du skall göra så borde du hinna det på en helg. Gräva den biten tar ju inte långtid o sen kanske du får slipa lite på väggen beroende på tjära eller asfalt el dyl..Jag rekommendera Isorän då den både isolera och andas samt värdet är högre än med platon :).Att sätta upp allt detta och sen återfylla borde du hinna på en helg.

Lycka till! :)

Jag kan bara berätta att det kan vara lite olika hur lång tid saker och ting tar. Jag har nu spenderat 6 helger (10 fulla 13-timmarsdagar) med min dränering och det är inte kllart än. Det är ett råproffs som gräver och jag sliter med asfaltsfräsning, droppnäsgjutning, pordränmontering, grusbärande, dukmontering etc. Och då har jag fått jobba kvällar och dagar i veckorna ibland för att hinna med.

Men så är det också hel källare och 42 meter vägg som skall dräneras till fullhöjd.

Tilläggas kan att just nu ser tomten ut som en potatisåker. Minsta regn så är det i stort sett omöjligt att ta sig in eller ut, vi har stövlar i garaget för att gå sista biten.

Men fy f-n vad bra det blir när det blir klart. Säger dom.

/Peter

Jag gjorde min dränering på 10 dgr(nya rör 12 kbm singel,duk,platon ,hålkärl,putsat in kantlisten.
grävaren kom efter 14dgr och återfyllde.
2 veckor är väl ganska ok....
P.s Fick offra 1 semestervecka D.s

Hej alla ..
Eller låt en firma göra det och spara sem dagar och ryggar,,,
och pengar,, ;)
Det är en del detaljer som man märker att inte alla bryr sig om eller vet om ,, men dock ack så viktiga, några har berörts i denna forums tråd så som tjär fräsning m.m. (min 30 % av ursprung fuktspärr måste bort) detta är av absolut avgörande vikt för att få ett bra fungerande drenerings system. detta endast ett av flera viktiga detaljer. Har komit till många kunder som undrar varför deras nya drenering inte funkar,, ..blir lite jobbigt att gräva om all igen ,, bättre göra rätt från början,,
mvh Magnus J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.