8 214 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Vansinnesoffert för arbete med källaringång?
Vi undersöker möjligheterna att fixa en källaringång/groventré till vårt 20-tals stenhus med hel källare (källarväggar av tegel). Källaren är nersänkt i berget, sidan där källarnedgången ska vara omges av sprängsten/berg (har varit delvis utgrävd för dränering). Första offerten damp ner i brevlådan idag. För utgrävning/sprängning av ett hål (uppskattningsvis 2x4x2 meter), gjutning av trappa, håltagning i källarvägg samt isättning av ytterdörr uppskattas kostnaden till 270'-340'. Jag är medveten om att sprängning är en dyr sysselsättning, men är detta rimligt? I så fall får vi nog tänka om.......
Sprängning är dyrt, särskilt så nära ett hus som inte får skadas. Att gjuta en betongtrappa kostar också skjortan. Jag har byggt om en gammal garagenedfart där garagedörren ersattes av en mur, gångdörr och ett fönster samt att nedfarten skottades igen och ersattes av en platsgjuten betongtrappa. Jag gjorde allt själv men det kostade ändå nästan 40'. Då har jag fortfarande inget räcke på trappan.
Har du någonstans på tomten där du kan göra av sprängmassorna? Kanske ett utmärkt tillfälle att höja upp tomten nånstans? Borde spara en bra slant. Spränga är inte så dyrt. Att schakta och frakta bort massorna är däremot kosta-skjortan dyrt.Sofia_LM skrev:Vi undersöker möjligheterna att fixa en källaringång/groventré till vårt 20-tals stenhus med hel källare (källarväggar av tegel). Källaren är nersänkt i berget, sidan där källarnedgången ska vara omges av sprängsten/berg (har varit delvis utgrävd för dränering). Första offerten damp ner i brevlådan idag. För utgrävning/sprängning av ett hål (uppskattningsvis 2x4x2 meter), gjutning av trappa, håltagning i källarvägg samt isättning av ytterdörr uppskattas kostnaden till 270'-340'. Jag är medveten om att sprängning är en dyr sysselsättning, men är detta rimligt? I så fall får vi nog tänka om.......
mvh
David
De 40' inkluderade allt material och maskinhyror, dvs även dörr, fönster och allt som behövdes för att bygga väggen.
Det var mycket mer jobb än jag trodde att gjuta trappan. 180m armeringsjärn att bocka och naja, cirka 300m virke att såga till och spika ihop, 1,5 kubikmeter(netto) betong (trög) levererat med pumpbil. Allt detta för en trappa med sju trappsteg och en innerbredd på 1,2m.
Det var mycket mer jobb än jag trodde att gjuta trappan. 180m armeringsjärn att bocka och naja, cirka 300m virke att såga till och spika ihop, 1,5 kubikmeter(netto) betong (trög) levererat med pumpbil. Allt detta för en trappa med sju trappsteg och en innerbredd på 1,2m.
Har en närliggande problematik. Fast i mitt fall finns inget berg, det är redan grävt och källardörr finns. Förre ägaren gjöt en bottenplatta till nedgången för länge sen men resten blev aldrig av, så runt plattans tre sidor är det jordslänt med armeringsjärnen som han satte i plattan för de blivande sidorna uppstickande.
Jag funderade på att gjuta sidor och trappa, fortsätta jobbet som det var tänkt helt enkelt. Det är inte så hemskt mycket som behövs eftersom marknivån är rätt låg på den här sidan av huset - 70-80 cm över plattans nivå kanske. Men en kollega sade att det blir för tungt, hela konstruktionen skulle snart börja luta utåt (marken består av 1 m hårdskorplera med flera meter löslera under och sen berggrund). Han tyckte att jag skulle bygga av något lättare och föreslog tryckimpregnerat byggtimmer. Men jag är litet tveksam, även tryckt virke ruttnar ju till sist i kontakt med fuktig jord. Skulle man kunna mura sidor av något lättare (t ex lecablock och sen putsa)? Kan man mura trappa så också? Fast...hur fäster man räcke i en lecablocksmur?
Jag funderade på att gjuta sidor och trappa, fortsätta jobbet som det var tänkt helt enkelt. Det är inte så hemskt mycket som behövs eftersom marknivån är rätt låg på den här sidan av huset - 70-80 cm över plattans nivå kanske. Men en kollega sade att det blir för tungt, hela konstruktionen skulle snart börja luta utåt (marken består av 1 m hårdskorplera med flera meter löslera under och sen berggrund). Han tyckte att jag skulle bygga av något lättare och föreslog tryckimpregnerat byggtimmer. Men jag är litet tveksam, även tryckt virke ruttnar ju till sist i kontakt med fuktig jord. Skulle man kunna mura sidor av något lättare (t ex lecablock och sen putsa)? Kan man mura trappa så också? Fast...hur fäster man räcke i en lecablocksmur?
Klicka här för att svara