Hej,

Jag undrar om jag skall godkänna en dränering där dräneringsrören inte ligger i fall mot brunnen, istället ligger de i motlut mot brunnen. De sista 10 metrarna stiger röret minst 15 cm. Jag vet att rören ligger i vatten på lägsta nivån, men det rinner alltså inte undan.

Firman som utfört dräneringen menar att man inte behöver tänka på fallet. Så länge högsta nivån på rören är tillräckligt långt under källarplattan så är det inga problem.

I mitt fall så är förmodligen högsta punkten på röret under källarplattan, men grundmurarna fortsätter en bit ner till berget, och så långt ner ligger inte rören.

Jag skulle definitivt inte godkänna nåt sånt.

Även om det kanske funkar för vatten så brukar det ju alltid komma med lite beläggningar och fint slam osv. Och det kommer att lägga sig i lägsta punkt tills det blir en propp, den dagen har du problem

Inte bra :-/
Om röret stiger minst 15 cm och jag antar att du har ett 110 rör som dränering har du ett rejält motlut = framtida problem som mats_o ovan säger. Jag har själv rättat till en garagedränering där grundentreprenören hade slarvat och då pratar vi om några cm.... Nej detta skall rättas till omgående!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.