Jag och min sambo hade tänkt att bygga hus (grund och uppåt) direkt när frosten lättar efter vintern. Innan dess skulle vi vilja ha så mycket fixat som möjligt med stickväg och el/tele/VA eftersom vi har en 60 meter lång stickväg ut till tomten. Till saken hör att vi befinner oss i ett LPS-område, så vi kommer att ha VA-ledningarna liggaandes i frigolitlådor med värmeslinga. Problemet är att värmeslingen (väl) inte kan kopplas in än eftersom vi inte har huset på plats. Vågar man ha det liggande utan värmeslinga om man inte har kopplat på vattnet någon gång,dvs riskerar ledningarna att frysa sönder även om man inte har något vatten i dom?

Problem 2 har att göra med det första. Är det dumt att gräva igen ledningarna innan man har provat att släppa på vatten i dom? Jag har hört att man brukar provtrycka dom utan vatten . Stämmer det? Är det och funkar det i scenariot ovan.

Lite villrådig

plast slangen tll vattnet är det ingen fara att den fryser sönder det man skall passa upp med är kopplingar mm..om det står vatten i alltså annars är det inga problem
bara fyll du......räcker ju att ha öppet vid anslutningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.