Grund & Markarbeten
Bob_the_builder: Jag har också byggt högst upp på en kulle med berg i dagen. Visst håller berget kanske konstant temperatur (min grund gick aldrig under 0 grader förra vintern, trots avsaknad av uppvärmning i huset), men det är ju ändå möjligt att det avdunstar fukt genom sprickor och kommer in fuktig luft genom otätheter i grundläggningen. Jag har valt att inte ha ventiler, utan har en avfuktare i
Svedalahem: Det är du som byggherre som brukar (skall?) göra en Geoteknisk undersökning - och sedan lämpligen begära offert på markarbete baserat på resultatet... ;-)
sm7tog: Om det är källartrappor så gräver man runt dem och klär även in dem med isodrän el liknande. Är det trappor som går in i entreplanet så brukar man gräva under dem, tunnla. Ibland blir man tvungen att staga upp dem under arbetet så att de inte rasar ner men det beror på materialet under... Är det sand rakt igenom så är det jobbigt men om det är lera så brukar det inte röra sig.
tuomas: Vi bygger ut och ska förlänga plattan med några meter. Den befintliga delen av huset har L-element i grunden och frågan är då hur jag gör i skarven? Ska jag ta bort puts och isoleringen i de befintlig L-elementen för att komma åt själva plattan? Hur gör jag sen skarven? Ska jag borra in armeringen i den befintliga plattan? /Drängen
valleberga: söker byggare till att bygga grund/gjuta i södra skåne. Tacksam för kostnsds föslag
Phille: Beställ en teknisk utredning av ditt närmaste Munters kontor, så får du ett åtgärdsförslag och en förklarng till varför det luktar.
Mats: Och om jag har fattat det rätt så ska det vara eklk eller ekkj i rör under mark. Skippar du röret så är enbart ekkj tillåtet
AndreasK: [citat] Ta en titt på Rinkabyror.se, deras pris är helt OK... Bor du i Göteborg så har Hornbach Uponors rör för 78:-/4 meter.
Kingenkongen: Har nu tagit reda på att det är ett hus från f.d. Elementhus AB i Mockfjärd, och modellen heter tydligen Utmaningen. Varför grunden är konstruerad som jag beskrivit ovan är det dock fortfarande ingen som kan förklara... Edit: Problemet löst, det fanns ventilation precis vid kanten av panelen, väl dolt... :)
Hemmakatten: Du måste ha tillstånd från kommunen (om det är en kommunal väg utanför) eller från Vägverket (om det är en länsväg). Vägeverket vet jag har en hel del krav på både sikt åt båda hållen, lämplighet med tanken på trafiken utanför (att ha en infartsväg från en 90-väg lär bli svårt att få) samt själva utförandet av infartsvägen (tex ej sluttande infart, asfalt en bit inmm).
kanon: Ohh, stackars dig! Källare är den svåraste konstruktionen ur fuktteknisk synpunkt! I princip finns det enbart ett par tumregler att tänka på (under förutsättning att underliggande mark inte är torr = normalt inte). Ta hand om fukten eller lås den ute utan att den skadar konstruktionen! Låt oss beskriva sommarproblemet först för att beskriva ett problem. Under våren eller tidig somar
kanon: Hej, Du har det klassiska problemet med krypgrunder. I princip är det följande orsaker som medför att rh (relativa fuktigheten) blir hög och orsakar problem: - fukttillskott (från inomhusluften, marken eller utomhsuluften) - låg temperatur i krypgrunden (det är många faktorer som orsakar det). Ett förslag (obs inte välbeprövat) täpp till kattgluggarna (reducerar fukttillförseln samt
Magnus_Nordmark: [citat] Va? Vad har du fått det här ifrån?? Makadam/singel används ju som dränerande material och för kapilärbrytning. Mitt svar tidigare här i tråden gällde att man inte bör använda makadam till bärande lager. Inget annat.
DanielByggare: Istället för en hel nygjuten syll ovanpå lecablocken kan man gjuta i "hål" i lecasyllen på lämpligt sätt och avstånd. Och sedan gjuta in en bult eller borra efteråt och köra med spikplugg/expander... Detta blir dock krångligare ju smalare syll man murar. Eller lämna utrymme mellan block på översta skiftet med lämpligt avstånd, och sen gjuta igen "gluggarna". Smack! smack! en plyfa
Hobbysnickare: Jag har grusväg till våran fatighet, på vår "mark" asfalterade jag för ett år sedan. Inga problem med plogning. Plogarna har normalt "medar" under plogblad så jag tror inte du behöver vara orolig för detta. Om du är osäker kontakta den/dom som plogar hos dig så kan dom nog säga om det funkar eller inte. PS. Det kommer att bli jätte fint med den nya asfalterade vägen det blev det
Mats: Stadskontor? Här ska det möjligen vara glesbygdsverket som kan ha synpunkter. Jag bor långt utanför planerat område så här gör man lite som man vill. Gjorde om min infart förra sommaren. Tidigare så var den brant på mitten och plan i ändarna. Nu är den mera jämnbrant men lite mindre brant. Bra dubbdäck är dock ett krav vintertid.
i94sveli: Gör som grannen! Då kan han ju inte gärna klaga på er lösning:-) Det är ju uppenbarligen något som fungerat!
sm7tog: 1000 - 1500 kr per löpmeter skulle jag säga. Komplett. En försiktig brasklapp bara: Jag rekommenderar ingen att gräva själv om man inte är grävmaskinist förståss... Det blir lätt dyrare om man skall snåla genom att hyra maskin och försöka balta med grävmaskinen själv. Dels tar det MYCKET längre tid och risken är mycket stor att man kör sönder el, tele och avlopp, man råkar
Magnus_Nordmark: Vad grundar du prisaspekten att plattan skulle vara så dyr? Har du jämfört med vad en annan grund plus det extra bjälklaget som du måste bygga kostar? Det är lätt gjort att man blandar äpplen och päron här. Men du måste ha en relevant jämförelse, räkna in bjälklaget i grundpriset!
pinebar: Hej H. Svensson! Kan du berätta varför? De som sa att vi inte skulle ha botten sa att pumpen med botten får en mindre volym vatten att jobba med och därför kommer att slå till och från så ofta att den kan gå sönder. Utan botten måste hela grundvattnet stiga upp till dräneringsrörens nivå för att pumpen ska börja pumpa. Då lär den å andra sidan få pumpa rätt länge eftersom
kardil: Med andra ord kan man bara använda frostbeständig betong om man köper betongen från betongbil? Vi ska som sagt bygga en entretrapp. Alla pålar/plintar som ska synas över mark är av trä och de plintar som vi planerar gjuta kommer ligga under mark och sticka upp max 1 dm. Därmed kommer vi inte klä av dem pappersrören, eftersom de ändå inte syns. Kanske är det dessutom varmare under
David: Svårt att veta vad som sagts er i mellan men nog betraktas makadam allmänt som fyllnadsmassor. mvh David
Berka: Hej Tack för tipsen. Vi kör nog på denna linjen. Dräneringen/isoleringen känns mer och mer onödig i vårat fall efter att pratat med grannar, vänner och läst här på forumet. Planerar att snart byta till luft/vatten panna eller liknande. Väntar med hela projektet tills dess och drar nog då in vattenburen golvvärme i badrum, hall samt ett sovrum. isolerar något (5 cm) på befintlig
klister: Har ett hus från -64 med platta på mark. Har planer på att bygga till med bl.a garage. Eftersom jag vill slippa brant backe upp till garaget så kommer tillbyggnaden att ligga ca 1,5 meter lägre än husets platta. Jag undrar hur man bäst ska lösa detta med att gräva såpass djupt alldeles intill huset, att man kan gjuta och mura upp de 1,5 metrarna under plattans kant.
ByggaNytt: Storsäck har jag för mig ligger på runt 1.000 lappen (köpte 2 i somras men har tydligen förträng exakta priset)... Ja, du kan hämta själv om du får hjälp att lyfta upp den på släpet, det är tyngre än man tror ;)
kurt: Vad är det för material i marken runt huset? Orsaken till att den inte är lämpligt med rabatt precis intill huset är ju att man dels oftast har dränerande material där, så det blir alltför torrt för blommor, dessutom bör man ju inte vattna en massa intill huset. De flesta lägger någon form av markduk (förhindrar ogräs) och sedan stenar (runda stenar brukar man kunna hämta i en
sm7tog: Jag tror du skall fixa så att dagvattenledningen fungerar igen. Troligtvis kan du köra ner en renslina och få fart på den. Jag menar: eftersom huset är omdränerat 85 så ligger det antagligen dräneringsslang eller DSA-rör i botten och dom skall inte vara nått problem att rensa ur. Troligvis finns det ett rensrör nånstans oxo. Den kan ligga under markytan. Men spola inte ner massa
sm7tog: Hej! OFTAST är det inte fel på dräneringen när det kommer in fukt i en källarvägg. Mycket vanligare är att det är ytvatten som rinner ner utefter väggen även under marknivå. Ytvattnet kommer troligtvis ifrån hängrännor som svämmar över eller läcker samt från lövrensar som är täppta. Ett annat fel är att fukten faktiskt kan komma innifrån. Det är bara så att det