Hej,
Jag tänkte asfaltera min uppfart och undrar om det är någon som har tips / åsikter om en grej.
Det är så att gatan utanför är en vanlig grusgata och jag är lite orolig för att plogbilen kommer att förstöra asfaltskanten mot grusvägen när den plogar på vintern.
Ska man gräva ner nån kantsten mot gatan innan man asfalterar eller brukar asfalten gå ner så långt/djupt ner i backen att det inte är nån fara för att den ska gå sönder? Nån som har erfarenheter att dela med sig?

/ Jocke

Asfalten är bara ett lager som är lagt på sand/grus. Om plogbilen kommer åt asfaltskanten på vintern så kan man med all säkerhet säga att du får en ojämn kant. Lägg en rejäl och förankrad kantsten där din uppfart ansluter mot grusvägen, då är du något säkrare iaf.

Jag har grusväg till våran fatighet, på vår "mark" asfalterade jag för ett år sedan. Inga problem med plogning. Plogarna har normalt "medar" under plogblad så jag tror inte du behöver vara orolig för detta. Om du är osäker kontakta den/dom som plogar hos dig så kan dom nog säga om det funkar eller inte.

PS. Det kommer att bli jätte fint med den nya asfalterade vägen det blev det hos oss!! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.