6 015 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Lutning på villaväg
Håller på som bäst med planeringen av vårt "villabygge". Vi vill gärna kunna köra bil till huset. Tomten har en stor lutning. För att göra väg från gatan till huset behöver vi därför göra en brant väg. Det finns några olika alternativ och jag undrar om någon vet vilka maximala väglutningar som är praxis?
Tack för de 30%. Om jag drar vägen rakt upp får jag också 30%, drar jag den diagonalt över tomten och förstör gräsmattan får jag mindre lutning. Har du gjort vägen nyligen? Har Statskontoret haft några åsikter? Själv skall jag ut och mäta på några branta vägar idag.
Stadskontor?
Här ska det möjligen vara glesbygdsverket som kan ha synpunkter. Jag bor långt utanför planerat område så här gör man lite som man vill. Gjorde om min infart förra sommaren. Tidigare så var den brant på mitten och plan i ändarna. Nu är den mera jämnbrant men lite mindre brant. Bra dubbdäck är dock ett krav vintertid.
Här ska det möjligen vara glesbygdsverket som kan ha synpunkter. Jag bor långt utanför planerat område så här gör man lite som man vill. Gjorde om min infart förra sommaren. Tidigare så var den brant på mitten och plan i ändarna. Nu är den mera jämnbrant men lite mindre brant. Bra dubbdäck är dock ett krav vintertid.
Klicka här för att svara