Hej, finns det någon som har bra koll på hur man dränerar om en platta på mark. Har läst massor här på forumet, många förordar isodrän och platon. Vilka alternativ finns för platta. Har grävt och inser att vår platta troligen "fuktisolerad" med nåt svart klet (kallasfalt). Skall denna bort vid omdränering ? Eller skall vi ösa på med mer sånt ?
:-/

Sakta i backarna nu.. är det platta på mark du har eller har du en hel källare också? Du skriver om platta i samma sammanhang som kallasfalt, som man brukade ha utvändigt på källarväggar.

Är det platta på mark du har så lägger du dräneringsslang eller -rör med 1-2%fall runt hela grunden.

Har du murade källarväggar så använder du antingen platon eller Isodrän/Pordrän. Med båda systemen skall kallasfalten tas borrt, minst 1/3 har jag för mig. Platon är smidigt att hantera och du återfyller med singel/makadam. Pordrän/Isodrän har ävn en isolerande effekt och du lägger en geoduk utanpå skivorna inna ndu återfyller med uppgrävda massor.

hej,
det är platta på mark, utan källare. Blev rekommenderad av lokala bygghandeln att använda kallasfalt som "fuktisolering". Huset står på TUNG lera, ett aber att gräva för hand. Måste försöka få tag i en grävmaskin, i det här tempot blir jag färdig lagom till jul. Skulle du behålla tegelrören som fn ligger som drän. Byggarn tyckte det var det bästa, spar ju en slant i såfall med tanke på att plaströren dsa kostar mig 154:- för 4meter.

Har du platta så behöver du nog ingen fuktisolering.

När jag dränerade om min platta så valde jag, efter rekommendation, att plocka bort de gamla tegelrören och ersätta med nya plaströr. Jag tror det är värt kostnaden.

Jag har aldrig hört om att man behöver fuktisolering när man bara har platta. Eftersom du lägger makadam/singel ända intill plattans kant så får du inget vattentryck mot plattan ju.

Jag hade tveklöst tagit bort tegelrören och lagt en ny slang, och återfylt med singel. När du schaktat dräneringsdiket så skall det kläs med en geoduk. På den lägger du slangen och sedan fyller du upp till marknivå med singel.

okej, ni verkar ganska överens om att skrota tegelrören och ersätta med modern plast. Varför det om jag får fråga ?
Magnus du verkar ganska duktigt påläst med din bakgrund. Från botten och upp lera-geoduk-makadam och duken runt hela paketet så att säga, eller ? ::)
grannen har börja lägga sig i, påstår att jämna till förs i botten med makadam 10cm lager sedan geoduk och makadam i denna. spelar det någon roll.
Är det viktigt eller väldigt viktigt att padda bottnen först eller paddar man först när hela paketet ligger på plats sas. ?h

För mig är det ganksa naturligt att lägga en ny slang om du ändå gräver upp det hela. Det är ett välutvecklat koncept med komponenter till slangarna. Jag tänker på spolbrunnar, kopplingar, grenar osv..

Det där med att du ska ha 10cm makadam under slangen är förkastligt. Det gör ju bara att vattnet blir stående under slangen istället för att ta sig in islangen och rinna där. Slangen skall vara på schaktbotten, och schaktbotten skall ha rätt nivå/lutning.

Ja du har rätt med lagrena material. Schaktbotten-geoduk-slang-makadam-geoduk igen beroende på ytlager. Vill du ha plattor/kullersten eller annat intill huset så lägger du geoduk även ovanpå makadamen, att baka in hela makadamen så att säga. Vill du ha makadam ända upp i dagen så skippa geoduken på toppen.

Du behöver inte padda schaktbotten. Det tjänar inget till att padda tung lera som legat länge. Om du kommer ha frekvent belastning över makadamen sedan så KAN du padda det hela när det är klart. Var dock MYCKET försiktig så att du inte paddar sönder slangen eller att slangen trycks uppåt när du paddar. Låt bli om du inte måste så att säga.. Och måste du, så använd så lätt padda som möjligt.

Din granne igen då.... han verkar ha fått lite om bakfoten. Det är slangen som sa transportera vattnet, annars hade det ju räckt att bara ha matakadam, inte sant?

Okej, tack för din hjälp. Lägger ingen makadam underst mao. Vet du nåt om byggmax drän.rör i 4met. längd.
Halva priset mot uponor dsa. Du har ju helt rätt angående hela drän.rörs konceptet.
Det blir till att öppna lädret igen.

Nej jag har ingen efarenhet av deras produkter. Jag skulle dock tippa på att det går lika bra att avända dem som något annat fabrikat.

V55 skrev:
Okej, tack för din hjälp. Lägger ingen makadam underst mao. Vet du nåt om byggmax drän.rör i 4met. längd.
Halva priset mot uponor dsa. Du har ju helt rätt angående hela drän.rörs konceptet.
Det blir till att öppna lädret igen.

Ta en titt på Rinkabyror.se, deras pris är helt OK... Bor du i Göteborg så har Hornbach Uponors rör för 78:-/4 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.