S
sm7tog: Så gör de på Island... Men frågan är väl om det är värt det i sverige... Dom gör ju inte pga av tjälrubbningar utan för att isolera marken runt huset ett par meter för värmens skull...
1 svar · 1,9k läst
K
Kasch: Tack, då känns det genast bättre igen :)
2 svar · 3,1k läst
S
ssundell: Ok, jag trodde att det skulle vara möjligt att mura under +5 om man använde frostskyddsmedel i murbruket. Hur lång tid tar det att mura en leca-vägg. Jag har hört att man hinner ca 1,5 kvm på en timme i genomsnitt, är det rimligt?
2 svar · 1,9k läst
fia_mstd
fia_mstd: Det finns en färg som är vanligt att man målar betonggolv med, som är väldigt högblank (tror det är samma som den man kan strö flingor i). Är det okej att måla med den på ett oisolerat betonggolv? För den andas väl inte den färgen? Vår källare är gjord 1970, och då hade man ju ingen isolering under utan gjöt direkt på marken. Alltså vill jag inte hindra fukt från att vandra.
0 svar · 3,1k läst
L
Liuon: Hej, några frågor när det gäller en torpargrund. 1. Kan man mura en torpargrund v.43-44 för frostens skull, det är v.42 nu och det är ju frost på natten och morgonen? (Gäller Stockholm) Det ska bli en entré på ca: 8 kvm så det är en liten grund, två rader med Leca, på en befintlig betongplatta. 2. Hur länge bör det torka, har hört att man bör vänta upp till 4 v. innan det
0 svar · 978 läst
M
Magnus_Nordmark: Vad innebär "bra" underlag? Jag antar att det med det menas 12-15 cm välpackad makadambädd? Du klarar dig nog med 8-10cm.
1 svar · 1,7k läst
morsan
morsan: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1127828453;start= Om det är den tråden du hittat så visst finns det de som provat ;)
1 svar · 2,5k läst
B
bobyggare: Det är ju sluttande berg och nederbördens avrinning sker ju naturligt med gravitationen, dvs under muren. Förslag på tillvägagångssätt? Vet inte om detta är dåliga markförhållanden. Hela tomten är berg. Men dyrt att göra grunden är det också...
2 svar · 1,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ja, S200 under bärande delar såsom ytterväggar, bärande innerväggar, punktlaster m.m. Övrig yta S100!
2 svar · 3,5k läst
M
Magnus_Nordmark: Ja när man gjuter måste alltid betongen vibreras för att man ska få ut luftfickor och för att betongen skall komprimera sig. Undantag finns i s.k självkomapkterande betong. I efterhand finns det inget att göra åt att du inte vibrerat. Om du nu har håligheter i plattan så använd antingen cement+vatten eller golvspackel. Hjälp finns att få hos byggvaruhusen.
3 svar · 3,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: En woodsavfuktare sänker den relativa fuktigheten i grunden genom att just avfukta luften. Trygghetsvakten gör det genom att höja temperaturen. Att ha båda tror jag inte behövs om man inte är extremt försiktig av sig. Hängslor och livrem... :) Dessutom kostar ju tydligen en Trygghetsvakt ett antal tusenlappar.
0 svar · 2,9k läst
V
V55: Hej, det går nog bra att ta bort plattorna. Att ersätta dessa med singel alt dräneringsgrus torde inte innebära några försämringar, tvärtom. Håller på att dränera en sida av huset. Lägger drän.grus ca 50 cm brett ut från husgrund, tidigare ägare av huset var inte så noga med att rensa bort växtlighet intill grunden.
1 svar · 2,6k läst
A
AndreasK: Gar-bo är en byggfelsförsäkring, den gäller endast för de saker som entrepenören gjort. De arbeten du själv gör kan ej försäkras genom Gar-bo utan du tecknar en villaförsäkring innan du börjar bygga som då gäller som en "byggherreförsäkring". En delad entrepenad är vanligt vid bygge, att du själv är byggherre är heller inget konstigt. Jag är själv byggherre för mitt bygge
3 svar · 864 läst
D
dymlingen: Jag håller också på med dränering nu runt ett utbygge. Jag är inte säker på att jag förstod exakt hur du tänkt. Så här ska jag göra: Runt hela grunden lägger jag dräneringsrör. Till avrinningen från dessa funderade jag precis som du om jag skulle ha markavloppsrör eller dräneringsrör. Jag har bestämt mig för dränerings rör hela vägen, ca 12m i en liten slänt från huset.
3 svar · 2,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Använd sökfunktionen, det har skrivits massor om detta tidigare!
1 svar · 3,4k läst
T
tsuki: Tack för alla inläggen, jag hittade en person till slut som kom och tittade och hade intressanta idéer. men han sa som den första... det är inte värt jobbet, så nu drömmer jag om ett större nytt hus en dag, lite bättre placerat och gjort för vinterboende. Små förbättringar kan man göra, men huset är inte ett topphus, ganska rart men det är läget som är fint. Så en dag ryker
6 svar · 880 läst
E
Efraim: Jag tycker det ser ypperligt ut. Inte minsta antydan till fukt. Se upp om du förändrar uppvärmningen, då kan det ändra sig. Ventilationsluckorna till grunden öppnar du när det i genomsnitt är varmare ute än inne, och stänger när det är tvärtom.
1 svar · 617 läst
E
Efraim: Jag har en kompis som nyss byggde krypgrund på 98 kvm själv, och det gick lös på ca 20 000kr. byggblock 3000 markisolering 2000 ytterisolering 2000 schaktning mm 6000 dränering 7000 j-la jobba att släpa hem materialet, men lätt att bygga. räkna in reglarna till golvbjälklaget i kalkylen, eftersom du slipper dem om du gör platta. Du spar några hundratusen på att bygga krypgrund!
6 svar · 2,3k läst
U
Ubbe: [citat] Din tanke är god tycker jag och efter lite funderande har jag nu varit ute och grävt ytterligare en provgrop (grannarna undrar nog vad tokstollen håller på med denhär gången  ;) ) Denhär gången grävde jag fram grunden på ett uthus, en gammal ladugård som står bara några meter från det hål som finns på bilden. Kunde snabbt konstatera att marken ser likadan ut där, dvs ett
4 svar · 6,9k läst
E
Eld: Jag betalade 11000kr + moms för att göra exakt det arbetet på cirka 100 kvadratmeter. Obs, endast arbetskostnad. Totalt blev det 26482kr inkl moms inklusive material, transporter, viss maskinhyra och entreprenörspåslag. (Detta är i Stockholm.)
4 svar · 6,3k läst
M
Magnus_Nordmark: Om du har en makadambädd under plattan så är det nödvändigt ja. Det är för att förhindra vattensamlingar under plattan. Även om du inte har djup makadambädd så reducerar du fuktvandringen genom plattan iom att marken under plattan blir torrare.
1 svar · 1,6k läst
R
Roosen: Ingen verkar ha några bra svar. Kompletterar med en bild, inte jättebra kvalitet, men man kanske förstår ungerfär hur det ser ut. Se url: http://spaces.msn.com/members/Roosen1971/PersonalSpace.aspx?_c01_photoalbum=showdefault&_c02_owner=1&_c=photoalbum Hoppas på nåt klokt svar nu ;)
1 svar · 3,8k läst
D
DanielByggare: Det funkar, lägg nått järn längsgående också... /Daniel
3 svar · 9,9k läst
S
skogstomten: De grundläggare jag frågat räknar med 100kr/m2 extra om jag ville ha 30 i stället för 20 cm isolering. Så räkna med ca 20 000kr extra.
6 svar · 3,5k läst
S
skogstomten: Är det inte allt för kallt så alstras det ju värme när plattan brinner ihop som gör att den inte fryse så varför ska du i men T-röd? Klart står du ute och blandar själv i snålblåsten en kall februaridag då blir det kanske lite kinkigt!
0 svar · 3,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Den största grundmonteringsfirman häromkring Umeå garanterar en jämnhet på 3mm på 2meter på färdig platta. Symmetri......minst ett par cm brukar kunna fixas vid husmonteringen.....(stomresning med väggblock).
1 svar · 2,6k läst
D
devnull: Ett 40-talshus är normalt byggt runt en grundmur som stöd för husets ytterväggar samt den bärande hjärtväggen i mitten. På detta så gjöt man betonggolv med ett väldigt tunt lager betong. Under kriget var betong dyrt och svårt att få tag i. Om du skall gjuta ett nytt golv bilar du bort golvet och gräver ur så att du ersätter gruset under betongen med en markisodränskiva av rätt
6 svar · 3,0k läst
chris47
chris47: Är inte kantförstyvningens syfte att bära vägg och tak tyngden. Borde inte göra ngt att den inte hänger ihop med övriga plattan. Jag kände inte till denna metod tidigare, men jag tycker idén med Umin grund verkar bra. Synd bara att man inte valt att behålla isolering även utanpå sockeln. Den ska ju motfyllas och då kommer den att ta upp markfukt. Balken är ju normalt bredare än
4 svar · 8,7k läst
J
JonasHolm: Hej! Jag undrar om ni andra på forumet har några erfarenheter av sprängning på er tomt. Helst i Stockholmsområdet där jag bor. Jag ska snart sätta igång med en utbyggnad (40m2) av mitt hus, och jag (med flera) tycker att byggnadsinspektören har orimliga krav. Han kräver till exempel en riskanalys för sprängningen. De som jag nu anlitat för att göra riskanalysen sa att detta var det
0 svar · 1,2k läst
B
BAS: Jag har för mig att vårt hus har det. I så fall består väggarna i grunden av färdiga element som lyfts på plats av en kran. Väggarna hänger ihop (armerad betong) med plattan som L-element. Alternativet var Leca-murad grund=billigare men inte lika stabil. Då jag satt in bergvärmeanläggningen så tog det väldans lång tid att borra igenom. Det var det hårdaste borraren hade varit på
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.