Hej på er!
Grannen min har lejt en hantverkare för att åtgärda sina kalla golv i villan. De har brutit upp golven, isolerat, lagt ny blindbotten av asfaboard, lagt golvspån och laminat. Allt väl så långt. Men den gamla sågspånsisoleringen har de låtit ligga kvar där den föll, dvs på jorden i krypgrunden :o
Med motiveringen att "det isolerar mot markkylan".
Alla råd jag sett med avseende på krypgrunder är entydiga i att inget organiskt material får finnas mot marken i en krypgrund.
Detta måste väl vara helt vansinnigt? Ett säkert sätt att ordna en sjuk krypgrund! Jag har talat med grannen, och även rekommenderat honom att kolla med ex. stadsbyggnadskontoret i kommunen. Han litar dock på byggkillen. Jag tycker bra om gubben och vill inte det ska gå illa. Vad tycker ni om detta?

Ditt synsätt tycker jag är helt rimligt! Vid alla krypgrundsbyggen jag varit på har det varit väldigt noga med att det inte får finnas organiskt material i grunden. Det suger ju till och med åt sid fukt!

Tala du med någon expertpå området och sedan med din vän.

vi(grundkillarna) har laggt dubbla lager 10 cm frigolit i vårat nybyggda hus
Det kan väl inte vara någon fara?

Du har helt rätt. Finns det något man inte ska ha i en kryprumsgrund, så är det organiskt material. Det ska vara grus, helt fritt från spån och brädspill, samt en åldersbeständig plast lagt över hela ytan med undantag fär sista 50-100 cm runt ytterkanterna. Plasten ska hindra markfukten att stiga och kondensera mot undersidan av bjälklagen med fuktproblem som följd. Idag räknar man en modern kryprumsgrund som en riskkonstruktion då bjälklagen läcker för lite värme neråt och luften i kryputrymmet blir för kall. Detta kan ge kondensproblem vid vissa väderlekar med hög luftfuktghet. Balansen mellan för lite och för mycket ventilation av kryprumsgrunden är hårfin och en konsult bör kontaktas innan vintern.

Var det inte bara förr som man skippade sista biten plast mot ytterväggarna? Har för mig att den ska ändra ut i kanterna nu för tiden, så gjorde åtminstone vi nyligen när vi bytte plasten.

Så här gjorde vi:

1) Kratta bort spik, isolering, större stenar och eventuella träbitar (verkade dock inte finnas något direkt) och jämnade ut marken från kullar. Två man krattade i c:a 3-4 timmar på 143kvm.

2) La ut en tunnare markduk.

3) Fyllde upp med knappt 15cm singel.

4) På med en åldersbeständig plast en bit upp på kanterna.

5) Tätade alla ventiler med frigolit och skum (ska även muras från utsidan då jag behöver fixa grunden där sprickor finns)

6) Installerade en Munters HomeDry avfuktare.

Det är vad vi gjorde när vi flytta in. Avfuktaren står inställd på 65% och den går lite då och då, vilket bör menas på att fuktigheten gått ner. Ska även köpa en trådlös fuktmätare så att man kan ha lite koll på hur det är där nere.

Som jag har fattat det användes det förr spån till isolering av krypgrundar, men då var det ju varmgrundar som byggdes när murstocken värmde upp grunden.
För moderna krypgrundar brukar ju rådet vara tvärtom att rensa bort allt organiskt material.

Mera idiotier.

Tidigare ägare till vårt hus använde krypgrunden som potatiskällare. Det står nu kvar en träkonstruktion och en gammal matta.
Bör jag ta bort det? tror intejag kan få upp den i ett stycke?

Bort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.