N
norok: Hej, vi håller på att leta efter hus och har hittat ett som verkar intressant. Säljaren sa att det var byggt på en Färilagrund :-?, är det någon som har kunskap om den typen av grund? Tack på förhand!
0 svar · 2,6k läst
D
Draven: Det är grov entren till vårat sutteränghus som jag ska ha en vägg i murblock till. På andra sidan denna vägg kommer jag att ha jord massa så den ska kunna stå emot det... Tänkte gjuta en grund först ca 25cm bred 25cm hög(murblocken är 20cm). Men hur gör man detta bäst ? 1.Marken är av berg så jag har fyllt upp med makadam där grunden ska stå. 2.Räcker det med 4st 12mm
0 svar · 2,6k läst
R
robbanl: Vi har ESTEX AB hos oss nu och de har sprängt bort 25M3 sten nära huslivet. Om det är på platten blir det klart billigare. De använder BOULDER BUSTER som enligt min meing funkar bra och man slipper inspektera grannarnas rökgångar och hus. Värt att kolla dylika firmor. Robert
2 svar · 1,2k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Prata med brandkåren om de vill ha kåken som övningsobjekt. Då kostar det gratis, och gratis är gott.
1 svar · 1,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] *ler* det betyder något helt annat på engelska/amerikanska liksom... ;) Och detta är ett amerikanskt forum i grunden, så detas svordomslista hänger med automatiskt. Kan bli riktigt kul ibland! :D
2 svar · 2,4k läst
S
Steffo57: Hej. Skall bygga ut sommarstugan och tänker gräva/gjuta plintarna själv Hur mycket armeringsjärn skall det vara i plinten. (Beror förstås på hur stor belastning det är på plinten. Huset är 1-plan, trä.  Betongtak.) Finns det någon bra "site" där jag kan få reda på det?
0 svar · 2,2k läst
M
Magnus_Redin: Om du har en sluttande tomt som passar för sutteränghus men inte gillar att bo i dem borde det kunna fungera att bygga ett vanligt enplanshus med källare. Detta förutsätter i praktiken att du har entren i den "höga" änden med boendevåningen, annars blir det ändå någon form av sluttningshus av det. Å andra sidan får du en konstig två meter hög entretrappa om du fyller upp tomten.
2 svar · 4,3k läst
Z
zankan: Självklart är det bra med en observant KA men i konstruktionsfallet så anser iaf jag att konstruktören har ett ansvar. Jag har ALDRIG sett en underdimensionerad K-ritning. Så är det fel skall man givetvis säga till. Det som gör mig lite förbannad är att det skall gå så långt att man måste kontrollera den som kontrollerar kontrollen.. Det är 1984 varning på den.
6 svar · 4,9k läst
chris47
chris47: Jag vet inte hur du har tänkt dig konstruktionen men... * Allt beror på underlaget. Packad makadam under och armerad sula så är det nog OK med 10 cm. * Ja man ska vibrera om det ska bli bra. * Räkna ut hur mycket betong du behöver. Man köper aldrig mindre än ett par kubik från bil. /CC
1 svar · 883 läst
S
saidlasf: [citat] Hej Varför inte göra det själv till ca 50% av offerten?? Har själv gjort liknandet (utom grävjobbet) utan erfarenheter av byggjobb tidigare. Visserligen tog det 2-3 månader (inte effektiv tid). Inte speciellt svårt, BARA TUNGT. Blocken till väggarna vägde ca. 32 ton. Plus murbruket. Dela "vinsten" med tiden och kolla om du kommer i närheten av din månadslön. Om du kommer i
6 svar · 2,2k läst
H
Haagbard: Bra att det löste sig till det bättre  :) Men jag fattar fortfarande inte varför kommunen var inblandad, varför har kommunen "hand om grannens mark".......köpte du din tomt av kommunen eller ? ......borde ju finnas billigare sätt att få ner skog än att låta kommunen sköta det Äh, bra som sagt att alla verkar nöjda
5 svar · 4,2k läst
F
fidelio: Har ett Borohus i souterräng. Funderar nu på att bygga ut huset antingen från ena kortsidan eller på ovansidan (markplan). Är detta möjligt? Någon som vet hur man går till väga? Gjuter man eller byggar man med någon sorts "plintlösning" på ovansidan. Och på kortsidan, om man endast vill bygga ut övervåningen (ej källare), vilken typ av lösning gör man då för grunden. Tack på
0 svar · 1,5k läst
B
boho999: Hej Jag har ett lite problem som skata håller på att bli större. En mindre asfalterad väg som leder till vårt hus har börjat spricka. Vägen är belägen i en sluttning och det verkar som att vatten trycker på underifrån för vattnet har tryckt hål i asfalten. Det är ganska stora mängder som kommer upp efter regnväder. Har någon erfarenhet av hur man bäst löser problemet? Bäst
0 svar · 623 läst
T
thoern: det bästa är helt enkelt att bila bort och lägga flyt på det, har fått det till det när jag gått igenom alla tips.
2 svar · 3,2k läst
A
askur: Jag kan inte se några större nackdelar att isolera på insidan. Visserligen blir grundmuren kallare (eller rättare sagt inte uppvärmd av krypgrundens luft) under den kalla årstiden men den avkylande effekten på blindbotten borde vara begränsad. Ev. problem kondensproblem mot grundmuren/i isolering har jag svårt att säga något om. Någon som vet?
1 svar · 2,7k läst
C
Carla: Ja det är ju en sak som blir enklare med en sådan lösning, kan nog ha varit det som var orsaken i det hus jag var. Frågan är bara om det finns några nackdelar med det och om det blir mindre risk för sättningar om man inte gräver ur så mycket nedåt.
2 svar · 954 läst
swecul
swecul: 1. Skulle behöva ungefärliga riktlinjer för vad kostanden för en soutterängkällare på ca 40 kvm, isolerad ligger på... 2. kan man bygga en souterängkällare på 40kvm och ha 40 kvm till bara som grund, när huset är 80 kvm? mvh / Martin
0 svar · 1,5k läst
J
JacOB: Hej Någon som kan ge tips på en byggbeskrivning (förslagsvis på nätet) hur man bygger/förankrar formar på berg?? Murarna kommer att bli från 400 mm breda och 300-1200 MM höga. Mängd armering etc. är uträknad Hur är lämligast att förankra 25MM dia dymlingar i berg,- sättbruk eller HIT-massa?? Kommer att borras in 400-500 MM
0 svar · 1,6k läst
M
Mats: du kan få kondensfukt i ledningen som blir vatten i lägsta punkten .....
3 svar · 1,8k läst
Z
zankan: [citat] Det där skall man nog helst räkna ordentligt på. Men iblandning av silika minskar torktiden. Sedan finns betong som lystrar till namnet TorkBi 1 och 2 som har kortare torktid.
4 svar · 4,4k läst
M
Magnus_Redin: En variant är att inte göra någonting alls. Om tröskeljärnet behövs visar det sig genom att betongkanten börjar gå sönder, när den är för risig suckar man, hackar vidare och gjuter fast ett tröskeljärn. Dvs vad förlorar man på att vänta?
3 svar · 3,6k läst
H
hakanannelie: Är det någon som kan ge tips på vilka man kan anlita till att göra grund i Sundsvall? Har ni själv lejt bort det jobbet? Vad hamnade ni på för pris? Mvh Håkan
0 svar · 1,4k läst
L
LinaoMarkus: Känns ganska stabilt att bygga på. Är det ngt särskillt att tänka på just gällande morän/sten?
0 svar · 4,4k läst
E
ekaxsve: Hej! Vi har gjutit en platta med två tilluftsrör. En för vedeldad spis och en för kakelugn. Nu har vi ändrat oss, så vi ska inte ha någon vedspis längre. Vad är bäst att göra med röret? Det är ett orange avloppsrör (markrör) på typ 125mm som vi gjutit in. Jag har kapat det i nivå med sulans överkant nu, men ska jag fylla upp det med isolering eller nåt, och gjuta igen ändarna?
0 svar · 2,8k läst
D
Draven: [citat] Hmm, ja kanske men jag får nog göra garaget vindtätt innan(inga dörrar eller portar monerade ännu), när jag kommer upp i en 15grader ska jag avfukta hade jag tänkt mig. Men tror inte det är problemet med att halva sulan är fuktig ibland..
4 svar · 1,4k läst
M
marcin78: Hej. Jag har problem med krypgrunden, har fått mögel skador samt golvjälklaget fuktskadat. Jag har öppnat upp golvet och konstanterade att alla bjälkar måste bytas och måste även gräva upp lite. Huset är från tidigt 70-tal två plans delad i två, dvs- vi köpte ena halvan av huset. Dränering har annlagts nyligen. Min fråga är då vilket är bätre och billigare lösning- 1- byta ut
0 svar · 2,9k läst
M
MatteD: Hej Jag bygger en krypgrund i November och huset kommer is slutet på December . Behöver man lägga isolering på grunde under tiden tills huset kommer? Hur mycket behövs i mälardalen? /Matte
0 svar · 1,4k läst
M
MatteD: Hej För mer information se: www.sp.se (Har nyligen testat flera olika koncept) www.indoorair.se (Har sida med rapporter, finns en specielt om krypgrund) Har ni radon i marken? Vad säger markundersökningen? Här det någon som har sett någon forskning eller undersökningar på solvärmaren. Skulle vilja ha temperartur och fukt data för ett helt år! Är rädd för att den kan blåsa in fuktig
15 svar · 15,5k läst
F
fredrikmaria: Vi har en privat tomt i Mariebo som vi håller på att söka bygglov på...men det är lite låååååångdraget kan man väl lugnt säga. Har du byggt någonstans i Jönköping? Tomten är fallande med en höjdskillnad på 2-3 meter. Inget berg, men fyll måste transporteras dit!
3 svar · 1,1k läst
A
Allegro: Hej Vi ska bygga ett enplanshus på ca 160 kvm. Tomten består till större delen av berg. Nu har vi fått en offert på grundarbete exkl sprängning och fyllnadsmassor. Grunden är en krypgrund. Är detta rimligt?? Tycker det låter mycket. Tacksam för snabbt svar. OFFERT: Vi erbjuder oss att utföra grundentreprenad enligt tillhandahållna ritningar mot ersättning tvåhundraåttiotretusen
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.