Ett litet dilemma har dykt upp!
I mitt köpekontrakt står det att grunden kostar xxx kr och då ingår schakt och 100 kbm fyllnadsmassa. All eventuell massa som inte används kommer att krediteras till mig!
I förhand så har jag via egna kontakter fixat i ordning tomten (grovplanerat, fyllt upp med massa till gatunivå, jämnat till osv.)
Givetivis så räknar man då med att ingen fyllnadsmassa kommer att användas.
När du så grunden är lagd och plattan gjuten så visar det sig att min säljare påstår att han använt 104 kbm till fyll för att göra i ordning grunden. Med detta menar han då makadamm och stenmjöl till plattgjutningen!!!!!!!!!!!!
Ingår inte detta i grund- och plattkostnadspriset? Jag har ju köpt en färdig platta för xxx kr och då skall det väl inte komma till extrakostnader. Eller har jag fel?
Makadamm och stenmjöl är ju byggnadsmaterial och inte fyllnadsmassa.
Jag menar ju på det att han INTE använt någon fyllnadsmassa alls till tomten utan jag skall krediteras för 100 kbm.
Vem har rätt?

Någon som vet om det står något i någon lag eller dylikt vad som ingår i en grundläggning?

Jag tror att du skall räkna makadammet som fyllnadsmassa under plattan. Att fylla ut någon annan del av tomten har säkert inte varit avsett i avtalet.

Sedan är det ju en annan fråga om den utfylland som du fått gjord själv, var av sådan kvalitet att det inte skulle behövts något makadam.

Avtalet bör ju tolkas så att dom gör en platta med nödvändig fyllnad under, och om inte 100 kbm räcker så skulle du fått betala mer, här finns ju de som har fått lägga på åtskilliga 100kbm också.

Jo men skall man räkna makadamm, stenmjöl osv som fyllnadsmaterial? Det är ju i mina ögon byggnadsmaterial som behövs för att överhuvudtaget få en platta. Det är lite som att köpa en bil men motorn ingår inte utan den får man betala extra för .....

Normalt när de offererar en grund så brukar det ingå makadam för en standardgrund (tror att man räknar på ca 100 m3). Standardgrund är typ om man lägger en grund på en fotbollsplan = perfekta förhållanden. Dina massor var de tänkta att fylla upp tomten eller att lägga under grunden?

Som jag har uppfattat det hela så var meningen med dessa 100 kbm att fylla upp under grunden så att vi hamnade på rätt höjd (har inget med resterande tomten att göra alltså).
Som du säger så var det verkligen en fotbollsplan när byggentreprenören kom. Det första han behövde börja med vad att sätta ut pålarna för utstakningen (inget markarbete alls med andra ord).

svårt läge, verkar som om säljaren var otydlig. Om tomten var ojämn från början så borde säljaren tagit med kostnader för uppfyllnad av tomten + den vanliga mängden packning ( grus och makadam). Nu är frågan vilken post han har tagit med i offerten. Det jag minns från de olika offerterna vi fick så kostade grunden ca 1900-2000 SEK/m2 då detta inkluderade packning (dvs ca 100 m3 material för ca 170 kvm hus)

Svårt att veta vad som sagts er i mellan men nog betraktas makadam allmänt som fyllnadsmassor.

mvh
David

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.