Grund & Markarbeten
Ranchn: Idag började vi med att göra plintgrund till vårt fritidshus. Plintarna kommer att grävas 2 meter ned. Rören kommer att fästas i botten på en gjuten platta. Jag fick höra att skulle man inte ned på frostfritt så måste man isolera plintarna. [citat]
Magnus_Nordmark: [citat] Ja, i teorin fungerar armering så, men det måste finnas tillräckligt stort täckskikt runt armeringen också!
alex_b: Kanon, tack! Vilket sammanträffande! Vår gård ligger precis utanför Bjärred, så han behöver inte köra så långt precis. :)
Henko: Nu tror inte jag att det är frågan om att isolera marken, utan man isolerar själva kantbalken som ju ligger blottad för kyla, just för att höja tempen en aning eftersom avfuktaren i dom nyare grunderna har en tendens att frysa ihop om det blir för kallt. Har själv tänkt isolera balken men pga inredning av övervåning har detta inte blivit av än, får väl bli till sommaren. /Henko
alex_b: Hej, Har en gammal slånelänga från sent 1800-tal. Grundkonstruktionen är tidstypisk (reglar direkt på marken) och vi ska nu gräva ur ett rum på ca. 10 kvm. Av olika anledningar vill vi inte gjuta betongplatta i detta läget (kanske senare). Vi funderar på följande konstruktion efter urgrävningen: -geotextil -makadam 150 mm -frigolit 100 mm. Inte "vanliga" 200 mm, för att inte tjälen
robbanl: Gör små satser betong, vattna väl och pilla in det med en pinne. Det tar tid men fäster fint och blir starkt. Robert
ByggaNytt: Jo den sidan läste jag ett par gånger innan vår grundläggning ;) Har bara hört bra om innehavaren av siten, tillika KA här på forumet!
Magnus_Redin: Min väldigt subjektiva uppfattning är att källare av tre anledningar är "ute" vid nybyggnation. 1. De flesta får mer nytta per krona vid lite större platta och större utrymme i markplan eller med inredd vind. 2. Kommunal dragning av avlopp blir billigare om rören kan ligga ytligare då det behövs grundare diken och färre pumpstationer. 3. Modulhusleverantörerna tjänar mest på det som
hakan_975: Tack för svaret... fat det var liiite trist att behöva vänta så länge. Jag drar på min Munters för fullt därinne så kan jag nog pensla på lite färg under mellandagarna.. mvh /Håkan
HaraldBossner: förstod det som att bädden hamnar vid in och utfart till åkern. I så fall så kommer alla maskiner med fulla vagnar med mera att passera just där. En stor traktor kan ibland packa ända ner mot 1-1,5 meter!!! men sen om bädden tar skada av det är ju en helt annan fråga! Bärlager i ytan är nog inte bonden så pigg på, inte så kul att plöja i 0-50.
Jesca_j: Ett sätt att ta reda på om det är mögel är att bjuda in någon i bekantskapskretsen som är känslig för mögel (allergiskt) denne kan redan efter några minuter känna om det finns mögel i huset. (Jag är själv mögelkänslig och känner nästan direkt om det finns mögel i hus där jag hälsar på). En tränad hund är förstås ändå känsligare men kostar också några tusenlappar.
Magnus_Nordmark: Det finns spaltmeter skrivet om det här på forumet, använd sökverktyget. Men kortfattat. Schakta bort sprängmassorna. "Täta" ytan med exempelvis 0-35 för att få en jämnare yta (spängbotten kan bli väldigt ojämn). På med 15cm makadam (8-16 eller 16-32) och sedan på med husgrunden. VA och liknande läggs i makadamen. Kolla noga upp ifall du behöver radonsäkra grunden iom att du
Magnus_Nordmark: Det var ju synd att det blir elslingor iaf! ;-) Nej varför skulle det vara skadligt för betongen att inta temperaturen 15-18 grader? Det är ju samma situation som om plattan var ouppvärmd.
AndWig: När du har den färdiga botten så fyller du med singel under plattan och en och halv meter ut från grunden. I detta placeras dräneringsrör.
henrikgbg: Om jag hade en son så skulle jag inte låtit honom förfoga över dessa laddningar. Ser ut som skott till hagelbössor ungefär och kan förmodligen orsaka stora skador vid felaktig hantering.
DanielG: Jag lät det "stå öppet" över natten och torka... sen la jag plast över igen och idag var det fortfarande torrt... så det är lugnt! Men visst fan blir man nervös... vatten är inget kul... iaf inte på fel ställe! :-)
kalleanka70: Är det så att en torpargrund är en snikversion? Den torde ju vara billigare men är den sämre? Skall själv ha platta och har dålig erfarenhet av torpargrunder om inte avfuktningen är bra.
Jesca_j: 142ton sand á 70:- = 9940:- 50ton makadam á 100:- = 5000:- (priset är där jag bor och kan vara bytydligt högre om ni bor långt från grusgropen). Ring närmaste grusgrop och hör vad de tar för grus/makadam och räkna ut om det verkar rimligt.
Stefan_E: Jo du tolkar mina siffror rätt. Om det ska sättas plåtar under fötterna måste det vara kraftiga sådana. Det får inte uppstå någon deformation i dom för då funkar inte lastspridningen. Kan inte tillverkare av ackumulatortankar hjälp till?
wille_p: Håller stödmuren för riktigt duktig vibb? :-? Hur mkt tänker du lägga mellan bergets högsta punkt och plattan?
Ken1: Har ett garage som står på plint... Mellan underkant syllen och till marken är det idag ca. 100-140mm. Tänkte nu gjuta en platta här. Hur göra? Krossen som ligger har legat i ca 10 år och borde vara stumt nog. Ligger ca 120 ton där. 1. Ska jag vibba det ändå? 2. Ska jag armera o gjuta direkt? 3. Ska jag dra ur kross typ 100mm, lägga 50 mm markisolering, sen singel och vibba på det
ondina: Hej Vår sprängning kostade 500 kr per kubik. Besiktningen kostade 25000 kr. Rörgraven på 20 meter kostade 23000 kr. Alla priser med moms. Vi har ett kontrakt med en byggfirma som gör allt. Den kompetens han inte har i sin firma har han underentrepenörer som gör. Vi tycker att det är bra med bara ett kontrakt för arbetet och ett för huset.
robbanl: Vi skall dränera om och jag fick ett pris på runt 5000 Kr för att blästra bort 15 m asfalt, låter inte så farligt mot när jag gjorde det själv vi förra huset, fick ett riktigt slag med rondellen :o...
Mats: Ja och för att röra till det hela ännu mer så blir ju en grushög plus en grushög fortfarande bara en grushög :) I övrigt så stämmer det med ca 1.4 till 1.6 ton för "normalt" grus. Blandade krossmassor som 0-18 är tyngre. Blött matrial väger ännu mer
Starfighter: Vi körde på 110 cm och det känns lite lite faktiskt, men vi kunde inte göra bredare för att det skulle bli för smalt mellan garaget och trappan.
Strixx: Om detta stämmer kan jag ju sova lungt igen! Djupare går ju inte tjälen i Skåne, och skulle den mot förmodan göra det så är ju 6,000:- så värst mycket att man står och faller med det...
thomas33: Det kan inte bli några problem med den lösningen, bara grunden till garaget görs tillräckligt stark. Det finns standardhus med källare i en del av huskroppen och tex i L-vinkeln bara kryputrymme. Det största problemet vid en sådan här lösning blir dräneringen till källardelen. Inte nu men den dagen man behöver gräva upp och byta rör eller liknande. Varför inte göra ett extra rum
rolsie: Hade samma funderingar när jag renoverade mitt torp till permanentboende för många år sedan. Jag valde alternativet med att bygga ett fristående bjälklag efter att ha grävt ur. Jag lyckades pilla bort några mindre stenar i grunden och gjöt i ett rör i hålen för att få ventilation. Såg flera fall som hade misslyckats med att göra på detta sätt när man inte fått någon fungerande
Saxpy: Hmmm... tricket var nog att söka på torrsugning. tack för hjälpen
norok: Hej, vi håller på att leta efter hus och har hittat ett som verkar intressant. Säljaren sa att det var byggt på en Färilagrund :-?, är det någon som har kunskap om den typen av grund? Tack på förhand!