Bakgrund:

Vi bor i ett enplanshus byggt-58 med följande bjälklag:
”Källarbjälklag: 15 cm drän.grus, 10 cm btg.pl, 5 cm mineralullsmatta, reglar 2”x4”, 1”undergolv, hård träfiberpl, linoleum”
”Mellanbjälklag: Bjälkar 2”x6” c/c60, 30 cm spån, papp, ¾” panel.

Detta är väl en s k riskkonstruktion??

Huset besiktigades av Anticimex för 3 år sedan. Det enda som står i protokollet om golvet är under punkten ”Analys av risk för ev framtida skador”. Där står det: ”Befintlig golvkonstruktion riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador som kan leda till att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön” (Standardfras??)

Ända sen vi flyttade in har man känt en lukt av våra kläder när vi vistats någon annanstans än hemma. Det oroade mej såklart, så för ett år sen tog vi hit en annan besiktningsman + vår gamla besiktningsman för att kolla. Det ”enda” de hittade var en vattenskada i tillbyggnaden samt att vi hade tryckimpregnerad panel på väggen i ett rum. Det är nu åtgärdat.

Men nu har jag luktat vid trösklar och golvlister och där känner jag en lukt. Om det är mögel vet jag inte, men det luktar något i alla fall!! Jag får ont i magen av tanken på vad det kan vara och hur man ska åtgärda det, men sunda förnuftet säger mej att jag borde kontakta vår gamla besiktningsman igen. OM det är mögel i grunden, borde inte Anicimex ha upptäckt det för 3 år sen, alternativt för 1 år sen???? Det står i Villkoren att man får reklamera inom 10 år om Anticimex handlat grovt vårdslöst. OM det är mögel i grunden, HAR de då handlat vårdslöst, eller är de ”safe” i och med vad de skrev i ”Analys av risk för ev framtida skador”???

Fan fan ,jag vågar inte ringa besiktningsmannen! Det blir väl djävulskt dyrt och besvärligt att åtgärda om det är mögel??? (Denna del av huset är ca 80 kvm) Men å andra sidan har jag barn och vill inte att de ska växa upp i ett sjukt hus.

Tror ni kunniga att det är mögel i plattan??
Tror ni att vi vågar hoppas på att Anticimex kan bli skyldiga?
HJÄÄÄÄÄÄLP!!!

att vi har obefintlig ventilation, självdrag som inte fungerar... Hoppas fortfarande att det är därför man känner lukt om våra kläder + att vi använt parfymfritt tvätt-och sköljmedel...
Har köpt sköljmedel med parfym nu och då luktar det ju sånt om kläderna... :)

Detta är jättetrist för dig - men du kan inte hänvisa till garantin eftersom besiktningsprotokollet tydligt anger riskkonstruktion.

Det du kallar 'standardfras' gäller tyvärr denna grundkonstruktion men det står ju också klart [color=#333366[b]]"Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador som kan leda till att mikrobiell lukt sprids..." [/b][/color]

Det är lätt att vara efterklok men du borde frågat besiktningsmannen vad denna mening innebar.  Kontakta besiktningsmannen igen och be honom ge förslag på åtgärder. Jag skulle dessutom tagit in flera olika husproffs för åtgärdsförslag och jämföra dessa - och kostnaderna.

Men eftersom lukten funnits i kläderna sen vi flyttade in, samt att han varit här en extra gång redan, kan man inte tycka att han skulle ha upptäckt det???

Mögel luktar mögel, tyvärr går det inte att beskriva särskilt bra. En unken lukt, men det luktar inte jordkällare.

Man brukar använda hundar för att upptäcka mögel, för människor har för dåligt luktsinne. Ligger det dolt i golvet är det nästan omöjligt att upptäcka utan hund.

Det borde lukta när ni kommer hem, precis när ni kommer in genom dörren, innan näsan vant sig.

Olika människor är olika känsliga för lukten.

Att lukten i kläderna kom när ni flyttade in talar för att ni har problem.

Jag skulle ta och mäta luftfuktigheten inomhus med en hygrometer från clas i sjön.

Nån som har en susning om vad eländet skulle kosta att fixa? 100.000? 200.000? 500.000?

Kanske bättre att strunta i att ta reda på vad det är, knipa käft och sälja skiten...

Ett sätt att ta reda på om det är mögel är att bjuda in någon i bekantskapskretsen som är känslig för mögel (allergiskt) denne kan redan efter några minuter känna om det finns mögel i huset.

(Jag är själv mögelkänslig och känner nästan direkt om det finns mögel i hus där jag hälsar på).

En tränad hund är förstås ändå känsligare men kostar också några tusenlappar.

EDIT: Det behöver ju inte vara mögel, det kan ju bero på dålig/obefintlig verntilation också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.