Undrar hur grundläggningen går till på en tomt med berg i dagen eller precis under markytan.. tomten har en stor plan yta på ca 2000kvm och ca 50cm i höjdskillnad med dessa förutsättningar. Måste det sprängas där huset skall stå eller bygger man upp och grundlägger? hur funkar det med dräneringen?

Har sökt mycket efter info på forumet men inte hittat något...

Ingen som har en aning?

Jag skulle vilja säga att det beror på hur högt du får bygga enligt detaljplanen.
Att fylla ut skulle jag vilja säga är ett billigare alternativ än att spränga, dock tycker jag personligen att det kan se lite hög ut i vissa fäll om man fyller ut för högt, men 50 cm som du skriver skulle nog jag fylla ut. Sprängning är dyrt kanjag säga med erfarenhet. Om du bygger i Stockholmstrakten så har jag fylnadsmassor om du behöver.

Mvh
andreas

om man då fyller upp 50cm så blir det helt plant fast med berg i dagen på någon plats, hur högt behöver man fylla upp nu för att få ner ev dränering eller behövs det inte på berg om det lutar från huset?

Väldigt lite info om detta tycker jag. iof kanske inte så vanligt med ett så platt berg?

Inte i stockholm men tack ändå...

När du har den färdiga botten så fyller du med singel under plattan och en och halv meter ut från grunden. I detta placeras dräneringsrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.