Hejsan.
Jag tänkte höra mig för om någon har tidigare erfarenhet av snigeldynamit eller andra metoder för att avlägsna en jättesten som har dykt up vid rivningen av en igenmurad bagarugn i min källare.

Alla tips och erfarenheter emottages tackasmt.
Finns intresse kan jag ladda upp en bild på bumlingen.

mvh
/Håkan

Jorå, har spräckt ett antal bumlingar som låg i vägen ;)

Jag hyrde en Cobra (bergborrmaskin) på Cramo och duttade i vällingen (snigeldynamiten). Sedan är det bara att vänta några timmar/dagar så händer det  förhoppningsvis grejor [smiley=cool.gif] 8-)

Cobraaction:
http://www.familjenlindstrom.se/images/cobra.jpg

p.s. Ska du borra många hål (> 10) så hyr extra borrar, tröstlöst när de blir slöa...

Tack för det.
... iväg till Cramo således.

mvh
/Håkan

Cobra inne...tror inte det om inte du vill ha ont i huvudet av avgaserna. En kompressor och en tryckborr funkar nog. Snigeldynamiten tycker jag suger... Det kostar, det tar tid, man blir ev inte färdig och då har man skickat tillbaka prylarna till Cramo. Jag tog in några som sköt med hagelpatroner sista bergsknallen men jag tror att du skall köra med hulken, du får resultatet direkt och vet när du kan lämna tillbaka borren.

Robert

Jag slapp Cobran. Hyresgubben hyrde ut en Hilti betongborrmaskin med en stenborr, han sa att det går bra om man tar det lite lugnt.
Det blev totalt 12 hål, 40 cm djupa. Tog faktiskt bara två timmar att borra alla.
Men den där snigelbetongen gör verkligen skäl för namnet... nu har jag väntat i 24 timmar och stenen ser likadan ut som innan (förutom hålen då).

Få se om det händer nåt....

Tackar för tipsen
/Håkan

Hej!

Jag har gjort likadant som du och borrat i sten i källaren, det var de roligaste med hela renoveringen när man väntade på att det skulle börja spricka i stenen. Mitt vart ju lyckat så kanske därför jag tyckte det var det bästa. Det som slog mig var hur exakt man var tvungen att blanda, inte som vanlig betong när man har i lite vatten till om man inte är nöjd.

Hoppas att det börjar spricka snart......

Lycka till

Guran1

Inget är som väntans tider....

Som sagt, det tar tid och kan fresta på tålamodet MEN snart borde det hända någonting. Håll oss uppdaterade!

Kampen blev lång och hård men utgången var given:
Illjordsstenen är spräckt, bortplockad och snart glömd.... fast jag har kvar den digitalt så man kan skryta för barnbarnen när den dagen kommer.

En annan rätt roligt grej var när jag råkade nämna för vår trettonårige son att det blev 'lite dynamit över' som jag inte visste vad jag skulle göra med.
- Jag kan ta den, sa han.
-Javisst, den ligger i hinken i källaren.
[30 sekunder senare]
- Men pappa, var är stubinen :-)

/Håkan

Härligt att höra :)

Människans seger över naturen 8-)

Till alla er som tampas med samma problem. Dessa stora stenar och bergknallar som dyker upp på de mest olämpliga ställen. Jag hyrde en Cobra och köpte "vattenskott" på Ramirent. Funkar hur bra som helst och du slipper det tråkiga väntandet. Det är en väldig kraft men kan användas även i källare. Det är faktiskt riktigt roligt att spränga. Jag är fortfarande faschinerad över att man som privatperson får handha dessa grejer, men tydligen räcker det att man fyllt 18. Funkade helt kanon för mig i alla fall...

Ja, jag skulle nog prova det nästa gång.
Dessutom skulle nog sonen glädjas mer över överbliven sprängkraft gissar jag.

/H

Om jag hade en son så skulle jag inte låtit honom förfoga över dessa laddningar. Ser ut som skott till hagelbössor ungefär och kan förmodligen orsaka stora skador vid felaktig hantering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.