G
gluecifer: Munters HomeDry 11 är ett mkt bra alternativ. 12-14000kr på Hemmabutikerna. Vanliga kondensavfuktare funkar väldigt dåligt i en krypgrund, även på sommaren. Tror inte det finns någon seriös byggkunnig som rekommenderar dig en kondesavfuktare.
5 svar · 1,5k läst
M
Magnus_Redin: Spontanidé: Rakt knäckta betongplattor lagda på höjden så den knäckta ändytan bildar en skrovlig yta och sedan lägger man dem i ett fiskbensmönster så man får samma typ av diagonala ränder som i en betonggjutning.
6 svar · 5,9k läst
D
dred: [citat] Att man vill ha en avfuktare som klarar låga tempraturer beror på att under långa perioder av året tex våren/försommaren så växlar dag och natt tempratur mycket samtidigt som krypgrunden är kall. Det innebär att fuktpåkänningen blir mycket stor. Rf dvs luftens relativa fukt beräknas i hur mycket av 1m3 luft som inehåller vatten, och varm luft inehåller alltid mer vatten än
7 svar · 9,6k läst
morsan
morsan: Om du letar runt lite på Byggahus förstasida (INTE i forumet alltså) hittar du mängder med bra artiklar och annat matnyttigt t ex detta http://www.byggahus.se/bygga/grund_undergrund.htm ;)
1 svar · 2,0k läst
M
Mats: bara du har lite gevalia hemma då ;)
4 svar · 2,2k läst
P
peksan: Lite sent inlägg kanske men; En lösning men kanske inte helt "laglig" är att höra dej för hos markägare, skogsägare om dom ska laga sina trasiga skogsvägar efter all tung och förstörande timmertransporter efter Gunrun??!!! ;).. Jag tror att det finns dom som kan tänkas ta emot asfalt som fyllning, fan det blir ju som nyasfalterat efter ett par transporter ;)OBS, jag gissar bara :D ;D
7 svar · 9,0k läst
D
drx: [citat] 650 sek + moms per timme är det verkliga priset om det nu rör sig om bil & släp. Vad sen privatkonsumenten tycker är rimligt är en helt annan sak.  :)
3 svar · 5,0k läst
S
sigpl: Tartan! Tack för dina kommentarer, det är alltid kul att få utöka sin kunskapsbank. :)
5 svar · 15,0k läst
S
Styx: Ja det är bra - tänkte väl nästan det... Då slutar jag oroa mig för det :)
5 svar · 6,2k läst
S
Sperious: Tack Gaia! Då är ju iaf träden okej. Inte mycket man kan göra då genom gissning antar jag.
2 svar · 4,3k läst
J
jonas_n: vi fick vår kontakt via KA, men det finns massor, kolla gula sidorna. För oss räckte det att han kom till byggplatsen och tittade på schaktbotten. Priset vet jag dock inte vad det blev, har inte fått någon räkning ännu. \jonas
8 svar · 3,7k läst
T
Trust: Tackar för svaret Bob, jag ska söka och finna. MVH.
2 svar · 2,5k läst
S
Soffin: Hej! Min sambo och jag ska bygga en Västkustvilla i Onsala och funderar på att använda oss av Onsala Grävarn för markarbete och grund. Är det någon som har erfarenhet av dem eller någon annan grundläggare i området?
0 svar · 2,9k läst
E
ellie: :o vill bara varna för extra kostnader vid markarbete. När vi skulle schakta hade vi inte många grävare att välja på då de flesta hade fullt. vi fick en offert på 62000:- + kosstnad för fylle som enligt grävaren skulle gå på c:a 30000:-. totalt c.a 92000:-. När vi fick räkningen gick det på 176 000:- :o. eftersom vi inte skrivit entreprenörskontrakt var det bara att hosta upp
0 svar · 3,2k läst
A
AndWig: Så kan man göra, men tänk på att inte hoppa runt för mycket på berget och borra hej vilt. Gå efter ett noga förutbestämt mönster. Bergsprängaren var inte så glad på mig för jag hade borrat sönder berget överallt. FÖRE bergsprängaren http://www.imagestation.com/album/pictures.html?id=2115455226&idx=31 EFTER bergsprängaren
14 svar · 3,3k läst
T
tomson: Tjao Har ni nått tips på hygrometer med fjärravläsning, har sett att de finns lite olika på clas olsson. /Tomson
3 svar · 3,4k läst
M
Mats: Spontant blir jag flyförb..... när jag läser sånt här. Det får sånna konsekvenser och det ska vara roligt med ett nytt hus. Att det ska vara så svårt att utforma klara tydliga avtal som inte går att missförstå från början. Ta kontakt med en jurist och be om råd där. Visst det kostar någon några tusenlappar om inte hemförsäkringen tar hand om det men det kan det ju vara värt i
1 svar · 1,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Om du menar sockelhöjd, alltså synlig del mellan marknivå till fasadens början skall/bör det var >= 30 cm. Nu är det inte många hus som har detta utan det brukar krypa ner till 10-20 cm, har själv drygt 20 cm vilket jag tyckte var "lagom". Om marken lutar från huset är det bara bra och helt i sin ordning.
1 svar · 4,7k läst
C
cc_nybygge: håller på med nybygge och pga försening med att få in elen har jag inte kunnat få igång golvvärmen i plattan förräns nu. Pratade om detta med min rörmokare och fick då till svar att jag bör sätta in värmefläktar innan jag startar upp golvvärmen för att få upp värmen i plattan och inte riskera att det uppstår isproppar etc när det är kallt ute. Är detta nödvändigt? Vilken
0 svar · 3,8k läst
U
Ulrik: [citat] Det där är ju LYSANDE! Vi har träbjälklag där vi vill placera köket och då skulle det ju vara väldigt enkelt att fixa samma lösning som du har! En lucka under spisen eller annat bra ställe. tack för tipset!
4 svar · 3,9k läst
B
byggahus@northware: Ok. Hur mycket kan man schakta egentligen? Vad kan man räkna med pris per kubikmeter bara för att fylla upp och hur långt tid behövs för att det skall 'sätta' sig innan man kan bygga på det? /j
2 svar · 3,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Varför inte en riktig pressening? Skulle ju helst vara av "kapelltyp" men denna kanske duger om du inte springer där alltför ofta: [bild] http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88138 Annars får du väl lägga en trall/plastmatta där du kutar som mest ;)
1 svar · 3,9k läst
kalleanka70
kalleanka70: Så här blev det: [bild] Kanon! Tack för synpunkterna!
14 svar · 2,9k läst
A
anaitis: Din gjutare har helt rätt, betongplintar blir mkt starka. I allmänhet är det inte hållfastheten som dimensionerar sådana plintar utan mer de praktiska hänsyn man måste ta. Tex gjutbarheten, dvs det måste vara möjligt att gjuta plintarna på ett enkelt sätt. Hållarna för balkarna måste få plats, osv. Skulle själv nog valt att anv ett tvärsnitt på 150 - 200 mm med ett
6 svar · 7,4k läst
D
djungelola: Tjena Leif! Har precis råkat ut för samma problem som du. Har du fått några bra förslag på åtgärd? Själv väntar jag på besked hur syllar och reglar ska kunna bytas ut och vad det kommer att kosta. Mittensyllen ska inte vara några problem, reglarna blir nog värre, ingjutna i plattan. Tydligen är detta ett välkännt problem för dessa typer av bygge, synd att man inte visste det
2 svar · 3,0k läst
morsan
morsan: Fler som vill slippa skotta ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0
2 svar · 2,4k läst
G
guran1: Jag gjorde dräneringen i november förra året givetvis så regnade det och marken runt huset blev väldigt trasigt och kladdigt, men en fördel att göra det innan vintern är att kylan förstör stora klumpar av jord och jorden hinner "sätta" sig innan man fixar trädgården. Guran1
5 svar · 9,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej! Kolla in Ranchns tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49963 [citat] Det är bara att räkna plintar. Ser dock ut att vara större än 150 mm. //KoW
1 svar · 3,2k läst
M
motleycrue: Ja, på byggnadskontoret har dom ingen aning, så det måste ju vara fjärrvärmeleverantören som bestämmer det. Så konstigt låter det nog inte, tycker inte jag ;)
4 svar · 4,1k läst
L
Lantmataren: Jag hade samma problem tog en gammal vanlig klinga.. Spikade fast en regel på lecan satte klingan mot den och sågade. Dammar som satan klingan blir slö men det funkar fin fin. Visst du kommer inte igenom hela lecablocket men en vanlig klinga tar 45-60mm i djup efter det samma sak på andra sidan =120mm. Vilken leca har du? det räkte inte för mig (250 sten) så jag köpte en billig tigersåg
3 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.