Grund & Markarbeten
Byggarn_X: Hej ! Följande spec fick jag från hussäljaren som har diskuterat med markentreprenören. Jag tolkar specifikationen som att allt ingår i markarbetet för att kunna påbörja plattan på mark. Förutom det så har entreprenören "muntligen" sagt att grovplaneringen av tomten ingår också. Utöver de 100000:- som de skall ha för markarbetet skall de ha 215000:- för att gjuta plattan på 110
Mats: Håller med synpunkter men det ska ned minst tre rör. Ett för el, ett före tele och skicka ned ett till för kabeltv/bredband/nått annat som kan komma att dyka upp. Rör är billigt i förhållande till grävningen
Lantmataren: Vi har inga bra erfarenheter av dem. Plintar felgjutna, avloppsrör som saknas, fel lutning på avlopp, konstiga lösningar mm. Hade bara hört bra om dem tidigare men vårta lilla område där alla anlitat dem (ca 15 grunder) har de flesta grunderna klarat sig bra men vi kan inte ge dem godkännt då de fel de har gjort är grova... Totalt sett för hela området med nöd och näppe godkännt.
larsrydell: Det är sand och åter sand... Tänkte på det där med att sänka golvet men jag antar att då måste jag gräva upp runtom hela grunden och då blir det kanske too much... Hur gjorde ni med väggarna under tiden, långa stöttor mellan väggarna eller? Antar att du är nöjd med resultatet då!!
TMC: Detta är bara under bärande innerväggar - jag har nu varit i kontakt med ett par grundentreprenörer här på orten via bekanta och dom menar att tillvägagångssättet är som det skall vara!
Milli: Vi röjde vår tomt själva. Både kvinnor och män ;) Pappa körde motorsåg och sågade alla små träd i metersbitar. De stora träden blev stockar (20-tal) som grannen körde ner till ett sågverk i närheten. Finfint virke till bra pris som man kan ha till att bygga altan etc. Riset eldade vi upp på några helger och veden släpade/bar vi ihop till en fin vedrad (ca 25 kubik). Allt i goda
Ranchn: Jag har lite bilder på denna länk http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49963/11#11 Dock inte ett 1 1/2 plans hus, men principen är den samma. Vad gäller det estetiska, så kommer jag att klä plintarna med brädor som kommer att ha en liten glipa/springa mellan varandra för genomluftningen.
trojan75: Hejsan! Jag funderar på på att köpa en carport som byggsats. Monteringen av denna är jag ganska säker på att jag klarar av att hantera själv, men jag är osäker angående grävning och montering av plintar (hela carporten ska stå på plintar, även förrådsdelen) och undrar därför om någon har ett ungefärligt pris på vad grävning och montering av plintar kan kosta för en
MrMagic: Fick tre borrhål för mina pengar, spridda jämnt längs med husets längdaxel.
surfgurun: Hur mycket? Vet ej, utvärdering har ej gjorts på mer än varudeklarationen. 20-30 % fukhalt uppmätt. Innerväggar uppreglade direkt på betong. Alltså; väggarna måste rivas, men vad ska istället användas? Stålreglar? Cellplast? Mura ny, smal innervägg? Är givetvis helt på det klara med en urgrävning och en ny, fräsch dränering. Vad, vad, vad göra? Inga spekulationer tack, det blir
AndWig: Vad är det ni ska tippa? Skanska betalar för rent berg på sin kross i farsta. Jag fick 11 kt/ton. I övrigt tror jag på att ha fler bilar, jag hade tre trident bilar som rullade totalt 24 timmar styck för att få bort mina schaktmassor och sprängsten. Se till att samordna återtransport av exempelvis mackadam.
saturnus: säkert många som har olika synpunkter på detta med att gjuta en platta, men som nämns, är det en platta till garage med eller utan isolering, tycker jag det är enklast att göra en form av spontade brädor ( 92x22--25mm) som du laskar ihop, 2 eller 3 på höjd/bredd. Om du sedan med hjälp av ett snöre och järnspett, slår ned 45x70mm (ca) med hjälp av en regäl slägga i en rak linje
zankan: Samtidigt så finns rören utsatta på VS ritningen med slingornas längd osv. Då SKALL rörentreprenören säkerställa placeringen av slingorna. Men där uppstår per automatik ett problem internt mellan entreprenörena då måttsättningen endast brukar finnas på A-ritningen. Men som sagt detta problem är intern mellan dessa 2 kontrakt och är inget du som byggherre behöver lägga energi
piloten: Du får ju sätta det i relation med hur gärna du vill ha huset: - Att du får en nedsättning av priset som garanterat täcker dina utlägg för åtgärden. - Att huset i övrigt betyder så mycket för dig.
jessica_j: hej,vi har precis fått godkänt förhands besked,vi har en tomt på en äng där det inte finns några stubbar eller ris,det är bara... gräs,problemet är att ängen lutar lite neråt,så vi misstänker att vi måste fylla upp på något sätt,vi har valt ett sjödalshus,bäckaskog,med en nyckelfärdig lösning,platta ingår men ej underarbete typ schakt,fyllning.what to do?
Per_B: De flesta betongstationer har möjlighet att utföra fuktmätning!
Per_B: Det är den kapillära stighöjden som är avgörande och den klarar ni med isoleringen. Har ni redan lagt ut grus, så kör på det annars hade jag ockdå valt singel. 10 cm är dock tillräckligt.
Bigfoot: Jag sitter och grunnar lite på det här med plintar. Jag har tänkt att förr eller senare bygga mig ett uthus på sisådär 15-20 m2. Om det ska ske enligt konstens alla regler så ska det ju då grävas till frostfritt (1,4 m här i Karlstad om jag minns rätt)...MEN jag tror aldrig jag har sett någon gräva så djupt. (Köper man färdiga plintar så är dom ju definitivt inte så långa
poiu: Står det inget tillverkar namn på folien? De borde kunna ge svar. Deb låter lite tunn för att ligga i krypgrund, vill minnas att den "vanliga" för väggar är 0,2.
CarroochMackan: Vi har stora mängder fina schaktmassor/fyllnadsmassor över på vår tomt i Segeltorp. Det är bara att komma dit och hämta!
Meg: Var nyss upp till bygget och kollade. Ser lugnt ut nu! Det snöar bara lite, lite. Byggkillarna såg lugna ut och bjöd på pepparkakor. Vilka killar, va? Alltså inga myggor och ingen öl bara lite snö och pepparkakor. :D
El_-micke: bestämma sig ?............när man kan vela sig genom livet ;D....................tänkte bara att det kunde vara bra me golvvärme...........men man vill ju inte att det ska frysa sönder om man mot förmodan inte har nåt som behöver skruvas på o de ska stå tomt ett tag ;)
thomas33: Kolla först din tomtkarta. På vår står det att det är utkörningsförbud på vissa delar av tomtgränsen.
spocks_beard: Kröp under huset några timmar igår installerade Munters Homedry-maskinen Det var dammigt och trångt som f-n så jag har gått med i viktväktarna för att kunna byta filter i framtiden i maskinen, 40cm mellan mark & blindbotten på mitten av huset Hur som helst, rekommenderad installation är att ha maskinen i ena hörnet av grunden. Slangen som returnerar tillbaka processad luft drar man
spocks_beard: Kröp under huset några timmar igår installerade Munters-maskinen Det var dammigt och trångt som f-n så jag har gått med i viktväktarna för att kunna byta filter i framtiden i maskinen, 40cm mellan mark & blindbotten på mitten av huset 8-) Hur som helst, rekommenderad installation är att ha maskinen i ena hörnet av grunden. Slangen som returnerar tillbaka processad luft drar man
MrMagic: 100:- inkl moms / ton hemkört är rimligt om du tar bil & släp. Annars +20:-/ton
ByggaNytt: Finns många fler! Backa till Startsidan/Länkguide/Isolering och surfa runt lite Köps ju (av privatperson) genom din lokala brädgård/bygghandlare. Be om en offert med vald storlek/isolertjocklek. Starttips: * Börja med att köpa t.ex boken Bygga Grund av Per Hemgren * Byggahus: http://www.byggahus.se/bygga/grund_undergrund.htm
gaia: [citat] Saltutfällningar hittar du enbart på puts och betong , på trämaterial blir det äkta mögel ;) gaia
wille_p: 150 cm hög tunna låter märkligt, är det inklusive grunden? min tunna är ovanligt hög ca 110 cm baddjup. Angånende brandrisk så sprutar det en del gnistor genom skorstenen om du använder blandved. Är oturen framme hamnar detta bland torra löv i hängrännor eler liknande. Oavsett hur du gör grunden se till att tunnan står luftat på sin botten, inte på tunnans kant. Se till att