sandhall
sandhall: [citat] Har inte det snarare att göra med standardisering (möjlighet att påverka planlösning o.s.v.) och val av standardnivå? Är t.ex. modulenthus så mycket billigare än andra hus med samma standardnivå? Är inte det intryck jag har fått (har dock inte varit i kontakt med modulenthus).
44 svar · 5,6k läst
W
waermo: Vi kommer behöva mycket fyllnadsmassor nu i vår eftersom vi ska höja vår tomt. Hör gärna av er om ni har något. Ej stora stenar. Detta är i Saltsjö-Boo Nacka. Samuel (0705-742260)
11 svar · 2,4k läst
E
Efraim: [citat] Fogskummet skall väl sitta utanför syllen, så att den hamnar på den avfuktade sidan?
4 svar · 4,8k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Visst sätter de högst troligtvis in en byggfläkt men jag skulle samtidigt hellre förekomma än att förekommas. Åk dit och skotta undan så mycket du kan och lägg sedan presseningar över grunden. När huset kommer drar du bara av presseningen och under har du en ren och fin grund.
2 svar · 3,7k läst
sandhall
sandhall: [citat] Har fått intrycket av att många utgår från det diagram som finns i denna publikation: http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf Den visar skillnaden i energibehov mellan golvvärme och radiatorer vid olika isoleringstjocklekar. Men det finns ju flera aspekter att ta hänsyn till. Många har t.ex. värmepump, och sådana skall ju helst arbeta med så
27 svar · 10,6k läst
F
Forssling: Visst, jag håller med. Om jag bara visste att det löste problemet. //Jörgen
11 svar · 18,8k läst
L
LyckeKonsult: Om det kommer att bli höga radonhalter inne i huset är inget man vet förrän efteråt... :-/ Men det är i produktionen man kan skapa förutsättningar för att minska dem i framtiden. I grusbädden under plattan lägger ni dräneringsslang i slingor och drar upp den på ett lämpligt ställe där man i framtiden kan koppla på en fläkt. Isoleringen under plattan är ju minst 200mm
2 svar · 2,9k läst
L
LyckeKonsult: Putsen är antagligen för tunn, av fel kvalitet, fel utförd, fel grundat, fel väder när det gjordes eller målad med fel färg!!! Är det något mer du vill veta? ;) Skämt åsido... vad du skall göra beror på hur dåligt putsen du har sitter och om du har lagt på färg eller inte. Kontakta en murare och be om ett förslag, när du fått förslaget så ring mig ;D, nej bestämmd då om det
4 svar · 4,1k läst
P
poiu: Det är jag som är fel ute. Vad jag menar är färdiga väggelement och så vidare. Någon av de där med pulpettak.
10 svar · 4,1k läst
sandhall
sandhall: Är mycket nöjd med vår entreprenör (med reservation för att vi inte fått slutfakturan än). Har en mycket besvärligt tomt och de har gjort underverk med den (den blev mycket bättre än vi någonsin trodde den kunde bli). Se vår byggblogg för att följa arbetet. Bramark Entreprenad (representerar Lerbergs Entreprenad). Det var vår hustillverkare (OnsalaVillan) som rekommenderade dem.
1 svar · 3,5k läst
D
dehnbom: 34000 kr är vad man får betala om man låter någon annan göra jobbet :'(. Men du kan lätt göra det själv och komma undan med max 15000kr. Att lägga plast och täta ventiler samt ställa in en avfuktar är inget svårt. Lägg in en fukt mätare så du kan se hur nivåerna ligger och kanske justera eventuell rördragning. Om du ringer munters får du godaråd samt tillgång till bra
1 svar · 6,9k läst
T
tartan: Du skall lägga dränering runt grunden utvändigt. Så djupt ner att underkant på grundstenarna inte når till överkant på dränerimgsrören. Ingen dränering under bjälklaget. Dränerar du med rör under grunden, kommer du samtidigt att få vatten rinna under grunden=inte bra. Singel och plast ända ut till grunden blir bra. Tartan
1 svar · 2,2k läst
T
tartan: Plast hela vägen och upp på grunden. Finns det risk att vatten kommer in under grunden, så kan man punktera plasten på ett par lågpunkter så att det inte blir något stående. Tartan
1 svar · 1,9k läst
T
tartan: Kolla i HUS.ama Tartan
1 svar · 3,2k läst
P
poiu: Någonstans har Pasta lagt ut ett inlägg om de nya BBR, där finns även ett inlägg om passivhus kolla vad de skriver där.
6 svar · 575 läst
B
Bobbyofswe: Oj...vilken gammal tråd som dök upp. Ja...det blev södertälje betong och avjämning. De gjorde ett grymt bra jobb...är mycket imponerad. Höjskillnaden som kvalitetsansvarige uppmätte handlade om några millimetrar över hela plattan.
4 svar · 2,7k läst
J
Judoubbe: en vanlig platta på mark kostar ca 1500 kr kv2 med golvärme... priset innehåller viss del grus.. vid behov av mer grus debiteras detta som extra... kolla med firman va som ingår.
1 svar · 1,1k läst
J
Judoubbe: ända anledningen till att ha 200 betong är om man har dåligt pålat..150 räcker om de e normala förhållanden.och 250 i voterna.. om ja inte kommer ihåg helt fel.
4 svar · 1,7k läst
J
Judoubbe: om du tänker färdig golvhöjd i källaren och lägg till 30cm för grunden och sen minst 15 cm för mackadam. glöm ej dreneringen. tänk på att eventuella avlopp ska ner under detta.
1 svar · 2,9k läst
J
Judoubbe: räkna med ca 1500 kr kv färdig platta på mark med golvärme...
2 svar · 2,5k läst
J
Judoubbe: de e nog inga problem med en bandare. om du e osäker ta dit en gräv firma de bedömmer detta. de kommer och kollar utan att de kostar. om du lägger fram snacket rätt :-)
4 svar · 3,3k läst
J
Judoubbe: va du än gör anlita inte designhus ab har mycket dålig ärfarenhet av dessa
2 svar · 1,0k läst
sandhall
sandhall: [citat] Om det står att grundläggning inte ingår så ingår troligen varken markarbeten eller grund.
2 svar · 4,3k läst
chris47
chris47: Vad är det för träd? Lövträd skulle jag inte vara det minsta orolig för. Tallar är mindre känsliga än granar som har ytväxande rötter. Är det rejäla bamseträd eller mindre? Även ett relativt stort träd som faller på ett hus ger normalt endast lindriga skador såsom spräckta pannor eller knäckta vindskenor och stuprör. /CC
3 svar · 1,9k läst
chris47
chris47: Bra information hittar du här. http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf * Jag hade tänkt att gjuta in ett vinkeljärn vid garageporten. Hur gör man detta? Ska man fixera vinkeljärnet i armeringen då? Hur gör man i så fall detta? Jag fäster järnen med bultar rakt genom kant elementen. Se till att skava bort frigolit runt alla järn så den fäster ordentligt i betongen. Använd ett
4 svar · 10,2k läst
chris47
chris47: En god början är att läsa denna broschyr. http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf /CC
1 svar · 4,7k läst
L
Linnex: Har ritat färdigt hur jag önskar bygga till där hemma. Bifogar bild på vinkel som byggs utmed befintligt garage. Men nu när jag tittar på konstruktion av grunden så blir jag lite fundersam. Den befintliga grunden till huset är torpargrund. Garaget är en gjuten platta. Utbyggnaden hade jag tänkt göra som det befintliga huset och göra som torpargrund men blev nu fundersam. Om jag låter
0 svar · 4,7k läst
·
M
Mats: Jag skulle göra egna plintar i detta fall iom att lera och fukt= klar risk för att det rör sig i synnerhet vid tjälllossningen. Det finns dock stolpskor som är justerbara i höjd. Dessa tycker jag verkar lämpaed för denna uppgift
3 svar · 2,7k läst
Starfighter
Starfighter: Maskin: Hilti TE-905 Ska ni köra en kortare period kan ni hyra, annars köp en begagnad på blocket så kan ni hålla på och småpula lite då och då. När du är färdig är det bara att sälja den för samma pengar. Klarade jag 30 kvadrat ensam så klarar ni 60 utan problem. Det tunga är att få ut allt som man bilar och gräver bort. Jag betalade runt 60 kr/kvadrat för 100 mm isolering.
2 svar · 3,6k läst
B
Bjornannica: Tänkte höra om det är någon som kan säga vad som är ett rimligt pris/m2 på att göra en garageuppfart? Grävning och material.. Vi vill ha vitt gårdsgrus... Mvh Björn
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.