Jag har letat efter likande frågor men inte hittat någonting, så jag provar med en fråga här.
Vad är den generella uppfattningen om tomter anlagda på ganska nyligen brukad åkermark (lerjord). Man slipper ju iofs sprängning och sånt. Men är åkermark optimalt underlag eller besvärligt?
Det skulle vara kul att höra några exempel på vad husbyggare som byggt på "åkermark" fått för kostnader för extra schakt/fyllning.
Vad är den generella uppfattningen om tomter anlagda på ganska nyligen brukad åkermark (lerjord). Man slipper ju iofs sprängning och sånt. Men är åkermark optimalt underlag eller besvärligt?
Det skulle vara kul att höra några exempel på vad husbyggare som byggt på "åkermark" fått för kostnader för extra schakt/fyllning.
Hej!
Det är inga problem att bygga på åkermark. Det medför enkla markarbeten eftersom det i princip bara är att skrapa av matjorden, packa marken, på med geoduk, singel osv. SÅ det är smidigt. Man bör ju ha lite koll på att det inte är nån sank eller rörelserik mark.
Det är inga problem att bygga på åkermark. Det medför enkla markarbeten eftersom det i princip bara är att skrapa av matjorden, packa marken, på med geoduk, singel osv. SÅ det är smidigt. Man bör ju ha lite koll på att det inte är nån sank eller rörelserik mark.
Hoppar på tråden eftersom jag har samma funderingar.
Tänkte bygga ett garage på åkermark men är osäker på hur det ska grundläggas. Gjuta platta är ju självklart, men hur mycket ska jag gräva ??
Har grävt några provgropar och hittar då ett lager matjord och under det ett något som liknar lera eller silt (som inte vattnet rinner igenom) och ytterligare längre ner verkar det kunna vara ännu lösare mark.
Marken rör sig rejält mycket av tjälen, gissningsvis ca 2dm uppåt på vintern.
Vad är rekommendationen här?
Min första idé var att ta bort matjorden ner till lera/silt -lagret och där lägga dränering + geoduk och sedan fylla upp med singel.
Andra ideér ?
Tänkte bygga ett garage på åkermark men är osäker på hur det ska grundläggas. Gjuta platta är ju självklart, men hur mycket ska jag gräva ??
Har grävt några provgropar och hittar då ett lager matjord och under det ett något som liknar lera eller silt (som inte vattnet rinner igenom) och ytterligare längre ner verkar det kunna vara ännu lösare mark.
Marken rör sig rejält mycket av tjälen, gissningsvis ca 2dm uppåt på vintern.
Vad är rekommendationen här?
Min första idé var att ta bort matjorden ner till lera/silt -lagret och där lägga dränering + geoduk och sedan fylla upp med singel.
Andra ideér ?
Jag tycker du ska höra lite med byggnadsnämnden vad de vet om markförhållandena.
Tala sedan med en geotelnisk konsult om det behövs.
Är markförhållandena riktigt dåliga så är det pålning eller möjligen kompensationsgrundläggning som gäller.
(silt är fin sand. Man ska kunna skilja på silt och lera genom att silt krasar mellan tänderna men inte lera. Jag vet inte om det är sant.)
Tala sedan med en geotelnisk konsult om det behövs.
Är markförhållandena riktigt dåliga så är det pålning eller möjligen kompensationsgrundläggning som gäller.
(silt är fin sand. Man ska kunna skilja på silt och lera genom att silt krasar mellan tänderna men inte lera. Jag vet inte om det är sant.)
Kan man få ut 1 mm sammanhållande sträng mellan tummen och pekfingret är det
styv lera eller mycket styv lera.....
Trådtjocklek i mm Jordart Lerhalt i %
4 mjäla -
3 leriga jordar 5-15
2 lättlera 15-25
1.5 mellanlera 25-40
l styv lera 40-60
< 1 mycket styv lera > 60
styv lera eller mycket styv lera.....
Trådtjocklek i mm Jordart Lerhalt i %
4 mjäla -
3 leriga jordar 5-15
2 lättlera 15-25
1.5 mellanlera 25-40
l styv lera 40-60
< 1 mycket styv lera > 60
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Skulle det vara jag skulle jag vara väldigt nogrann med att undersöka förhållandena. Beställ en geoteknisk undersökning innan du börjar med något annat.
I bekantskapskretsen har jag ett par vars hus (platta på mark) byggt på just f.d åkermark råkat ut för sättningar. Detta var sättningar som hade sitt ursprung under singlet som jag förstod det.
Det är också risk för att man måste påla och påla och påla. Mycket åkermark i Västmanland till exempel är lite farlig på det sättet.
I bekantskapskretsen har jag ett par vars hus (platta på mark) byggt på just f.d åkermark råkat ut för sättningar. Detta var sättningar som hade sitt ursprung under singlet som jag förstod det.
Det är också risk för att man måste påla och påla och påla. Mycket åkermark i Västmanland till exempel är lite farlig på det sättet.
Hej
vet du något mer utförligt om vad som hänt när det blev sättningar, hur många år,
garanti, vem som gjort jobbet husfirma?Det skulle vara intressant och höra.
Bara för att en geotekniker kommer och bedömmer saken på plats så är ju det
ingen garanti för vad som verkligen kommer att hända.
Alltså det är alltid bra att ta reda på så mycket själv som möjligt innan man sätter
igång processen.... :
vet du något mer utförligt om vad som hänt när det blev sättningar, hur många år,
garanti, vem som gjort jobbet husfirma?Det skulle vara intressant och höra.
Bara för att en geotekniker kommer och bedömmer saken på plats så är ju det
ingen garanti för vad som verkligen kommer att hända.
Alltså det är alltid bra att ta reda på så mycket själv som möjligt innan man sätter
igång processen.... :
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag skulle kunna ta reda på mer men det jag vet är att problemen kom efter bara ett par år.
En geotekniker kommer förhoppningsvis inte bara och tittar.
En borrning visar tydligt hur markförhållandena är.
En geotekniker kommer förhoppningsvis inte bara och tittar.
Behöver ett förtydligande här för att jag ska förstårobocop skrev:
Om jag förstår rätt:
Ta materialet, vad det nu är, mellan tummen och pekfingret, tryck ihop och dra isär och då ska det bli en sträng som man mäter bredden på ?
Hur lång blir denna sträng?
Provsmakning verkar ju också vara ett alternativ
Ska se om jag får loss något nu när tjälen lagt sig.
hallå hallå,
tänkte också spinna vidare lite på denna tråden...
Vår tomt ligger på en rullstensås som man odlat bete på
och vi hade lite funderingar på att höja tomten med lite
shaktmassor....vad tror ni om det?
Kan det bli några problem och hur ska man gå
tillväga... :-/
Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
Pontus & Jessica
tänkte också spinna vidare lite på denna tråden...
Vår tomt ligger på en rullstensås som man odlat bete på
och vi hade lite funderingar på att höja tomten med lite
shaktmassor....vad tror ni om det?
Kan det bli några problem och hur ska man gå
tillväga... :-/
Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
Pontus & Jessica