Hej!

Det är så här, jag har en tomt som jag vill bygga ett 1 ½ plans hus på men vet inte vart jag ska börja! :-/

byggrätten på tomten är 80kvm + 10 %, 4 m till tak (inte taknock)

Tomten är sluttande, och jag vet inte vart huset lämpligen placeras bäst samt vad jag själv tycker är bra, antingen så kommer jag få spränga berg (om jag bygger uppe på "toppen" ) eller så kommer jag få fylla ut (om jag bygger "nere")...

Sen så måste jag ju veta vart jag FÅR bygga också!

Jag har ingen brådska med att börja bygga så jag hade tänkt börja i sommar med att gräva ut/fylla ut, men vad ska man börja med?

Så frågorna är:

1) Måste ju ha bygglov så jag vet vart jag får bygga, eller?

2) En geoteknisk undersökning så jag vet om jag kan börja gräva?

3) Anlägga enksilda avloppet först kanske?

4) hur långt ner måste man gräva om man ska gjuta platta??

Den fina kalle anka-bilden visar tomten i höstas... träden som är markerade med röda kryss är borta,
den blåa streckade linjen anger höjdskillnad på det gröna "husets" olika ändar...
vad ska man göra?

Många frågor finnes....Bra svar sökes...  

• anka3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några reflektioner:

Ska du riva det andra huset?

80 kvadrat är inte så mycket, att bygga ett suturänghus ger eventuellt möjligheten att knöla in en källare och 1 1/2 plan. Och det ger ju ganska mycket mer yta, men det här handlar om att lusläsa detaljplanens bestämelser.

Berget går i dagen vad jag kan se, så vad som gäller är väl att unvika sänkor där det rinner vatten, eller spränga bort ev. problem.

Det andra huset får stå tills det nya är klart, det är nämligen bara 40kvm vilket faller inom byggrätten 80kvm huvudbyggnad + 40 kvm sidobyggnad.
Men sedan ska det rivas!
tidsperspektivet jag har är att det "stora" huset ska stå klart om 2-3 år...

jo 80kvm är inte mkt men det räcker till flertalet 1 ½ plans hus jag har kikat på som ligger på 85kvm i byggyta. Det ger en total bostadsyta på ca 125-135 kvm vilket räcker!

Berget jag nämnde är inte med på bilden bilden är tagen mitt i sluttningen .

Hemmakatten
PÅ detaljplanen ser du om någon del av tomten är "prickad". Dvs på prickad mark får du inte bygga, men undantag görs alltid då och då. Hur stor är tomten?
Det är inte så att det lilla huset står på en plats där du ev. vill bygga nya huset?

För att kommunen skall bevilja bygglov måste du ha tillstånd för en godkänd avloppsanläggning. Detta tillstånd kan du söka nu eller i samband med bygglovsansökan. En fördel med att söka det i förväg är att du då vet om det går att anlägga avlopp på tomten och slipper lägga ut pengar på bygglovet i onödan ifall det inte går. Men du hade ju en annan tråd om avloppet, så den tillstånddelen är kanske redan löst?

Kommer nu återigen tillbaka till min käpphäst om att anlita arkitekt. Framförallt med en tomt som inte är helt plan och där det inte är självklart var huset skall ligga eller se ut är det mycket värt att få professionell hjälp. Dessutom har du ju en begränsad byggyta att utnyttja. En arkitekt är utbildad att se möjligheter med alla tomter och kommer att kunna rita ett hus som på alla sätt passar in på tomten och med en planlösning som ger dig bästa utnyttjandet av huset. Tror att det är svårt att hitta ett kataloghus som passar. Dessutom har du ju funderingar på sluttningshus, 1½planshus mm. Det är inte alltid det är det bästa att spränga bort en massa mark för att kunna bygga ett hus på platta. Tomten blir otroligt förstörd och det finns helt säkert möjligheter att få ett hus som anpassar sig till tomten och inte tvärt om. Placeringen av vårt eget hus är helt perfekt med optimal utsikt och tillgång till soliga platser runt om. Men det blev på en plats på tomten som vi själva från början inte alls hade tänkt oss eller ens trott att det var möjligt att bygga på.

tomten är 2100 kvm, båda byggplatserna jag har sett ut hittills är icke-prickade områden...

Njae avloppsfrågan är ju inte riktigt löst än, kanske ska börja med det, ta över geologen som får göra en geoteknisk undersökning av byggplatserna med på engång för att se vad det är för någe under marken...

Med en så stor tomt så ska man nog hålla framtida avstyckning i huvudet vid val av byggplats.

Vad gäller arkitekter så tja grannens arkitekt "anpassade" tomten efter huset och inte tvärt om. En verkligt sorglig sak, för de sprängde sönder en fin bergstomt för att bygga ett inte alls anpassat etagehus istället för att utnyttja tomten på ett snyggt sätt.

Påpekandet om källare var dels för att jag är lite fanatisk med att man "ska ha" källare, men också för att jag trodde att 80 m2 var total yta och då hade det blivit problem med garage. Men för att framhärda, varför inte dubbelgarage, verkstad och grovkök i källaren. Det är helt otroligt vad prylar man vill "dumpa" ngn stans.

njae avstyckning kommer inte på tal här då vi har 3 st hundar, snart 4, som gärna har lite yta att ränna runt på!

ta försöka hinna ta lite uppdaterade bilder på tomten i helgen så att man ser bättre hur det ser ut.

här är en uppdaterad bild av tomten, tagen från den högsta punkten, dock inte längst bak på tomten...

• sn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är inte källare ett väldigt kostsamt tillval?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.