Grund & Markarbeten
Linet: Vi köpte också en plan trädgårdstomt där det stod ett litet hus. När huset var rivet och grävaren hade grävt ner till berget under där vårt hus skulle ligga visade det sig att på ett ställe stack berget upp (precis under gräsmattan så att det inte syntes) vilket ledde till att vi fick spränga eftersom grannarna hade problem med vår bygghöjd och vi lovat dem en viss höjd. På
tstorm: Ja, naturligtvis. Platta på mark är nog inte så jäkla festligt om avloppsrören ligger lite i spänn och spricker efter 3 år... bara att knäcka upp vardagsrumsgolvet och flytta in på hotell i några månader ;)
Matarese: Beställde 2 stycken grovhuggna granit block på 1x0,5x0,2m till jobbet (ben till ett bar/bord med tjock glas skiva) de kostade 2000 kr +moms styck och kommer från Kina pga att det var betydligt billigare än svensk sten.
Severus: Har hört från flera entreprenörer och husföretag att de rekommenderar en undersökning för att vara på säkra sidan. Om man behöver spränga eller påla. Kan bli dyrt om man mitt under hela kalaset upptäcker att man behöver spränga. Ska kosta ca 8-10.000:- har jag fått höra.
Strixx: [citat] Det var makadam 8-16 vi beställde. Vi har de absolut bästa tänkbara förhållandena på vår tomt! 4 cm prima matjord på toppen och under det ligger det meter av primaste grusen. Det gick bara åt 5 ton till att ha under plintarna, och de resterande 5 tonnen och kanske 20 till ska vi ha som dränering inne i grunden och runt grunden. Vi räknar med ett lass 8-16 makadam är 10 ton,
chris47: Hur litet pratar vi? Du kan absolut ha en diameter som är lika med tjockleken på väggen och mer därtill. /CC
sigpl: Är huset gammalt ? Har det satt sig "stabilt" av ålder eller kan man tro att underarbetet är dåligt och risk finns för nya sättningar? Är så fallet blir det troligtvis ett extremt dyrt kapitel. Annars är det ju bra mycket billigare att åtgärda symptomen genom att räta upp golven inomhus. Jag skulle i vilket fall ta ett snack med kommunen om markförutsättningarna där huset är
Lena_Linder: Suveränt! Nu bär det iväg till byggmarknaden på lunchen. Tack så mycket för dina råd. [smiley=dankk2.gif] Tänkte även be om råd med murningen av underdelen till spisen, under vilken forum-kategori tror du det kan platsa? Mvh Lena
steelis: Undrar om det är någon som vet företag som kan gjuta platta i gästrikland? (Sandviken)
Bob_the_builder: Om man ska använda balken som enda upplag så misstänker jag att det skulle behöva räknas på lite närmare. Det enklaste annars är att gjuta en platta i grunden, ca 1x1 meter och sedan mura ett fundament med lecablock ända upp till nivån för färdig golv . Hålrummet i fundamentet kan ev fyllas med betong (ev med lös leca som ballast). Bottenarean på spisen påverkar naturligtvis
robocop: Marklutning och grundvatten följer varandra och att allt grundvatten leder till en sjö och till sist havet. En sjö är inget annat än grundvatten. Om man betänker detta innan man dränerar tomten och ser möjligheter med en lagom fuktig jord bra för gräs maskar och växter ;D
AndWig: Hej Vi bygger ett sutteränghus med en platta på 80 kvm. Vi har sprängt bort ca 200 kubik berg. Jag betalade totalt 450 kr/enhet inkl utlastning på lastbil eller fritt på tomten. Det slutatde på en summa av exakt 100.000 kr inkl besiktning av omkringliggande fastigheter. Utöver detta betalade jag ca 55.000 kr för att köra bort berget och för att köra dit makadam för plattan (ca 50
poiu: Om du söker på forumet så hittar du nog en förklaring på varför krypgrunder får problem, och då förstår du nog varför man inte ska göra som du föreslagit.
poiu: Måste ni inte spränga i alla fall? Vad blir extra kostnaden för att spränga ur för sut.? När det gäller högsta höjd så ta hjälp av ngn som verkligen kan, för det där är en djungel beroende på ålder på detaljplan. 5 meter brukar vara till takfot så med lite trixande borde ni kunna bygga 2 vån sut. med inred vind, men kolla noga.
Magnus_Nordmark: Hmm, alltså de flesta hustillverkare använder sig av platta som grundmetod. De enda jag vet på rak arm som INTE gör det är Modulenthus och Hjältevadshus. Annars gör de flesta det. Det är inte hustillverkaren som bestämmer om du ska ha golvvärme eller inte i plattan, det gör DU, oeroende av husmodell. Och vad menar du? Visst kan det bli fukt, men det får inte anläggas hus utan att
ByggaNytt: Kan ju bero på att husen måste anpassas efter hur tomten/marken ser ut. Skall det vara sutteräng med platta/murade väggar eller kanske pålad platta...
AndWig: Jag sprängde 170 kubik och betalade inkl besiktningar av tre fastigheter samt utlastning av sprängstenen exakt 100.000 kr, vilket jag tycker är ett ganska rimligt pris. Därefter tillkom transportkostnader. Jag hade tre tridembilar som gick under en och en halv dag ungefär. De tippade in berget på krossen och hämtade singel för källar plattan på 80 kvm, detta gick på ca 50.000 kr.
Bob_the_builder: Utgår att det rör sig om ett villabygge och att stenkistan är till för dagvatteninfiltration. Rätt? Stenkistan kan utföras som en grop (ett par kubik) som kläs med geotextil, fylls med makadam 16-32 och sedan täcks med jord. Det är alltså viktigt att det inte kommer in jord i makadamen.
Lotta-J: Vi har begärt ett möte där de ska få redovisa sin mängdberäkning och alla vågsedlar. Tycker inte att volymer är så svåra att räkna på så det borde bli så fel. Jag återkommer...
carle: Jag betalade för mina markarbete ca 300´. 150 kvm inkl vattenburen golvvärme. Dag och drän och 300 mm fyllnadsmassor ( som inte räcte långt!) Så lägg på 30´ för extra fyllnadsmassor så har du ett riktpris att gå på. //Johan
Eld: Strunta i att bygga en ny trapp. Gör en lucka i golvet istället. Det blir mycket enklare och billigare. VVS installationerna behöver du inte komma åt särskilt ofta.
LyckeKonsult: Jag tror att du skulle kunna följa den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16953 annars skulle du säkert kunna lägga ca 15cm cellplast och göra en gjutning eller spackling på toppen. Anpassa isolertjockleken till behovet av tjocklek på kakan. Tyvärr har jag ingen uppfattning om priset, men mycket av detta skulle man ju kunna göra själv... ta ut det gamla och lägga
LyckeKonsult: Det beror på hur väggarna är armerade, hur långa de är, vad du har för bjälklag, hur väggarna sitter fast i plattan om du har mellan väggar och vad de är byggda av... som du ser går det inte att svara på frågan så lätt... ta reda på så mycket som möjligt och prata med en konstruktör. Ett litet tips på vägen om det blir aktuellt att förstärka, som konstruktören kanske inte
poiu: Det finns granit i skivor i olika varianter för beklädnad. Sedan finns det sådana där stapelmurar som man kan armera och fylla med betong som har granit sidor. De var så dyra att priset inte fanns uppgivet på utställningen. Köp lite smuggelsprit och snacka med en grävare, och kör samma grej som ovan.
AndWig: Jag bygger i egen regi och har precis sammanställt fakturorna på källarplattan ca 80 kvm. - Sprängning (170 kubik), besiktning, utlastning av sprängsten samt servisgrav 15 m: 101.000 kr - Borttransport av sprängsten (28 lass tridembil inkl vintertillägg och helg OB) samt utkörning av makadam 16-32ca 200 ton samt rörgravsgrus ca 40 ton: 59.000 kr - Alba grund balkar, armering, isolering
hazzzard: ja vi har en murstock med en riktigt stor öppen spis i den änden som har satt sig mest .....kan kanske vara en orsak? men vinkelbyggnaden har ju ochkså satt sig och den är ju bortanför normala huset om man säger så.......
Martin_p: Tack för alla svar, men jag tor jag löst det nu. Hittade en konsult som min kontakt på byggnadsnämnden efterträdde, så han borde ju veta vad som gäller... bara att hoppas han blir billig med..:) Så nu är bara problemet att hitta nån som kan göra det fysiska arbetet med grunden här i Norrköping, villket inte verkar helt lätt direkt... Nån som har bra tipps på mark/grund firmor?