3 227 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Fuskat med dränering??
I min källare har jag ganska mycket putssläpp men det är torrt överallt förutom på en kortsida i källaren,, där golvet och väggen går ihop är det några blöta fläckar, det är ca 7 år sen det är dränerat så det borde väl inte släppa in fukt än på 10/15 år minst..
Så jag antar ätt det är någon miss med dräneringen??
Så jag antar ätt det är någon miss med dräneringen??
börja med att gräva upp där du har problem de e inte förens du har sett hur de ser ut som du kan veta om de räcker.. men de finns nog ganska stor chans att de räcker me de... har du spolat rent dreneringen? du kanske har stopp där på den sidan av huset..
Tyvärr är det så också, att man inte funderar över dräneringen förrän det är för sent= en skada visar sig. Det är ganska vanligt att t ex. tegelrör hamna vid sidan om varann med årens lopp. Men det största problemet med tegel eller cementrör i mark är nog rötterna från vissa träd, som söker sig dit.
Du bör ha en uppsamlingsbrunn där dränering och stuprör ansluter till röret ut till kommunens dagvatten. Kontrollera vattennivån i brunnen så att det inte finns något stopp, bör inte vara så men försöker tillämpa "systematisk felsökning"
.
Jag förutsätter sedan att du har spolbrunnar för dränering då den är omgjord ganska nyligen. Prova att spola i dessa brunnar och men även i stuprören med en vanlig vattenslang, ett och ett, och kontrollera att det kommer vatten i uppsamlingbrunnen.
Det kan även vara ett rören för takavvattninegn som gått sönder eller separerat i en skarv.
Jag gjorde om dräneringen+pordrän för nästan 20 år sedan och har inga problem,utan hoppas på att jag inte ska behöva gräva mera. Problemen då var inte dräneringen, tegelrör, visade det sig utan helt igensatta betongrör till takavvattning, men dina blev väl bytta till plast när dräneringen byttes.
Jag förutsätter sedan att du har spolbrunnar för dränering då den är omgjord ganska nyligen. Prova att spola i dessa brunnar och men även i stuprören med en vanlig vattenslang, ett och ett, och kontrollera att det kommer vatten i uppsamlingbrunnen.
Det kan även vara ett rören för takavvattninegn som gått sönder eller separerat i en skarv.
Jag gjorde om dräneringen+pordrän för nästan 20 år sedan och har inga problem,utan hoppas på att jag inte ska behöva gräva mera. Problemen då var inte dräneringen, tegelrör, visade det sig utan helt igensatta betongrör till takavvattning, men dina blev väl bytta till plast när dräneringen byttes.
Jag pratade med den förra ägaren nyss o han sa att det inte finns någon uppsamligs brunn eller spolbrunn,, Och stuprören har släppt ut vattnet vid ca 30cm ifrån huset, dvs att stuprören går inte ihop med dräneringsrören.
Jag ska försöka o få det här till ett dolt fel så inte jag behöver stå för kostnaderna.. Är det någon som har några tips om hur jag ska gå tillväga med det,, tex företag som kan kolla om det är en dräneringsmiss eller inte vilka jag ska prata med osv... HUR SKA JAG GÖRA???
Jag ska försöka o få det här till ett dolt fel så inte jag behöver stå för kostnaderna.. Är det någon som har några tips om hur jag ska gå tillväga med det,, tex företag som kan kolla om det är en dräneringsmiss eller inte vilka jag ska prata med osv... HUR SKA JAG GÖRA???
AndersS skrev:Du bör ha en uppsamlingsbrunn där dränering och stuprör ansluter till röret ut till kommunens dagvatten. Kontrollera vattennivån i brunnen så att det inte finns något stopp, bör inte vara så men försöker tillämpa "systematisk felsökning".
Klicka här för att svara