Bor sedan 3 år i ett 40-tals hus med källare. I c:a 4 mån har jag haft en plastskiva liggandes på det målade betonggolvet i källaren. När jag lyfte på skivan fanns det fukt under den och målarfärgen hade släppt. Är det normalt att det tränger upp fukt från betonggolv eller är det här något som bör åtgärdas? Jag har tygmattor på andra ställen i källaren bla precis bredvid plastskivan och där märks ingen fukt.
Snälla - om ngn som läser det här har kunskap - hjälp mig med råd om vad jag skall göra. Vart vänder jag mig om jag vill ha besiktning avseende på fukt?

Novisen med huset

Det är inget konstigt det du råkat ut för.
Om det är ett problem eller inte beror ju på hur du använder källaren.
Du ska däremot absolut INTE limma täta mattor mot golvet. Helst inte limma ngt alls.
Vill du ställa en stor låda på golvet så ställ den på en bit platonmatta.
Vill du inreda källeren så talar vi om mycket mer jobb.

Om du söker på forumet om platta på mark så får du nog en massa svar och länkar.
För det du i praktiken har är en (förmodligen ganska tunn) platta på mark utan ångspärr och isolering.

Tack för info. En stor sten föll...... Skall läsa vidare - vi har planerat att låta inreda ett duschrum i källaren och det är som jag förstår av ditt svar förenat med extra arbete.

hälsar
novisen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.