Inför sommarens garagebygge:

Var först inne på att mura LECA men börjar istället rikta in mig på att bygga form p.g.a. att det kanske är lättare att få den i våg. (?)
Frågan som dök upp (och som jag inte funnit något riktigt svar på) är hur man gör med isoleringen i ytterkant? Ställer man den i formen och sedan biter den fast i betongen? Ett varv LECA blir det ovanpå, men hur gör mad med putsningen då?
Nät mot isoleringen, eller? Då blir det ju genast lite krångligare...

Vill mitt i plattan ha en förstärkning för ev. framtida billyft samt bärande stolpar för loft.
Går det att helt enkel göra ett "dike", lika tjockt som kantbalken och armera likadant, tex. 2x2 12mm?

/V.h Linus

Varför skulle det vara lättare att få betongväggar i våg?? När man murar måste man ju givetvis ställa upp riktreklar i hörnen och använda murarsnöre. Det finns utförliga instruktioner länkat här på forumet. Dessutom är det ett rätt saftigt formningsarbete om du vill gjuta väggar. Du kan kanske hyra formelement, kan vara värt att undersöka. Gjutna väggar kan kännas lite "overkill" för ett vanlgit garage..

Ja du kan göra förstärkningar i plattan precis som med kantbalkarna. Japp.

Nja... Jag ska inte gjuta en bunker...

Jag tänkte på att göra formen till plattan i LECA, eftersom den ju ska ha en "viss isolerande effekt". Men tänkte sen att cellplast skulle vara bättre mot köldbryggan samt att en form ju går att mickla med tills överkanten är bra. Men som sagt, hur blir det med putsen?
Tycker kantelement är lyx (dyrt)

Eller ska jag inte bry mig om köldbryggan? Ska jag överhuvudtaget isolera om jag tänker mig att endast ha "grundvärme" (plusgrader) i garaget?
Är det bättre att lite värme läcker ner i marken?

Jag missuppfattade nog dig lite, men nu är jag med på hur du menar. Mellanvarianten är att du använder "vanliga" kantelement, alltså inte L-element utan cellplastskivor med puts på. De håller du på plats med en enkel glesform.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.