5 329 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Dagvatten
Mitt hus är byggt -40 och jag håller för närvarande på en nödvändig dränering. Har lite problem ang bortledning av dagvatten. Innan dräneringen forslades vattnet bort via det kommunala avloppet, men det får man väl inte göra längre. Har funderat på att göra ett par stenkistor, men läst på andra ställen på forumet att man inte ska använda sig av den metoden om man har mycket blålera, och det kan man lugnt säga att jag har. Närmsta dagvattenbrunn ligger mitt på en parkeringsplats som ligger bredvid min tomt, så det känns inte aktuellt.
Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska leda bort dagvattnet. Är enda lösningen att leda bort vattnet ovanför marknivå ?
Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska leda bort dagvattnet. Är enda lösningen att leda bort vattnet ovanför marknivå ?
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
[quote author=royal link=1153735432/0#0 date=1153735432]Mitt hus är byggt -40 och jag håller för närvarande på en nödvändig dränering. Har lite problem ang bortledning av dagvatten. Innan dräneringen forslades vattnet bort via det kommunala avloppet, men det får man väl inte göra längre. Har funderat på att göra ett par stenkistor, men läst på andra ställen på forumet att man inte ska använda sig av den metoden om man har mycket blålera, och det kan man lugnt säga att jag har. Närmsta dagvattenbrunn ligger mitt på en parkeringsplats som ligger bredvid min tomt, så det känns inte aktuellt.
Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska leda bort dagvattnet. Är enda lösningen att leda bort vattnet ovanför marknivå ?[/quote]
Har samma problem då mitt dagvatten ligger på avloppet. Jag var och pratade med en på kommunen och han sa att man inte skulle koppla den nya dräneringen och rännorna på avloppet igen och att de skulle komma och gräva dagvatten fram till min tomtgräns då det finns dagvatten på gatan nedanför. Det här var för nästan 3 månader sedan och nu ska jag börja gräva och kommer att koppla in allt på avloppet igen eftersom de inte har dykt upp ännu. Så koppla du ditt på avloppet igen så slipper du krångla med kista eller annan lösning.
Skulle vara tacksam för tips om hur jag ska leda bort dagvattnet. Är enda lösningen att leda bort vattnet ovanför marknivå ?[/quote]
Har samma problem då mitt dagvatten ligger på avloppet. Jag var och pratade med en på kommunen och han sa att man inte skulle koppla den nya dräneringen och rännorna på avloppet igen och att de skulle komma och gräva dagvatten fram till min tomtgräns då det finns dagvatten på gatan nedanför. Det här var för nästan 3 månader sedan och nu ska jag börja gräva och kommer att koppla in allt på avloppet igen eftersom de inte har dykt upp ännu. Så koppla du ditt på avloppet igen så slipper du krångla med kista eller annan lösning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Som sagt; snacka med kommunen. Vissa kommuner VILL ha dagvatten till sina avlopp.
Det är nog inte lätt att bli klok på vad kommun vill, eller menar. Men visst ställdes krav på villaägarna att dagvattnet skulle ledas ut i kommunens dagvattennät. Man hann väl inte med alla gånger (från kommunen) att bereda möjlighet till inkopplingen, vilket medförde att dagvattnet hamnade i spillvattenledningen. Detta ledde till en extra kostnad för reningsverket, då man nu även fick rena dagvattnet?? Jag tycker man kan ifrågasätta hela resonomanget, om att leda bort allt dagvatten från tak, vägar/gator, torg, parkeringsplatser m.m. Har man möjlighet, är det nog lämpligt att smyga ned en del i stenkistan 
Ok, om vi säger att jag kopplar på dagvattnet på avloppet, vad händer när ett åskväder, som vi hade i förrgår, inträffar och det kommer nästan 40 mm regn på 45 minuter. Hinner avloppet med, eller trycks vattnet tillbaka genom brunnarna i min källare med katastrof som följd ?
Om jag leder bort vattnet ovan mark och gjort dränering och marklutning rätt från huset, är det då nödvändigt att leda bort vattnet flera meter med plaströr ? Räcker det inte med att se till att vattnet inte rinner ner precis intill grunden.
Om jag leder bort vattnet ovan mark och gjort dränering och marklutning rätt från huset, är det då nödvändigt att leda bort vattnet flera meter med plaströr ? Räcker det inte med att se till att vattnet inte rinner ner precis intill grunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden