Grund & Markarbeten
adim: Hej, Jag håller på att gjuta ett golv i badrummet och undrar hur tjockt emd EPSCement det bör vara ovanför avloppsrören. Plattan i sig är på 1500 mm enligt rekomendation men när man gjuter in rör till avlopp , med rätt fall , så blire det kanppt någon cm ovanför avloppsröret. Sedan ska jag ha golvärme ovanför så, vad är lämpligt ? Mvh AD
traste: Nettobetong... låter ju seriöst. Mitt råd är att använda samma leverantör som de stora firmorna Skanska, Ncc och JM. De har ofta hyfsade priser och väldigt kunnigt folk somm hjälper till om det behövs tips och råd.
traste: Det är faktiskt helt åt h-vete. Du får en mycket sämre konstruktion än om hela plattan gjuts på en gång. Skall man dela upp den i etapper skall man ju defenetivt inte göra det på höjden. Det finns stor risk att det övre lagret betong släpper från det undre efter några år. Har sett många sådana skador vis pågjutningar. Reklamera allt och betala inte klåparna en krona. Om
Sylvester: [citat] Det låter som en sjukt lång tid. 100-110 h för en enkel garageplatta utan en massa vattenledning och golvvärme? Gubbarna (2 st) som fixar min platta (drygt 100 kvm) till huset behövde 5 dagar plus en dag för gjutning, vilket ska ske på tisdag. Och då är det en lite knepig platta med burspråk på båda långsidorna, golvvärme och plintar för balkong. Dina gubbar får snabba på
Lame: Har börjat med omdräneringsprojektet och hade tänkt isolera med pordrän eller isodrän, men eftersom jag ska ner till Polen så undrar jag om det är nån som vet om de i Polen säljer nåt likvärdigt typ Isodrän eller Pordrän. Har försökt kolla runt på byggvaruhusens sidor men det är svårt att hitta då de bara har sidor på Polska. Har kontaktat både isodrän och Pordrän men de
Mattias L.: Jag har bankat ner 4 st. idag och javisst verkar de fungera alldeles utmärkt, tack för inputen!
abbe_: Var nere och kröp i krypgrunden idag för att kolla fukt. Upptäckte att det saknas fuktspärr (plast och gummilist ) mellan grund och syll runt delar av grunden. syllen verkar dock vara av tryckimpregnerat virke. Någon som har en uppfattning, är detta ett problem, dvs kan det bli fuktskador på syllen pga detta? fundera på att sätta in en sorbtionsavfuktare som skapar undertryck i grunden.
Magnus_Nordmark: Hej! Lägg du tre stycken 10mm järn i botten så håller det nog fint.
Magnus_Nordmark: Hej! E¨n enkel metod är att ta cellplast och dela till remsor och klä grunden med. Du kan använda Isodrän eller liknande också om du vill. När du återfyller efter dräneringen så återfyll med singel ÄNDA upp, alltså INTE jord eller annat ovanpå dräneringsslangen. Om du vill kan du lägga plattor eller sten intill husväggen.
spikmas: Ta en 200-padda med backväxel. Mindre modeller skuttar mest omkring....tycker jag. Undvik absolut runda paddor; svårstryda och extra skakiga (=jobbigt att hålla i).
Tobbis: Har beräknat litegrann nu och kommit fram till följande: Just nu är det 19,5 grader ute och 59% luftfuktighet. Ifall temperaturen skulle sänkas till det den är under huset. dvs 11,5 grader så skulle den relativa luftfuktigheten bli ca 87% dvs densamma som den är nu. För att få den optimala luftfuktigeten måste jag med andra ord ha samma temperatur under huset som ute eller så antar jag
bmx: ok. skulle i och för sig kunna åka och köpa lite tjära och lägga på de första 30-40 cm nederst.
paeron: [citat] Är det verkligen bara jag som tycker att detta verkar bra? Ingen annan som har några kommentarer? :-/ Mvh / Pär
zankan: [citat] att isolera över är ingen höjdare då det sänker tempen i plattan och hjälper fukten underifrån mer... Vilket leder till att fukten ligger mellan btg och platon inte kul...Dock kan du ventilera mekaniskt under då självdraget enligt mig inte är tillräckligt... Det är bättre att elda för kråkorna i detta läge än att isolera till sig elände......
Ms_IT-Nisse: Hej, Antingen platta på mark eller plintgrund. INTE krypgrund. Det är mina åsikter. ;) Läs här om kryprgrunder och hur svårt det är att få bra. http://www.traguiden.se/templates/Toolbox.asp?id=1943
Alff: Till en putsning jag skall göra så skall jag ha cementbruk klass B. Vad är det för skillnad på cementbruk B jämfört om man tar Gullex murcement och blandar till bruk klass B? Är de likvärdiga? För att blanda cementbruk B så antar jag att man tar vanlig byggcement + mursand. Vilka propertioner tar man, 1:5 eller? mvh/Alf
mariaolova: Hej! Vi tänkte bygga skidstahus fritidshus "Ettan" på vår mark. Nu undrar vi vilken grund vi bör lägga under huset? Byggytan är på 47 kvm och är tänkt att användas som åretruntboende. Vi vill gärna komma undan så billigt som möjligt, men fortfarande ha en bra fungerande grund. Har ni några prisförslag på vad det kan tänkas kosta? Torpargrund alt. platta? Tacksam för hjälp! Mvh
jasu: Hmmm, det verkar lösa sig. Vi kommer att sänka marknivån i stället. Tack ändå!
Conan: Hej, vi har gått på en tvärnit i vårt bygge (www.frejmus.se) och funderar nu på kompensationsgrundläggning. Jag har slagit detta ur hågen tidigare pga den höga grundvattennivån (toppnotering i december 0,6 meter) och undrar om någon där ute kan ge mig lite info om kompensationsgrundläggning. Vi skall bygga ett hus i EPS (150 mm betongkärna). Hade vi byggt ett hus i trä hade jag inte
Magnus_Nordmark: Använd sökfunktionen, det finns massor skrivet om detta på forumet! Ställ in sökdatum på alla inlägg, eller inom ett år eller vad nu max är, så att du får med alla inlägg.
jwredin: Hej, vi har precis köpt ett källarhus. Nu undrar vi var syllarna sitter i en källare, dvs hur långt ner i väggen? Jag antar att det kan variera på olika hus. Det borde väl vara korkat om det sitter träsyllar i ytterväggar som är naturligt fuktiga? Johan Wredin
UncleRemus: [citat] Jag tänkte en hantverkare som gör båda de jobben, kände att de hör ihop, men jag kan ha fel.
Gustaw: Jag tror tyvärr att det inte är bra att måla heller. :( Alla färger stänger inne fukten mer elller mindre och förr eller senare kommer den att släppa och det blir fult. Bäst är rå betong. Men jag vet det dammar, och man vill ha fint i tvättstugan...
Milkshaken: ja och sen är dessutom en lecamur varmare... en betyongvägg kan bli kall som is liksom varm som satan,,, vad jag menar är att ni får en jämnare tempererad vägg av leca,,,, och det är vad jag tycker mycket värt.... I en lecavägg kan man göra mycket kul,,, lika mycket som med en betongvägg..... ja skämt åsido,,, en lecavägg skulle jag föredra just för jämnheten och att det är
Pake: Skönt att veta att värderna är ok! Har uppvärmt i källaren, runt 20-21´c. Tackar för visat intresse!! Mvh/Pake
mikko: Vi hade en trappa som såg ut ungefär sådär, den var ett helvete att "knacka" bort. där skulle hela rasket bort grävmaskinen fick ta den och släppa den några gånger på en bergknalle, den håller ihop fint ändå, mycket armering i den. så nu ligger den på gräsmattan och väntar på att ett mirakel skall komma och pulvrisera den /m