Hej!
Har drabbats av svåra grubblerier angående grundläggningen av vår carport. :-/
Jag har tänkt att bygga en carport som delvis ska schaktas ner i en slänt.
Fram till förrådsdelen hade jag tänkt mig 2 skift lecablock (19*19?)
Den bakre delen kommer ha max 6 skift och återfyllas till max 80 cm över marknivå i carporten. Det kommer att vara en stödmur av gabioner i förlängningen av bakväggen förbi förrådsdörren. Den lilla väggen fram till dörren kan eventuellt muras upp till en meter i 19 cm lecablock, om stödet behövs.
Övriga väggar får ett skift med leca, kanske endast 9 eller 12 cm för att inte inkräkta på golvytan.
Jag hade tänkt mig att ha någon form av sula under väggarna, och gjuta plintar alternativt gjuta små plattor och köpa färdiga plintar att ställa ovanpå. Att gjuta platta känns onödigt då jag ändå kommer att vilja ha marksten inne i carporten.
Räknade på en sula på 60*20 cm under de delar som har marktryck och en tunnare under övriga väggar. Kom upp i ungefär 1,2-1,5 kubik betong, eller över 100 st 25 kg-säckar.
Kollat lite på Maxits sida. De rekommenderar sulblock som man armerar och gjuter i för grundläggning av garage. Med sådana kanske man skulle komma ner i hanterliga mängder betong.
Till stödmurar rekommenderar de att man använder vanliga 19*19*59-block i ett skift på tvären, så att man i princip gjuter ett L-stöd. Blir ingen armering i sulan på detta sätt.
Om jag inte kommer undan att gjuta med ohyggliga mängder betong känns det som att beställa en betongbil är det enda realistiska, och i sådana fall kanske det är lika bra att göra en platta ändå...
Kommentarer mottages gärna! :
/Fredrik