Jag har hört (här på forumet bland annat) att det ska vara tvättat singel underst i en golvkonstruktion platta på mark. Dock verkar det inte vara den gängse metoden i byggbranschen. Är det bara vi glada gördetsjälvare som kör med tvättat singel??

Vad anser ni? Tvättat eller ej?

En lösning ka nvara att du lägger ut vanlig singel och sedan låter en vattenspridare spola av allt damm från gruset. Har du tur så kommer det ordentligt med regn när gruset är utlagt och då sköter ju naturen tvätteriet.. =)

Japp, eller så får vattenspridarna jobba lite extra :)

Jag "kostade" f.ö. på mig tvättat på det översta lagret!

Vet inte hur den funkar men tvätten i en bergtäckt ser betydligt mer avancerad ut än en vattenspridare!

Tedde skrev:
Vet inte hur den funkar men tvätten i en bergtäckt ser betydligt mer avancerad ut än en vattenspridare!
Jovisst, men så har den en aning högre kapacitet också.. Inte jämför man en slagborrmaskin med en 10 tons borrvagn.. ::)

Håller med om att tvättat är bättre, men skulle ni säga att båda sorterna är "Fackmässiga"?

Om jag "köper" en platta på mark för ett nytt garage, inte tusan kommer den byggfirman att fylla med tvättat singel då väl? Hur bygger man när man bygger nytt??

Vad jag har förstått så använder man tvättat singel för att det är kapillärbrytande. Om man gör en platta på mark med cellplastisolering så är cellplasten kapillärbrytande i sig. Man ska då inte behöva tvättat singel - i alla fall enligt cellplasteverantörernas reklamblad! ::)

/fredrik

Delar den uppfattningen.

Sen om jag minns rätt så anses även "smutsig" singel brytande om man lägger över 10 cm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.