Ett snart nybyggt hus, byggs av en husleverantör.
Står på plintar ca 0,5-0,2 meter ovanför marken.
Huset står på Värmdö.

Undersidan av huset består av oskyddade(?)
masonit-skivor, ca 0,5cm tjocka.

Nu har en snubbe sagt att det är byggfusk, att det
ska vara asfa-board under, annars sväller masoniten
inom 5-6 år och sen ramlar golv-gullfibret ut.

Är detta sant? (Kris isåfall...!)
 
Jag är ingen expert men då vi byggde vår sommarstuga så spikade vi spånskiva underst mot mark. Vi har plintgrund och ungefär som du 0,2-1,5 m över marken.

Stugan byggdes för 3 år sedan och det fungerar utmärkt, inga tendenser på att spånskivan "sväller" eller mår dåligt. Min svärfar som är byggnadsingenjör och byggde huset menade att detta var bättre än asfa-board som vållat mycket problem vid andra byggen, då den gärna svällde och blev mjuk med åren. Detta "golv" under isoleringen kommer inte i kontakt med fukt om det är riktigt utfört och borde inte få problem med att "svälla" pga det. Masonitskivor borde fungera lika bra eller bättre än spånskivor om de är av rätt sort. Skulle detta undergolv ge med sig så är det ingen större sak att åtgärda heller, lätt att se och bara att krypa under och spika nytt :). Min svärfar byggde en likadan stuga som vår för över 20 år sedan och den har ännu inga problem med denna lösning, så det ska nog gå bra.

Kanske någon med större byggtekniskt kunnande kan ge mer info?
 
Vi har någonsorts tjockare massonit ca 7 mm tjock. Byggt 98 och hittills nada problem
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.